از واردات داور تا ادعایی باور نکردنی!

داور پیشکسوت و عضو کمیته داوران فدراسیون فوتبال درباره جنجال های اخیر داوری صحبت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تقابل کمیته داوران و باشگاه استقلال، جزو حاشیه‌های این هفته فوتبال ایران بود. جایی که فرشید سمیعی، معاون حقوقی آبی پوشان انتقادات تند و تیزی را علیه حمید حاج ملک، داور بازی استقلال و فولاد مطرح کرد. کمیته داوران نیز از تیغ انتقادات در امان نبود. با این حال خداداد افشاریان نیز به واسطه ریاست در کمیته داوران سعی داشت جواب طرف مقابل را بدهد. علی خسروی از داوران قدیمی فوتبال ایران و عضو فعلی کمیته داوران گفتگویی با ورزش سه اجام داده است. او در این مصاحبه عنوان کرده که از داور ایرانی به عنوان تولید ملی حمایت می کند و نیازی به واردات نیست. خسروی همچنین در ادعایی عجیب کمیته داوران فعلی را بهترین کمیته داوران تاریخ فوتبال ایران دانسته است. ادعایی که به سختی باور کردنی است و در میان اهالی فوتبال مخالفان زیادی خواهد داشت.

*بنویسید خسروی رنگین کمان است!

خبرنگار: آقای خسروی به رنگی بودن متهم شده‌اید. نظر شما چیست؟

خسروی: کلا همه رنگ‌ها را به من نسبت دادند و خوشحالم. همه رنگ هستم؛ زرد، آبی، سبز، بنفش، گلبه‌ای. مثل ماشین‌هایی که ایران تولید می‌کند و سفید، سیاه و خاکستری است، نیستم. حرفی دارید؟ اصلا من رنگین کمان هستم. بنویسید خسروی گفت من رنگین کمانم. تو را به خدا قسم یک کاری کنید فوتبال ما هم از سفید و خاکستری دربیاد و رنگی بشود و همه ما رنگی بشویم.

*در آن صحنه اصلا تماسی حاصل نشد

خبرنگار: بعد از بازی استقلال و فولاد آقای سلیمانی مصاحبه‌ای کردند و گفتند از یک سری نرم افزار استفاده کرده‌ایم و متوجه شدیم پنالتی رخ نداده است.

خسروی: ما خودمان فکر می‌کردیم صحنه آخر پنالتی است. تک تک اعضای کمیته داوران چنین فکری داشتند. اما نرم افزار را گذاشتیم و متوجه شدیم که نه تنها پنالتی نیست، بلکه اصلا تماسی حاصل نشده است.

*نام نرم افزار کمیته داوران این است

خبرنگار: نرم افزاری که می‌گویید، چیست؟

خسروی: کوئیک تایم پلیر. این نرم افزار به صورت فریم به فریم مشخص کرد که همه ما اشتباه می‌کردیم. حتی اعضای کمیته داوران. حق با حمید حاج ملک بود.

*اولویت با خطای مهاجم بود

خبرنگار: سر صحنه درگیری آبشک و پیمان بابایی چه دلیلی داشتید برای خطا نگرفتن؟

خسروی: آنجا اول مهاجم خطا کرد و کاملا مشخص بود. اولویت با خطای مهاجم بود.

*قوی‌ترین کمیته داوران تاریخ فوتبال را داریم

خبرنگار: بعد بازی بدترین حملات به کمیته داوران و آقای حاج ملک صورت گرفت؟

خسروی: عیبی ندارد. این بهترین کمیته داوران تاریخ فوتبال ایران بعد از انقلاب است. این بهترین کمیته داوران تاریخ فدراسیون‌های ایران است. اعضای کمیته خداداد افشاریان، بنده، اسماعیل صفیری، رضا سخندان، جمیله کشاورز، حسین نیرویار هستند. آقای غلام سلیمانی معاون اجرایی کمیته هستند. این کمیته حاصل سال‌ها قضاوت در میادین بین‌المللی و مسابقات المپیک و جهانی است. قوی‌ترین کمیته داوری در تاریخ فوتبال ایران را داریم.

*از هفته دهم داورانی مثل سیدعلی اضافه می‌شوند

خبرنگار: شایعاتی وجود دارد که به علت کمبود نیروی انسانی، داوران تکراری برای مسابقات می‌گذارید. آیا درست است؟

خسروی: اصلا. در این زمان که پنج داور ما تست دوباره دادند، داوران جوان ایران مثل امیرسامان سلطانی، شبیر بهروزی، وحید زمانی، فرزاد منصوری، حسین زمانی و سعاد وفاپیشه خوب جواب دادند. ما اصلا کمبود داور نداریم. از هفته دهم هم داورهایی مثل سیدعلی به لیگ برتر اضافه می‌شوند.

*واردات داور اصلا نداریم!

خبرنگار: داورانی مثل سیدعلی، زاهدی فرد، شریفی و … که دوباره چند روز قبل در تست قبول شده‌اند را چرا اول به لیگ یک فرستادید؟

خسروی: بخاطر اینکه خود ما هم زمانی که از قضاوت دور بودیم، اول درخواست می‌کردیم به لیگ یک برویم. اصطلاحا می‌خواهیم بچه‌ها را گرم کنیم. از هفته دهم به لیگ برتر بازمی‌گردند. ما نمی‌توانیم واردات داور داشته باشیم.

*داور دربی قطعا ایرانی است

خبرنگار: شایعاتی وجود دارد که داور دربی خارجی است.

خسروی: داور دربی حتما ایرانی است. تا زمانی که این کمیته داوران وجود دارد از تمام عزیزان و سرمایه‌های داخل کشور استفاده می‌کند. داور هم تولید داخلی است و سرمایه‌ای که باید به آن توجه کرد.

*بنر حاج ملک را در کل شهر نصب کنید!

خبرنگار: همه تصمیمات آقای حاج ملک را تایید کردید؟

خسروی: من پیشنهاد می‌کنم شهرداری صومعه‌سرا به مدت یک هفته، بنر حاج ملک، آتش‌نشان قهرمان را در همه شهر نصب کند تا پاداشی باشد برای قضاوت شجاعانه و تحسین برانگیزش. از شهرداری صومعه‌سرا تشکر می‌کنم که اجازه می‌دهند آقای حاج ملک علی‌رغم مسئولیت سختی که دارند، دو، سه مرتبه در ماه برای فوتبال قضاوت کند.

*تهمت‌ها در کمیته اخلاق پیگیری می‌شود

خبرنگار: آقای سمیعی مطرح کرده‌اند که تلفن داوران و خانواده‌ آن‌ها شنود شود.

خسروی: چون ایشان را نمی‌شناسم جواب نمی‌دهم. کمیته داوران استقبال می‌کند که فوتبالی‌ها از ما انتقاد کنند. حتی دعوا هم می‌توانند کنند. اما خواهش می‌کنم به جماعت داور کسی تهمت نزند. جماعت داور با شرف‌ترین، نجیب‌ترین، سالم‌ترین و حلال‌خورترین عنصر فوتبال هستند. ما از کیان داوران، از خانواده، همسر و بچه‌هایی که دارند که دوری می‌کشند و ۲،۳ روز سختی تحمل می‌کنند حمایت می‌کنیم. ما حامی مسائل اجتماعی و فرهنگی داوری هستیم. از تمام همسران داوران تشکر می‌کنیم که در این شرایط سخت بستر خانواده را آرام می‌کنند تا داوران ما با آرامش سوت بزنند. ما اجازه نمی‌دهیم کسی تهمت بزند. مطمئن باشید تهمت‌ها را در کمیته اخلاق و در خانواده فوتبال پیگیری می‌کنیم.

*بچه‌های خود را سمت داوری بفرستید

خبرنگار: آقای خسروی حرف آخر شما چیست؟

خسروی: کسانی که دوست دارند فرزندشان را به داوری بفرستند، پیشنهاد می‌کنم حتما این کار را انجام  دهند. ما در داوری یاد می‌دهیم به پدر و مادر احترام بگذارید، در داوری یاد می‌دهیم زبان انگلیسی را تکمیل کنند و در داوری یاد می‌دهیم اعتقاد خودشان را روز به روز قوی کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید