مسیر تیم ملی والیبال ایران تا المپیک ۲۰۲۴ چگونه است؟

تیم ملی والیبال ایران در صورت حفظ یا ارتقای جایگاه خود در رنکینگ در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ فدراسیون جهانی، شانس بالایی برای صعود به المپیک ۲۰۲۴ خواهد داشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فدراسیون والیبال ایران، امید زیادی دارد تا در سال 2023 برای نخستین بار با یک سرمربی ایرانی، جواز حضور در المپیک را کسب کند. مسیر المپیک 2024 پاریس با المپیک‌های قبلی کمی تفاوت دارد.

تسنیم نوشت: طبق اعلام فدراسیون جهانی والیبال و مطابق رسم هر دوره، 12 تیم در بخش زنان و 12 تیم در بخش مردان راهی المپیک خواهند شد که تیم‌های ملی زنان و مردان فرانسه به عنوان میزبان، جایگاه تثبیت شده‌ای در پاریس 2024 دارند. 11 تیم باقیمانده در 2 مرحله مسابقات انتخابی مشخص می‌شوند.

در مرحله نخست، 24 تیم برتر رنکینگ FIVB در پایان فصل 2022 (رده بندی فعلی) در قالب 3 گروه 8 تیمی با هم رقابت و 2 تیم برتر هر گروه (6 تیم) به المپیک راه پیدا می‌کنند.

در مرحله دوم، 5 تیم برتر رنکینگ جهانی در پایان مرحله نخست لیگ ملت‌های 2024 با اولویت زیر،‌ جمع 12 تیمی المپیک را کامل می‌کنند:

1- تیمی از قاره‌ای که هنوز نماینده‌ای در المپیک ندارد.

2- تیم‌های برتر جهان که هنوز جواز حضور المپیک را کسب نکرده‌اند.

طبق این ساختار، تیم ملی ایران که در حال حاضر در مکان دهم رده‌بندی جهانی قرار دارد در مسابقات انتخابی حاضر خواهد بود و در صورت حفظ و ارتقای جایگاه خود در رنکینگ در سال‌های 2023 و 2024، شانس بالایی برای صعود به المپیک خواهد داشت.

تنها مشکل ایران در حال حاضر، حضور ژاپن به عنوان تیم هفتم رنکینگ است که احتمال دارد چه در داخل زمین و چه در شرط نخست (تیمی از قاره‌ای که هنوز نماینده‌ای در المپیک ندارد) می‌تواند برای شاگردان عطایی، دردسرساز شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید