گزارش جی پلاس

جام جهانی ۲۰۲۲| هواداران پلاستیکی، دروغ بزرگ دیگر قطری ها

قطرهای برای اینکه نشان بدهند حال و هوای جام جهانی در کشورشان برقرار است از هواداران قلابی استفاده کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: جام جهانی ۲۰۲۲ کمتر از یک هفته دیگر در قطر آغاز می شود. انتخاب قطر به عنوان میزبان بازی ها با جنجال های زیادی همراه شد. مرگ صدها کارگر در زمان ساخت ورزشگاه ها، زیر پا گذاشتن حقوق بشر، نپذیرفتن تمام گرایش ها، قوانین سختگیرانه برای هواداران، کسب میزبانی با رشوه، بر هم زدن برنامه رقابت های باشگاهی در اروپا از جمله حواشی آن بودند تا جایی که سپ بلاتر، رییس سابق فیفا پس از چند سال اعتراف کرد انتخاب قطر اشتباه بوده است.  

انتخاب این کشور آسیایی که پیش از این تاکنون به جام جهانی صعود نکرده بود از جهت دیگر نیز اشتباه بود. قطر کشوری کوچک و کم جمعیت است که مردمش فوتبال دوست ندارند. به همین خاطر مسئولان این کشور برای این که ادعای خود مبنی بر برگزاری بهترین جام جهانی را عملی کنند از حربه های مختلفی استفاده کردند. آخرینشان استفاده از تماشاگران تقلبی بود‌. در صفحه توئیتر برگزاری بازی ها و فیفا ویدئوهایی منتشر شد که نشان دهد حال هوای جام جهانی یک هفته مانده به شروع بازی ها در قطر برقرار است. در این تصاویر صدها نفر با پوشیدن پیراهن تیم هایی همچون برزیل، فرانسه، اسپانیا و آرژانتین در نزدیکی ورزشگاه های قطر در حال تشویق و خواندن هستند. 

هواداران قلابی

تا اینجا مشکلی وجود ندارد اما اگر با دقت به ویدئوها نگاه کنید متوجه می شوید آن هایی که در حال خواندن و تشویق کردن هستند نه اهل آمریکای جنوبی هستند و نه اروپایی. آن ها ساکنین قطر هستند. در واقع آن خنده های مصنوعی و از پیش برنامه ریزی شده نمایشی است تا واقعیت را تحریف کنند. آن افراد کاملا مطابق دستور العملی که به آن ها داده شده است رفتار می کنند تا این نمایش واقعی جلوه دهد. نکته قابل توجه ویدئو مربوط به هواداران آرژانتین است که برخی از آن ها آوازهایی را می خوانند که کسی متوجه نمی شود چه می گویند. همچنین در رژه هواداران قلابی پرچم قطر همیشه دیده می شود.  

کاربران با تماشای این ویدئوها خشمگین شدند و آن ها را مصنوعی و از پیش تعیین شده عنوان کردند. یکی از کاربران نوشت: "این تصاویر به خوبی واقعیت جام جهانی قطر را نشان می دهند: مصنوعی، بدون روح و بیش از حد ساختگی." آلبرت اورتگا روزنامه نگار ال کنفیدنسیال آن ویدئو ها را خجالت آور دانست و نوشت: "هواداران پلاستیکی. تماشای چنین نمایشی غم انگیز است." کاملا مشخص است افرادی که در تصاویر دیده می شوند با قطر و فیفا قرارداد امضا کردند تا کمی روشنایی به شهر و ورزشگاه های میزبان بدهند. به نظر می رسد قطری ها این ایده را از جام جهانی ۲۰۰۲ گرفتند. کره و ژاپن، دو کشور میزبان مردم خود را به ورزشگاه می فرستادند تا سکوها خالی نمانند و هیجان در استادیوم برقرار باشد. 

هواداران قلابی

نیویورک تایمز پیش از این یکی دیگر از حربه های قطری ها را برای خوب جلوه دادن جام جهانی فاش کرد. کمیته برگزاری بازی ها با ۵۰ هوادار ۳۲ تیمی که در قطر حضور دارند قرارداد بسته است و هزینه سفر، اقامت و بلیتشان را پرداخت می کند تا آن ها با پیام های مثبت خود از جام جهانی حمایت کنند. وظیفه این ۵۰ نفر این است در شبکه های اجتماعی پست ها یا توئیت ها را لایک کنند و هر پیام مخالف و تحریک کننده نسبت به این سازمان را ریپورت کنند. همچنین در صورت امکان از آن پیام ها اسکرین شات بگیرند و سپس بلافاصله پاک کنند. پیشنهاد قطر برای استخدام چنین هوادارانی که از سال ۲۰۲۰ آغاز شد برای نخستین بار در یک کشور میزبان جام جهانی دیده می شود. 

قطری ها از هواداران تقلبی در تورنمنت های دیگر استفاده کرده بودند. این کشور در سال ۲۰۱۹ میزبان رقابت های جهانی دوومیدانی بود و برای پر کردن ورزشگاه ها از کارگران مهاجر و دانش آموزان بهره برد. همچنین در سال ۲۰۱۵ برای جام جهانی هندبال از هواداران اسپانیایی تقاضا کرد تا تیم ملی قطر را تشویق کنند. آن ها که از اسپانیا به قطر سفر کردند قرارداد داشتند برای دو هفته تیم آسیایی را تشویق کنند. اغلب آنان از گروه "فوریا کونکنسه" بودند یکی از پرشورترین هواداران هندبال در جهان. قطری ها می خواستند توسط طرفداران اسپانیایی شور و هیجان دروغینی را در شبکه های اجتماعی و تلویزیون به نمایش آورند. به نظر می رسد جنجال های میزبان آسیایی همچنان ادامه خواهد داشت. 

دیدگاه تان را بنویسید