اولین های جام جهانی در 2022 قطر

جام جهانی در قطر محل تجربه برخی از اتفاقات تازه در این رقابت ها است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، جام جهانی 2022 قطر از 29 آبان آغاز می‌شود و برهمین اساس سایت الجزیره به مواردی که اولین بار در این دوره رخ خواهد داد، پرداخته است.

فناوری آفساید

فیفا در ماه جولای اعلام کرد به‌منظور اعلام سریع و درست آفساید، برای اولین بار از سیستم آفساید نیمه‌خودکار در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر استفاده خواهد شد. طبق این سیستم، اگر هر بخشی از سر، بدن یا پای بازیکن در نیمه زمین حریف باشد، البته به غیر از خط نیمه و هر بخشی از سر، بدن و یا پای بازیکن جلوتر از توپ و آخرین حریف به خط دروازه تیم مقابل باشد، آفساید اعلام می‌شود. در این تکنولوژی از سنسور داخل توپ و همچنین دوربینی که حرکات بازیکنان را ثبت می‌کند، استفاده می‌شود. تصاویر برای هواداران و افراد حاضر در ورزشگاه نیز به صورت سه‌بعدی نمایش داده می‌شود.

تعویض‌ها

برخلاف جام‌های جهانی پیشین، هر تیم در قطر مجاز است پنج تعویض انجام دهد. این تصمیم در سال ۲۰۲۰ و پس از ارزیابی تأثیر کرونا بر فوتبال اتخاذ شد. اگر بازی به وقت اضافه برود، یک تعویض اضافی هم مجاز خواهد بود. بسیاری از لیگ‌های فوتبال هم قانون پنج تعویض را از دو سال پیش اجرایی کرده‌اند.

بازی‌های پاییزی

برخلاف تورنمنت‌های پیشین، قطر در دو ماه پایانی پاییز میزبان جام جهانی خواهد بود. در حالت عادی جام جهانی در فصل تابستان برگزار می‌شود اما به دلیل گرمای هوا در این کشور غرب آسیا که دمای آن در تابستان به ۵۰ درجه هم می‌رسد، جام جهانی در این زمان برگزار می‌شود. در خلال تورنمنت، دمای هوای قطر پیش‌بینی می‌شود بین ۱۴ تا ۳۱ درجه سانتی‌گراد باشد.

بازیکنان بیشتر

در جام جهانی قطر تیم‌ها مجاز به معرفی ۲۶ بازیکن در لیست خود هستند. پیشتر ۲۳ بازیکن می‌توانستند در لیست قرار بگیرند. فیفا این تصمیم را به‌دلیل «زمان‌بندی خاص» تورنمنت و همچنین مشکلات ناشی از شیوع کرونا گرفت. لیست اولیه نیز از ۳۵ بازیکن به ۵۵ بازیکن ارتقا یافت.

داوران زن

برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های جام جهانی مردان، سه داور زن در بین ۳۶ داور حاضر در جام بیست و دوم حضور دارند؛ «استفانی فراپارت» از فرانسه، «یوشیمی یاماشیتا» از ژاپن و «سلیمه موکانساگا» از رواندا. سه کمک داور زن نیز در میان ۶۹ کمک داور مسابقات قرار گرفته‌اند.

جمع و جورترین جام جهانی

با مساحت حدود ۱۲ هزار کیلومتر مربع و جمعیت حدود سه میلیون نفر، قطر کوچکترین کشوری است که تا به حال میزبان جام جهانی بوده است. تمام هشت ورزشگاه میزبان جام جهانی در شعاع ۵۰ کیلومتری دوحه قرار گفته‌‌اند و بیشتر ایام جام جهانی، چهار مسابقه برگزار می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید