در گفت و گو با جی پلاس؛

صدرالدین کاظمی: کادر کشتی فرنگی ضعیف و دلخواه بنا است/ ما فقط ادای علم را در می‌آوریم

کارشناس و مفسر کشتی در گفت و گو با جی پلاس به بررسی مهم ترین دلایل ناکامی تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات جهانی پرداخت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تیم ملی کشتی فرنگی ایران، سال گذشته و در حضور قدرت هایی مانند روسیه و بلاروس، به نایب قهرمانی جهان رسید و با 4 طلا یک رکورد درخشان را ثبت کرد. هرچند خیلی ها درخشش ایران در آن مسابقات را به آماده نبودن تیم ها پس از المپیک ربط می دادند، اما امسال و در غیاب قدرت هایی مانند روسیه و بلاروس، همه منتظر درخشش و قهرمانی فرنگی کاران ایران بودند. با این وجود شاگردان محمد بنا در بلگراد نمایشی ضعیف داشتند و با کسب دو نقره و یک برنز، در حسرت طلا به کار خود پایان دادند.

صدرالدین کاظمی، مفسر و کارشناس کشتی در گفت و گو با جی پلاس، درباره مهم ترین دلایل ناکامی فرنگی کاران ایران، گفت: عمده مسائل را اگر بخواهیم بگوییم؛ یکی آماده نبودن بدن ها، نبودن کشتی گیران سر وزن اصلی و کاهش بیش از حد وزن بدن، نبود نقشه راه برای هر مبارزه، هدایت و کوچینگ ضعیف و دور بودن از کوران مسابقات بزرگ. کشتی گیران درجه یک ما مثل گرایی و ساروی مدت ها از میادین بین المللی دور بودند و بعد از مسابقات جهانی سال قبل، خیلی جسته و گریخته و دست به عصا بودند و تا جهانی امسال لای زر ورق نگه داشته شدند. از همه مهم تر هم اضافه نکردن چیزی به داشته های قبلی خودشان بود.

او درباره کادرفنی تیم ملی کشتی فرنگی، گفت: در اینکه کادر ضعیف است و سلیقه ای و دلخواه آقای بنا، شکی نیست. اما اگر پیروزی های دیگر را منوط به بقیه کنیم هم درست نیست. بنا هر زمانی بوده حرف اول و آخر را زده؛ هیچ فرقی ندارد که آقای خیرآبادی در کادر باشد یا جزینی، بلکه همه در کشتی فرنگی قائم به فرد بوده اند و هنوز هم هستند. این اشکال بزرگ کشتی ما است که وقتی کسی سرمربی می‌شود بقیه باید مطیع تام و تمامش باشند، شخصیت خودشان در شخصیت سرمربی ذوب می شود و بعد به عنوان کسی که می آید، باد می زند یا ساعت را نگاه می کند و... در این حد خلاصه می شود. اشکال این است کشتی ما و تیم ملی ما شخص محور شده نه تیم محور.

او با بیان اینکه این تیم فقط در وجود محمد بنا خلاصه نمی شد، گفت: این تیم را فدراسیون کشتی به آقای حمید سوریان سپرده و ادعا می شود که همه امور کشتی فرنگی زیر نظر ایشان بوده و بعد ادعا می شود که یک مدیر تیم ملی به نام آقای علی محمدی است و جالب این است که خود مدیر تیم ملی همراه تیم نرفته و یک ملغمه ای است که نمی توان آن را توضیح داد. اگر قرار است سرمربی کوچ کند پس چرا کنار هیچ کدام از کشتی گیران سرمربی ننشسته؟ در هیچ کدام از کشتی ها ندیدید که آقای بنا به عنوان هدایت کننده کنار تشک بنشیند. یا کسر شان خود می دانست یا می خواست دیگران بیایند. اما در توان آقای جزینی نیست که یک قهرمان جهان مثل ساروی یا قهرمان المپیک مثل گرایی را هدایت کند.

این کارشناس با سابقه در پاسخ به این سوال که چرا سرمربی به راحتی می تواند قانونی که فدراسیون تصویب کرده را زیر پا بگذارد، گفت: متولی کشتی کشور فدراسیون است؛ نه سرمربی تیم ملی آزاد یا فرنگی، پس اگر فدراسیون قانونی را حتی با اشکال زیاد تصویب می کند، وظیفه اجرایش با فدراسیون است نه سرمربی، پس تعلل فدراسیون جای بحث دارد. اما اینکه چرخه چگونه تصویب شده باید گفت که کاملا مهندسی شده است که نظر فدراسیون و سرمربیان تیم های ملی را تامین می کند تا افراد مد نظرشان از آن چرخه به تیم ملی برسند.

کاظمی ادامه داد: حالا اگر این بازی انجام نشود عیبی ندارد یعنی همین کاری که محمد بنا کرد. مهم این است ما از این نفرات بهتر در کشور نداشتیم اما این تیم را بردیم و در آنجا زمین زدیم. ایراد اینجا پیدا می شود اما بحث اینکه انتخابی باشد یا نه بحث دیگری است. وقتی همه ارکان فدراسیون هرچه آقای بنا بگوید را گوش می دهند به این امید که پیروزی تیم باعث ماندگاری شان شود، خود هم می دانند هم چرخه و هم نحوه انتخاب ایراد دارد. اما خروجی انتخاب های آقای بنا به نظر خودش بهترین ها بوده اند و مهم این است که چرا بهترین ها آنجا شکست خورده اند.

او در پایان در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه کاهش وزن برای دیگر کشور ها هم است، اما فقط ایرانی ها با آن به مشکل می خورند، گفت: به این دلیل که ما ادای علم را در می آوریم اما صد درصد سنتی عمل می کنیم. برای اینکه مردم، کارشناسان و خبرگان این کار را مجاب کنیم جلد کتاب را به همه نشان می دهیم و می گوییم ببینید طبق این کتاب چقدر علمی عمل می کنیم اما وقتی صفحه اول را ورق می زنیم، حتی صفحه اول را هم نخوانده اند و همچنان سنتی هستند. چون علم، فراتر از دانشی است که مربیان ما دارند که هیچ وقت هم نخواستند خود را با علم روز دنیا تطبیق دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید