بیانیه طوفانی کارلسن: نیمان بیش از آنچه گفته تقلب کرده است

قهرمان شطرنج جهان سرانجام به طور مستقیم درباره دلایل انصرافش از مسابقات سینکفیلد و همچنین باخت دو حرکته اش صحبت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مگنوس کارلسن نروژی با انتشار بیانیه رسمی، موضع خود را در مقابل حریف آمریکایی اش اعلام و او را به تقلب متهم کرد. کارلسن در این بیانیه رسمی بر خلاف اظهارنظرهای غیرشفاف گذشته اش کاملا بی پرده از دلایلش و اتفاقات افتاده در یک ماه اخیر صحبت کرد. او پیش از این اعلام کرده بود که درباره نیمان قصد صحبت کردن ندارد.

مرور اتفاقات جنجالی اخیر

در جریان مسابقات سینکفیلد از سری مسابقات گرندچس تور، کارلسن در دور سوم با مهره سیاه مقابل هانس نیمان قرار گرفت و بازی را باخت. قهرمان جهان بعد از این شکست از کل مسابقات انصراف داد و از همان زمان زمزمه های احتمال تقلب بازیکن آمریکایی مطرح شد.

پس از آن در مسابقات اینترنتی جولیوس بایر، کارلسن بار دیگر با نیمان روبرو شد و این بار در حرکت جنجالی تر، پس از تنها یک حرکت تسلیم شد و بازی را ادامه نداد تا مشخص شود مشکل بین او و نیمان جدی است. بعد از این اتفاق نیمان اعتراف کرد که در گذشته در مسابقات اینترنتی چند بار تقلب کرده اما مدعی شد که این اتفاق فقط در مسابقات اینترنتی بوده و هرگز در شطرنج واقعی و روی صفحه مرتکب چنین عملی نشده است. در شرایطی که از کارلسن بابت رفتارش انتقاد زیادی شده بود او سرانجام بیانیه ای منتشر کرد.

بیانیه رسمی کارلسن

جامعه گرامی شطرنج

در مسابقات سینکفیلد من در تصمیم بی سابقه ای پس از باخت دور سوم به هانس نیمان از مسابقات انصراف دادم و سپس در مسابقات اینترنتی اخیر پس از انجام یک حرکت اعلام باخت کردم. می دانم که رفتارم باعث ناامیدی و سرخوردگی افراد زیادی شده است. خودم هم چنین وضعیتی دارم. من می خواهم در بالاترین سطح شطرنج در مسابقات حاضر شوم و شطرنج بازی کنم.

من اعتقاد دارم که مساله تقلب در شطرنج یک موضوع مهم و در جریان است. همچنین معتقدم که برگزارکنندگان مسابقات و تمام کسانی که پاک و سالم بودن ورزشی که ما عاشقش هستیم، برایشان مهم است باید به طور جدی به فکر افزایش امنیت مسابقات و اتخاذ روش های جدید برای کشف تقلب در شطرنج روی صفحه باشند. زمانی که نیمان به مسابقات سینکفیلد در آخرین دقایق دعوت شد قویا قصد داشتم از مسابقات کناره گیری کنم اما در نهایت شرکت کردم.

به نظر من نیمان اخیرا بسیار بسیار بیشتر از چیزی که به آن اعتراف کرده تقلب کرده است. پیشرفت او در شطرنج (افزایش ریتینگ کلاسیک) غیرطبیعی است. در حین مسابقه ای که در سینکفیلد داشتیم من این احساس را داشتم که او اصلا تحت فشار نیست و حتی در موقعیت های بحرانی و حساس بازی روی صفحه تمرکز هم نمی کند. با این حال او توانست من را با مهره سیاه کاملا در بازی له کند. کاری که فکر می کنم تنها معدودی از بازیکنان بسیار توانا قادر به انجام آن هستند. این بازی باعث شد که دیدگاه من کاملا تغییر کند.

ما همگی باید در مقابل تقلب در شطرنج کاری انجام دهیم. به سهم خودم من هرگز مقابل کسانی که بارها در گذشته تقلب کرده اند، بازی نخواهم کرد چرا که نمی دانم آنها در آینده قادر به انجام چه کارهایی هستند. چیزهای بیشتری برای گفتن دارم اما متاسفانه در حال حاضر بدون اجازه مستقیم و صریح نیمان نمی توانم آنها را بیان کنم. در این لحظه فقط می توانم درباره تصمیم و رفتار خودم حرف بزنم و بگویم که دیگر مقابل نیمان به هیچ وجه بازی نخواهم کرد. امیدوارم که واقعیت ماجرا هر چه که هست به زودی برملا شود.

با احترام، مگنوس کارلسن قهرمان شطرنج جهان

دیدگاه تان را بنویسید