از حضور پلیس اسپانیا تا خطر محرومیت 4 ساله؛ پشت پرده دیسکالیفه شدن کشتی گیر ایرانی

ماجرای دیسکالیفه شدن کشتی گیر ایرانی در مسابقات کشتی آزاد امیدهای جهان همچنان یکی از اخبار داغ این روزهاست که مقصر اصلی آن مشخص نشده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ در روزی که تیم ملی کشتی آزاد در انتظار طلایی شدن برادران فیروزپور و امیررضا معصومی و قهرمانی در امیدهای جهان بود، خبر دیسکالیفه شدن سجاد غلامی و حذفش از دور رقابت‌ها شوک بدی ایجاد کرد.

پیش از آن محمد نخودی که سر وزن نرسیده بود، باعث شد تیم پژمان درستکار و محسن کاوه با 9 کشتی‌گیر به رقابت نابرابر با حریفان برای قهرمانی بروند، شبیه به آن چیزی که در بلگراد برای این تیم رخ داد و امیرمحمد یزدانی را هم برای گِرم‌های اضافی از دست داد.

با یک یار کمتر، اما باز هم تیم امید ایران شانس قهرمانی بود که خبر آمد سجاد غلامی ملی‌پوش وزن 86 کیلوگرم در حالی که مبارزه سوم پنجمی را در پیش داشت به دلیل تخلف پزشکی از دور مسابقات کنار گذاشته شده است.

در توضیح این خبر عنوان شد که او به صورت سرخود در حالی که بعد از کشتی‌هایش دچار ضعف شدید شده، از پزشک تیم خواسته که برایش سِرُم بزند که بعد از مخالفت پزشک، عنوان کرده اجازه این کار را از پژمان درستکار و محسن کاوه گرفته است.

تزریق سرم و هرگونه داروی تقویتی جزو موارد ممنوعه در طول مسابقات است و به گفته فدراسیون و کادرفنی تیم ملی، اعضای تیم آلمان که شاهد این قضیه بودند، آن را به اطلاع اتحادیه جهانی رساندند و در نهایت سجاد غلامی دیسکالیفه شد.

از شبی که این اتفاق رخ داد تا روز بعد که مبارزه سوم پنجمی در پیش بود، خبری به بیرون درز نکرد و فدراسیون در تلاش بود مسئله را حل و فصل کرده و اتحادیه جهانی را قانع کند که این کار سهواً و از روی بی‌اطلاعی کشتی‌گیر از قوانین اتفاق افتاده تا او اجازه مبارزه پیدا کند. به این ترتیب حتی از سجاد غلامی در روز دوم هم وزن‌کشی شد اما در نهایت اتحادیه جهانی او را دیسکالیفه کرد تا تیم ایران هم قهرمانی مسابقات زیر 23 سال جهان را از دست بدهد.

علیرضا دبیر که همزمان با رسانه‌ای شدن این خبر، در مراسم تجلیل از مدال‌آوران جهانی صربستان در کرج بود، در این رابطه تقصیر را گردن سجاد غلامی انداخت و گفت «حتماً این کشتی‌گیر را به خاطر این تخلف پزشکی که منجر به از دست رفتن قهرمانی شده، محروم خواهد کرد» و از محرومیت دو ساله حرف زد اما سؤالی که در این میان وجود داشت، میزان قصور دیگر افراد در این ماجراست که رئیس فدراسیون کشتی در واکنش ابتدایی به آن اشاره نکرد.

قطعاً کادرفنی تیم ملی ایران و پزشک اعزامی نیز در کنار کشتی‌گیر مقصر بودند. حتی اگر کشتی‌گیر جوان به دروغ عنوان کرده باشد که اجازه تزریق سرم را از پژمان درستکار و محسن کاوه گرفته، با آگاهی از قوانین می‌دانست این کار غیرقانونی است.

بعد از آن در تأیید سهوی بودن این اتفاق، عنوان شد اگر تیم ایران قصد انجام یک کار غیرقانونی را داشت، تزریق سرم را در اتاق تیم و دور از چشم بقیه انجام می‌داد که البته این صحبت هم نمی‌تواند پالس خوبی به اتحادیه جهانی و کمیته پزشکی منتقل کند که از این به بعد قوانین در اتاق‌ها زیر پا گذاشته خواهد شد!  ممکن است طرح این موضوع کنترل شدیدتر و سختگیرانه‌ای را علیه تیم کشتی ایران در مسابقات رسمی در پی داشته باشد.

علاوه بر این، ضرورت اعزام افراد غیرفنی به مسابقات و همراهی تیم ملی، آنجایی مشخص می‌شود که باید به قوانین مطلع بوده و پیش از هر مسابقه‌ای فرض را بر این بگذارند که کسی از قوانین آگاهی ندارد و مسائلی که هر کشتی‌گیر باید مد نظر داشته باشد را به آنها گوشزد کنند.

طبیعتاً تجربه مسابقه بین‌المللی سجاد غلامی با کشتی‌گیرانی که به مسابقات جهانی رفته‌اند قابل قیاس نیست و همواره در تیم نفراتی هستند که از تجربه اندکی سود می‌برند و باید مبنا عدم آگاهی آنها از مقررات تعیین‌کننده و مهم باشد و نقش همراه، سرپرست، پزشک، داور و... باید آگاهی دادن به کشتی‌گیران و مربیان در خصوص قوانین باشد.

نکته دیگر اینکه فدراسیون کشتی تلاش کرد این پالس را به اتحادیه جهانی بدهد که خودش با کشتی‌گیر متخلف برخورد خواهد کرد تا برای او محرومیت سنگین در نظر گرفته نشود.

ظاهراً اتحادیه جهانی می‌تواند تا 4 سال هم بابت این اتفاق کشتی‌گیر را محروم کند، اما باور فدراسیون بر این است که اگر خودش در زمینه برخورد و محروم کردن کشتی‌گیر پیش‌دستی کند، اتحادیه جهانی تنبیه سبک‌تری را برایش در نظر خواهد گرفت و البته اگر محرومیت داخلی باشد، راه برای کاهش محرومیت با تأیید اتحادیه جهانی بازتر از زمانی است که محرومیت بین‌المللی باشد.

به هرشکل قطعاً اولین مقصر خود کشتی‌گیر است که تاوان سنگینی هم در این خصوص داد، اما او تنها مقصر ماجرا نیست و در رده‌های بعدی باید از پزشک، مربیان اعزامی و عدم آگاهی از قوانین و عدم توجیه کشتی‌گیر در موارد این چنینی نام برد که حتی پای پلیس اسپانیا هم به معرکه باز و درنهایت به دیسکالیفه شدن کشتی‌گیر ایرانی و از دست رفتن قهرمانی منجر شده است.

دیدگاه تان را بنویسید