گزارش جی پلاس

ورزشکارانی که در سال ۲۰۲۲ جان باختند

ورزشکاران بزرگی در سال ۲۰۲۲ درگذشتند و برخی از آن ها در جریان مسابقه یا تمرین جان خود را از دست دادند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم:  هر ساله متاسفانه تعدادی از ورزشکاران جان خود را از دست می دهند. بیماری و کهولت سن دلیل اصلی مرگ آن ها است اما ممکن است برخی از آن ها در جریان مسابقات فوت شوند. در سال ۲۰۲۲ هم چند موتور سوار جوان و کم تجربه دچار حادثه شدند و بعضی از بوکسور ها به خاطر ضرباتی که از حریفانشان دریافت کردند ساعاتی پس از مبارزه خود فوت کردند. حوادث خارج از مسابقه و قتل هم از دیگر دلایل درگذشت ورزشکاران بود. 

فوتبال 

پله

ورزشکاران ۲۰۲۲

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو معروف به پله بیست و نهم دسامبر به دلیل بیماری سرطان روده درگذشت. اسطوره برزیلی که یکی از بهترین های تاریخ فوتبال به شمار می رود تنها بازیکنی است که سه جام جهانی فتح کرد (۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰). پله تقریبا کل دوران ورزشی اش را در سانتوس سپری کرد و توانست با این تیم ۴۸ جام فتح کند که دو قهرمانی در کوپا لیبرتادورس از برجسته ترینشان بود. او در ۷۵۷ بازی رسمی ۱۲۸۳ گل به ثمر رساند. ستاره برزیلی در ۹۲ بازی ملی ۱۰۷ بار گلزنی کرد. پله در سال ۱۹۷۷ بازنشسته شد. 

سینیشا میهایلوویچ 

ورزشکاران ۲۰۲۲

بازیکن بازنشسته و سرمربی صربستانی شانزدهم دسامبر در ۵۴ سالگی به دلیل سرطان خون درگذشت. میهایلوویچ از سال ۲۰۱۹ به این بیماری مبتلا شده بود. او برای تیم های رم، لاتزیو، اینتر، سامپدوریا و ستاره سرخ که با آن قهرمان جام یوفا ۱۹۹۱ شد بازی کرد. میهایلوویچ به جز هدایت بولونیا در کاتانیا، فیورنتینا، سامپدوریا، میلان، تورینو و تیم ملی صربستان مربی بود. 

فردی رینکون

ورزشکاران ۲۰۲۲

بازیکن بازنشسته کلمبیایی سیزدهم آوریل دو روز پس از تصادف یا یک اتوبوس در ۵۵ سالگی درگذشت. رینکون فوتبال خود را در اتلتیکو بوئناونتورا شروع کرد و سپس برای تیم های سانتافه و آمه‌ریکا کالی بازی کرد. هافبک کلمبیایی پیش از رفتن به اروپا پیراهن پالمیراس برزیل را بر تن کرد. رینکون سپس با ناپولی قرارداد امضا کرد و مقصد بعدی اش رئال مادرید بود. او یک فصل برای سفیدپوشان بازی کرد و در ۲۱ بازی یک گل به ثمر رساند. رینکون دوباره به برزیل بازگشت تا برای پالمیراس بازی کند و فوتبالش در کورینتیانس به پایان رسید. او به همراه تیم ملی کلمبیا سه جام جهانی پیاپی را تجربه کرد و گل مساوی تیمش مقابل آلمان را در جام جهانی ۱۹۹۰ به ثمر رساند. 

مینو رایولا

ورزشکاران ۲۰۲۲

رایولا، یکی از برجسته ترین مدیربرنامه های جهان فوتبال سی ام آوریل به دلیل بیماری در ۵۴ سالگی درگذشت. او که به هفت زبان زنده دنیا مسلط بود مدیربرنامه بازیکنانی همچون ارلینگ هالند، زلاتان ایبراهیموویچ، پل پوگبا، دوناروما و روملو لوکاکو بود. رایولا در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۲۰ به عنوان بهترین مدیر برنامه معرفی شد.

پاکو خنتو 

ورزشکاران ۲۰۲۲

فرانسیسکو خنتو، اسطوره رئال مادرید و تنها بازیکنی که شش قهرمانی در لیگ قهرمانان کسب کرد هجدهم ژانویه در ۸۸ سالگی درگذشت. خنتو رییس افتخاری باشگاه رئال مادرید بود. او در سال های ۱۹۵۳ تا ۱۹۷۱ برای سفیدپوشان بازی کرد و در ۱۸ فصل با رئال مادرید ۲۴ عنوان به دست آورد. خنتو در این مدت ۱۸۲ گل به ثمر رساند. او ۴۳ بازی ملی با اسپانیا داشت و در دو جام جهانی ۱۹۶۲ و ۱۹۶۶ شرکت کرد. همچنین با لاروخا قهرمانی در یورو ۱۹۶۴ را تجربه کرد. 

اووه زیلر 

ورزشکاران ۲۰۲۲

بازیکن بازنشسته آلمانی بیست و یکم جولای در ۸۵ سالگی درگذشت. او دوران برجسته ای در تیم ملی آلمان و هامبورگ داشت. با تیم باشگاهی اش در سال ۱۹۶۰ فاتح لیگ و در جام حذفی ۱۹۶۳ قهرمان شد. مهاجم آلمانی چهار جام جهانی را تجربه کرد (۱۹۵۸ سوئد، ۱۹۶۲ شیلی، ۱۹۶۶ انگلیس و ۱۹۷۰ مکزیک). او برای هامبورگ ۴۲۵ گل به ثمر رساند و در سال های ۱۹۶۰، ۱۹۶۴ و ۱۹۷۰ بهترین بازیکن سال آلمان شناخته شد.

ویم جنسن 

ورزشکاران ۲۰۲۲

جنسن هلندی که در سال ۱۹۷۰ با فاینورد قهرمان اروپا شد و در  دو فینال جام های جهانی ۱۹۷۴ و ۱۹۷۸ بازی کرد بیست و پنجم ژانویه در ۷۵ سالگی درگذشت. جنسن در سال ۱۹۶۵ نخستین بازی اش را برای فاینورد انجام داد و در ۴۶۵ بازی برای این تیم ۳۹ گل به ثمر رساند. 

یورگن گرابوسکی 

ورزشکاران ۲۰۲۲

گرابوسکی، قهرمان جام جهانی ۱۹۷۴ با تیم ملی آلمان دهم مارس در ۷۷ سالگی درگذشت. او در سال های ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۰ برای اینتراخت بازی کرد و در روز تولد بیست سالگی اش جام جهانی را بالای سر برد. او به همراه تیم ملی آلمان قهرمانی در یورو ۱۹۷۲ را نیز تجربه کرد. 

جرج کوهن 

ورزشکاران ۲۰۲۲

 بازیکن بازنشسته انگلیسی بیست و سوم دسامبر در ۸۳ سالگی درگذشت. کوهن با تیم ملی کشورش در سال ۱۹۶۶ قهرمان جهان شد. کوهن ۴۵۹ بازی برای فولام انجام داد و ۳۷ بار با پیراهن انگلیس به میدان رفت. 

دیگر بازیکنان

ورزشکاران ۲۰۲۲

در سال ۲۰۲۲ سه بازیکن و یک داور در جریان تمرین جان خود را از دست دادند‌. ماریو اوندو مونسوی در حال تمرین با تیم ملی گینه غش کرد و در ۲۳ سالگی درگذشت. آندرس بالانتا، بازیکن کلمبیایی در تمرینات اتلتیکو توکومان ناگهان بر زمین افتاد و در ۲۲ سالگی فوت کرد. الکساندرو واگنر، بازیکن اهل رومانی در تمرین تیم اینتر کریستین دچار حمله قلبی شد و در ۳۳ سالگی درگذشت. یوان آمل، داور ۴۲ ساله فرانسوی در جریان تمرین سکته مغزی کرد. احمت کالیک، مدافع ترک کونیااسپور در سانحه رانندگی در ۲۷ سالگی جان خود را از دست داد‌. ادل سانتانا، بازیکن ۲۲ ساله فرانسوی در مارسی به ضرب چاقو به قتل رسید. 

سایر ورزش ها

بیل راسل

ورزشکاران ۲۰۲۲

دارنده بیشترین حلقه قهرمانی NBA (یازده) سی و یکم جولای در ۸۸ سالگی درگذشت. بسکتبالیست ۲ متر و هشت سانتی متری رهبر سلتیکس در یازده قهرمانی تیم در ۱۳ سال بود. راسل در ۱۰ فینال پیاپی حاضر بود و توانست هشت قهرمانی به دست آورد. در سال های ۱۹۵۳ تا ۵۶ در دانشگاه سانفراسیسکو درس خواند و در سال های ۱۹۵۵ و ۱۹۵۶ توانست با این تیم فاتح NCAA شود. راسل پنج بار عنوان بهترین بازیکن فصل NBA را به دست آورد. 

ادر ژوفره

ورزشکاران ۲۰۲۲

ژوفره یکی از اسطوره های بوکس جهان دوم اکتبر در ۸۶ سالگی جان خود را از دست داد. بوکسور برزیلی را خیلی از افراد بهترین خروس وزن تمام ادوار می دانستند. او در ۸۱ مبارزه ۷۵ پیروزی (۵۵ برد ناک اوت)، چهار تساوی و دو شکست را به نام خود ثبت کرد. 

فیل رید 

ورزشکاران ۲۰۲۲

راننده بازنشسته بریتانیایی که به شاهزاده سرعت شهرت داشت ششم اکتبر در ۸۳ سالگی درگذشت. فیل رید هفت بار قهرمان جهان شد و رقیب اصلی جاکومو آگوستینی به حساب می آمد. 

دیون لندور

ورزشکاران ۲۰۲۲

دونده ترینیداد و توباگویی دهم ژانویه در یک سانحه رانندگی در تگزاس در ۲۹ سالگی جان خود را از دست داد. لندور که در سه المپیک حضور داشت در ۲۰۱۲ لندن مدال برنز ۴ در ۴۰۰ متر را به دست آورد. او مدال نقره دو ۴ در ۴۰۰ متر قهرمانی جهان ۲۰۱۵ را کسب کرد. یک سال بعد در مسابقات قهرمانی جهان آمریکا دو مدال برنز در دو ۴۰۰ متر و ۴ در ۴۰۰ متر را بر گردن آویخت. لندور دو سال بعد مدال برنز دو ۴۰۰ متر بازی های بیرمنگام را به دست آورد. او در قهرمانی جهان ۲۰۱۹ در دو ۴ در ۴۰۰ مدال طلا را برگردن آویخت. 

دیتریش ماتشیتس

ورزشکاران ۲۰۲۲

موسس و مالک شرکت نوشیدنی انرژی زا ردبول و چند تیم فوتبال بیست و دوم اکتبر در ۷۸ سالگی درگذشت. ماتشیتس در سال ۲۰۰۴ تیم خود را در فرمول یک ثبت کرد‌. تیم رد بول پس از چند سال توانست به قله فرمول یک برسد. رد بول سالزبورگ و لایپزیش تیم های  ماتشیتس در فوتبال بودند. او تیم دیگری به نام رد بولز نیویورک در آمریکا داشت، همچنین دو تیم باشگاهی در برزیل.

آندرئا اشمید شاپیرو

ورزشکاران ۲۰۲۲

ژیمناست بازنشسته مجاری بیست و یکم سپتامبر در ۸۸ سالگی درگذشت. او در بازی های المپیک ۱۹۵۲ و ۱۹۵۶ یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز را بر گردن آویخت. شاپیرو در سال ۱۹۵۶ به آمریکا رفت و در تیم ریتمیک این کشور برای رقابت های جهانی ۱۹۷۵ تمرین کرد. او سپس به عنوان مربی تیم ژیمناستیک ریتمیک آمریکا برای بازی های ۱۹۸۴ لس آنجلس انتخاب شد. 

یوری اورباخ

ورزشکاران ۲۰۲۲

اورباخ، استاد بزرگ شطرنج روس هفتم می در ۱۰۰ سالگی درگذشت. او در سال ۱۹۵۲ به مقام استاد بزرگی دست یافت. همچنین یک داور بین المللی بود‌. بیشتر از یک دهه بود که مسن ترین استاد بزرگ جهان لقب گرفته بود. او در فوریه سال ۲۰۲۲ نخستین استاد بزرگی لقب گرفت که ۱۰۰ ساله شد. 

بوریس لاگوتین 

ورزشکاران ۲۰۲۲

قهرمان سابق بوکس المپیک چهارم سپتامبر در ۸۵ سالگی درگذشت. نایب قهرمان اروپا (۱۹۶۱ و ۱۹۶۳) و شش بار قهرمان شوروی در بازی های المپیک ۱۹۶۴ توکیو و ۶۸ مکزیک مدال طلا را بر گردن آویخت.  

ورزشکاران اوکراینی 

ورزشکاران ۲۰۲۲

حمله نظامی روسیه به اوکراین باعث کشته شدن ورزشکاران زیادی در این کشور شد. نزدیک به ۱۰۰ ورزشکار حرفه ای و غیر حرفه ای اوکراینی در ۱۰ ماه گذشته جان خود را از دست دادند. ولادیمیر اولیانیتسکی (شناگر)، ویتالی لیسون (مربی واترپولو)، داریا کوردل (ژیمناست) و سرهی بالانچوک (بازیکن فوتبال) از ورزشکاران برجسته ای بودند که درگذشتند. 

دیدگاه تان را بنویسید