گزارش جی پلاس

ال کلاسیکو؛ فینالی برای سعودی ها

فینال سوپرجام اسپانیا به میزبانی عربستان بین دو تیم رئال مادرید و بارسلونا برگزار می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: دیدار نهایی سوپرجام اسپانیا امشب (یکشنبه) بین دو تیم رئال مادرید و بارسلونا در ریاض عربستان برگزار می شود. سفیدپوشان در نیمه نهایی با پس از تساوی یک - یک برابر والنسیا در ضربات پنالتی توانستند حریفشان را شکست دهند و راهی فینال شوند. آبی اناری ها نیز در ۱۲۰ دقیقه برابر رئال بتیس به تساوی ۲- ۲ دست یافتند و سپس این تیم را در ضربات پنالتی مغلوب کردند تا مانند رئال مادرید فرصت داشته باشند نخستین قهرمانی شان را در این فصل در ماه ژانویه به دست آورند. 

سوپرجام اسپانیا همیشه پیش از شروع فصل جدید یعنی در ماه آگوست برگزار می شد و قهرمان کوپا دل ری برابر قهرمان لالیگا قرار می گرفت. برنده در دو بازی رفت و برگشت مشخص می شد اما فدراسیون فوتبال اسپانیا برای درآمد بیشتر تصمیم گرفت هم فرمت بازی ها را تغییر دهد و هم با یک قرارداد گرانقیمت این جام را در کشور خارجی برگزار کند. ابتدا در سال ۲۰۱۲ چین را انتخاب کرد که با مخالفت دو باشگاه بزرگ بارسلونا و رئال مادرید روبرو شد‌. سپس برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ سوپرجام به صورت تک بازی در مراکش برگزار شد. در نهایت قرار شد از فصل ۲۰-۲۰۱۹ عربستان میزبان این جام باشد. 

رئال مادرید و بارسلونا

فدراسیون فوتبال اسپانیا قرارداد شش ساله به ارزش ۲۴۰ میلیون یورو با این کشور آسیایی بست. این سازمان در ژوئن ۲۰۲۱ اعلام کرد سوپرجام تا سال ۲۰۲۹ در عربستان برگزار خواهد شد. سعودی ها که مدت هاست تلاش می کنند با خرج پول های هنگفت تورنمنت های مهم ورزشی را در کشور خود برگزار کنند مانند رالی داکار و فرمول یک در این مورد نیز به هدف خود رسیدند. جذب ستاره های جهان فوتبال هدف دیگر عربستان است که در رابطه با کریستیانو رونالدو به خواسته خود رسیدند. ستاره پرتغالی که برای دو سال و نیم ۵۰۰ میلیون یورو از النصر دریافت خواهد کرد به زودی در لیگ عربستان به میدان می رود. اکنون الهلال و الاتحاد حاضر هستند برای امضای قرارداد با لیونل مسی هر فصل ۳۵۰ میلیون یورو بپردازند.

برگزاری این رقابت ها در عربستان از لحاظ مالی بیشتر به نفع فدراسیون فوتبال اسپانیا است. درست است چهار تیم حاضر در این جام نیز به مبلغ قابل توجهی دست پیدا می کنند اما به جز رئال مادرید و بارسلونا دو تیم دیگر نمی توانند از حضور هوادارانشان بهره ببرند. در عربستان تنها دو تیم بزرگ اسپانیا هوادار دارند که طبیعی است. در دو دیدار نیمه نهایی که در ریاض برگزار شد تنها چند هوادار والنسیا و رئال بتیس در ورزشگاه حضور داشتند. البته حتی دوستداران بارسا و مادرید به آن اندازه ای نبودند که ورزشگاه  پادشاه فهد را کاملا پر کنند. در صورتی که اگر این جام در اسپانیا برگزار می شد شرایط کاملا متفاوت بود و شور و هیجان بیشتری در ورزشگاه ها دیده می شد. 

رئال مادرید و بارسلونا

مشکل دیگر سوپرجام نحوه برگزاری آن در سال های اخیر است. در فرمت جدید بازی ها به صورت نیمه نهایی و فینال برگزار می شوند. فینالیست های کوپا دل ری به همراه قهرمان و نایب قهرمان لالیگا در سوپرجام بازی می کنند. نایب قهرمان کوپا دل ری برابر قهرمان لالیگا قرار می گیرد و قهرمان کوپا دل ری به مصاف تیم دوم لالیگا می رود. در این فرمت ممکن است تیم دوم لالیگا و یا نایب قهرمان کوپا دل ری جام را فتح کنند در حالی که اصل و معنای سوپرجام چیز دیگری است و یکی از قهرمانان لیگ یا جام حذفی باید آن جام را به دست آورد. در سوپرجام این فصل بارسلونا (نایب قهرمان لالیگا) در چنین شرایطی قرار دارد و می تواند به لطف فرمت جدید یک جام را به ویترین افتخاراتش اضافه کند. 

ال کلاسیکو دویست و پنجاهم در چنین شرایطی برگزار می شود. نه بارسلونا و نه رئال مادرید در روزهای خوب خود به سر نمی برند. درست است آبی اناری ها صدرنشین لالیگا هستند و سفیدپوشان در جایگاه دوم قرار دارند اما هیچکدام مانند فصل های قبل زیبا بازی نمی کنند و تنها سعی می کنند نتیجه لازم را کسب کنند. وضعیت رئال مادرید پس از جام جهانی بدتر از گذشته شده است و اگر والنسیا بازی بهتری به نمایش می گذاشت ممکن بود تیم کارلو آنچلوتی حتی به فینال نرسد. ژاوی ارناندس هم هنوز نتوانسته است مشکلات  بارسلونا را برطرف کند و اگر آبی اناری ها توانستند از سد رئال بتیس بگذرند به خاطر مهارهای عالی مارک تراشتگن بود. هواداران عربستانی قطعا یکشنبه شب تمام جایگاه ها را پر خواهند کرد اما مشخص نیست شاهد یک بازی تماشایی باشند یا یک ال کلاسیکو کسل کننده. 

دیدگاه تان را بنویسید