گزارش جی پلاس؛

بازیکنانی که در سال ۲۰۲۲ از فوتبال خداحافظی کردند

بازیکنان برجسته ای در سال ۲۰۲۲ اعلام بازنشستگی کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: هر سال چند بازیکن برجسته برای همیشه از فوتبال خداحافظی می کند. در سال ۲۰۲۲ هم فوتبالیست های بزرگی تصمیم گرفتند کفش هایشان را بیاویزند. اغلب آن ها به خاطر بالا رفتن سن اعلام بازنشستگی کردند. درست است که این بازیکنان را دیگر در میادین نخواهیم دید اما به احتمال فراوان برخی از آن ها به عنوان مربی یا مدیر  در دنیای فوتبال حضور خواهند داشت. 

جرارد پیکه

بازیکنان بازنشسته ۲۰۲۲

خبر خداحافظی مدافع ۳۵ ساله اسپانیایی دور از انتظار بود و همه را شوکه کرد. بازیکن کاتالانی در ۱۴ سال دوران حرفه ای خود همه عناوین را فتح کرد که قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی با لاروخا برجسته ترین شان بود. او همچنین سه قهرمانی را در لیگ قهرمانان اروپا تجربه کرد. پیکه بیشتر دوران ورزشی اش را در بارسا سپری کرد اما پیراهن تیم های منچستریونایتد و رئال ساراگوسا را نیز بر تن کرده است. مدافع کاتالانی خداحافظی باشکوهی با هواداران در نوکمپ داشت اما در آخرین بازی اش (برابر اوساسونا) بین دو نیمه به داور اعتراض و سپس توهین کرد تا با کارت قرمز روبرو شود. به همین خاطر فرصت حضور در میدان را پیدا نکرد.  

فرانک ریبری 

بازیکنان بازنشسته ۲۰۲۲

هافبک فرانسوی در ۳۹ سالگی با پیراهن سالرنیتانا از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. دوران درخشان ربیری در بایرن مونیخ رقم خورد جایی که توانست یک بار فاتح لیگ قهرمانان شود و ۹ قهرمانی در بوندسلیگا را تجربه کند. او با تیم ملی فرانسه در سال ۲۰۰۶ نایب قهرمان جهان شد. ریبری در پست خود بازیکن برجسته ای بود و حتی می توانست در سال ۲۰۱۳ برنده توپ طلا شود. بازیکن فرانسوی برای تیم های فیورنتینا، مارسی، گالاتاسرای، متز و برست هم بازی کرد. او در مجموع ۵۲۳ بازی باشگاهی ۱۱۴ گل به ثمر رساند و برای تیم ملی فرانسه در ۸۱ دیدار ۱۶ بار گلزنی کرد. درد زانو اجازه نداد  ریبری بتواند به فوتبال خود ادامه دهد. 

کارلوس توس

بازیکنان بازنشسته ۲۰۲۲

مهاجم آرژانتینی چهارم ژوئن اعلام کرد به دلایل مسائل خانوادگی دیگر به میادین باز نخواهد گشت. او آخرین بازی اش را یک سال قبل با پیراهن بوکاجونیورز انجام داده بود. توس که مدال طلای المپیک ۲۰۰۴ آتن را بر گردن آویخت پس از لیونل مسی با کسب ۲۹ عنوان پرافتخاترین بازیکن آرژانتینی است. مهاجم آرژانتینی برای تیم های بزرگی همچون منچستریونایتد، سیتی و یوونتوس بازی کرد. او با یونایتد قهرمانی در لیگ قهرمانان را تجربه کرد. انتقال توس به شانگهای شنهوا چین در سال ۲۰۱۶ موجب شد رکورد گرانترین دستمزد به نامش ثبت شود. او سالیانه ۴۱ میلیون دلار دریافت می کرد اما پس از دو سال دوباره به بوکاجونیورز بازگشت. توس اکنون به عنوان سرمربی (روساریو سنترال) در دنیای فوتبال حضور دارد. 

گونسالو ایگواین 

بازیکنان بازنشسته ۲۰۲۲

مهاجم آرژانتینی پس از ۱۷ سال و به ثمر رساندن بیش از ۳۰۰ گل در ۳۴ سالگی از دنیای فوتبال خداحافظی کرد. ایگواین در تیم های بزرگی همچون رئال مادرید، چلسی، میلان و یوونتوس پا به توپ شد اما اوج درخشش در ناپولی رقم خورد و توانست در فصل ۱۶-۲۰۱۵ بهترین گلزن سری آ شود. او در ۱۴۶ بازی ۹۱ گل برای تیم ایتالیایی به ثمر رساند. در این دوران سه فینال (یک جام جهانی و دو کوپا آمه‌ریکا) را تجربه کرد و چند موقعیت گل آشکار را از دست داد تا هواداران آرژانتینی هرگز او را نبخشند (آلبی سلسته در هر سه فینال شکست خورد).  ایگواین در آخرین دوران بازی اش در لیگ MLS حضور داشت و برای اینتر میامی بازی کرد. قهرمانی در لیگ اروپا با چلسی یکی از بزرگترین افتخارهایش بود.  

بلز ماتویدی 

بازیکنان بازنشسته ۲۰۲۲

هافبک فرانسوی در آخرین روزهای سال میلادی در شبکه های اجتماعی اعلام بازنشستگی کرد. ماتویدی نقش مهمی در قهرمانی فرانسه در جام جهانی ۲۰۱۸ داشت. او با آبی ها نایب قهرمانی در یورو ۲۰۱۶ را تجربه کرد. بازیکن فرانسوی برای تیم هایی همچون پاری‌سن ژرمن و یوونتوس بازی کرد‌ و چند بار فاتح لیگ یک فرانسه و سری آ ایتالیا شد. در نهایت دوران حرفه ای اش در آمریکا با پیراهن اینتر میامی در ۳۵ سالگی به پایان رسید. 

آردا توران 

بازیکنان بازنشسته ۲۰۲۲

هافبک ترک در ۳۵ سالگی از فوتبال خداحافظی کرد. توران توانست در فوتبال اسپانیا نام خود را برجسته کند و بهترین دورانش را در اتلتیکومادرید تجربه کرد. او قهرمان لالیگا و جام یوفا شد و در یک قدمی فتح لیگ قهرمانان ۲۰۱۴ قرار داشت. ناکامی در این فینال تلخ ترین اتفاق ورزشی هافبک ترک بود‌. مقصد بعدی توران  بارسلونا بود. سپس به کشورش بازگشت. گالاتاسرای آخرین تیمی بود که در آن پا به توپ شد. بزرگترین افتخار توران با تیم ملی ترکیه سومی در یورو ۲۰۰۸ بود. 

جک ویلشر 

بازیکنان بازنشسته ۲۰۲۲

هافبک انگلیسی تنها ۳۰ سال داشت که کفش هایش را آویخت. ویلشر یکی از بازیکنان برجسته آرسنال در سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ بود و نقش مهمی در موفقیت های توپچی های لندن داشت. او در فصل ۱۱-۲۰۱۰ بهترین بازیکن آرسنال معرفی شد‌. ویلشر سپس برای تیم های بورنموث و وستهام بازی کرد. آخرین روزهای دوران بازی اش را در تیم دانمارکی AGF گذراند. او برای تیم ملی انگلیس ۳۴ بار به میدان رفت و دو گل به ثمر رساند. 

دیگو 

بازیکنان بازنشسته ۲۰۲۲

هافبک برزیلی پس از ۲۰ سال دوران حرفه ای در ۳۷ سالگی از فوتبال خداحافظی کرد. او برای تیم های سانتوس، پورتو، وردربرمن، یوونتوس، ولفسبورگ، اتلتیکومادرید، فنرباغچه و فلامنگو بازی کرد. دیگو با اتلتیکو فاتح جام یوفا شد و لالیگا ۲۰۱۴ را به دست آورد. در شش سال حضورش در فلامنگو ۱۲ عنوان قهرمانی را بالای سر برد. بازیکن برزیلی در ۶۲۷ بازی باشگاهی ۱۳۶ گل به ثمر رساند. او به همراه سلسائو فاتح کوپا آمه‌ریکا ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ شد. 

جان اوبی میکل 

بازیکنان بازنشسته ۲۰۲۲

هافبک دفاعی اهل نیجریه در سپتامبر اعلام بازنشستگی کرد. دوران برجسته اوبی میکل در چلسی رقم خورد. او که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ برای آبی های لندن بازی می کرد نقش مهمی برای تیمش در فتح لیگ قهرمانان سال ۲۰۱۲ داشت. بازیکن نیجریه ای یک سال بعد قهرمان جام یوفا شد.  اوبی میکل پس از ترک لندن از مرکز توجه دور شد و برای تیم هایی همچون تیانجین تدا چین، میدلزبورو، ترابزون اسپور و استوک سیتی بازی کرد. سپس در کویت فوتبالش به پایان رسید. اوبی میکل با تیم ملی نیجریه در سال ۲۰۱۳ قهرمان جام ملت های آفریقا شد.

رامیرس

بازیکنان بازنشسته ۲۰۲۲

تنها دو روز پس از خداحافظی جان اوبی میکل، دیگر بازیکن سابق چلسی اعلام بازنشستگی کرد. رامیرس در ۳۵ سالگی پس از دو سال بازی نکردن کفش هایش را آویخت. بهترین دوران هافبک برزیلی در چلسی بود که توانست فاتح لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۱۲ و لیگ اروپا ۲۰۱۳ شود. رامیرس پس از شش سال لندن را ترک کرد و در چین (جیانگسو سونینگ) پا به توپ شد. او سپس به کشورش بازگشت و پیراهن پالمیراس را بر تن کرد. در سال ۲۰۲۰ فاتح کوپا لیبرتادورس شد. رامیرس در ۵۲ بازی ملی چهار گل به ثمر رساند و توانست فاتح جام کنفدراسیون ها ۲۰۰۹ با سلسائو شود. 

لورن کوشیلنی 

بازیکنان بازنشسته ۲۰۲۲

مدافع فرانسوی به شکل جنجالی از فوتبال خداحافظی کرد‌. کوشیلنی که توسط هواداران بوردو به نژادپرستی متهم شده بود در ماه مارس اعلام بازنشستگی کرد. دوران درخشان بازیکن فرانسوی در آرسنال رقم خورد. او در پست خود یکی از بهترین های لیگ برتر انگلیس بود و توانست کمک زیادی به آرسنال در فتح عناوین کند. پس از ۹ سال به کشورش بازگشت تا برای بوردو بازی کند اما در ژانویه ۲۰۲۲ نامش از تیم نخست خط خورد. کوشیلنی برای تیم ملی فرانسه ۵۱ بار به میدان رفت و در سال ۲۰۱۶ نایب قهرمان یورو شد. 

بن فاستر (دروازه‌بان انگلیسی)، هولگر باداشتوبر (مدافع آلمانی)، فابین دلف (هافبک انگلیسی)، جرمین دفو (مهاجم انگلیسی)، مارتین اسکرتل (مدافع اسلواک)، مارک نوبل (هافبک انگلیسی) و الکساندر کولارف (مدافع صربستانی) دیگر بازیکنان سرشناسی بودند که در سال ۲۰۲۲ از دنیای فوتبال خداحافظی کردند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید