عبور پدیده 19 ساله تنیس جهان از بهترین های تاریخ

تنیسور اسپانیایی پس از قهرمانی در اپن آمریکا رکوردهای برجسته ای را به نام خود ثبت کرد و از سه تنیسور بزرگ تاریخ پیشی گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: پیروزی کارلوس آلکاراس در اپن آمریکا و مرد شماره یک جهان شدن تنیسور ۱۹ ساله اتفاق برجسته ای در تنیس مردان بود. آلکاراس بامداد دوشنبه در دیدار نهایی کسپر رود را با نتیجه ۳ بر یک شکست داد و قهرمان جدید نیویورک لقب گرفت. در این روز تاریخی تنیسور اسپانیایی جوانترین مرد شماره یک جهان شد و از لیتون هیوئیت که در سال ۲۰۰۱ در ۲۰ سالگی به این جایگاه رسیده بود پیشی گرفت. آلکاراس همچنین کوچکترین قهرمان گرند اسلم از سال ۲۰۰۵ و اپن آمریکا از سال ۱۹۹۰ شد. 

رکوردها دیگر عادی شده اند. تنیسور اسپانیایی از شروع دوران حرفه ای خود برجسته عمل کرد و سال 2020 برایش خاص بود. او نخستین قهرمانی خود را در مسابقات ۵۰۰ امتیازی و مسترز ۱۰۰۰ امتیازی تجربه کرد و در نهایت فاتح گرند اسلم شد. آلکاراس در ریو، میامی، بارسلونا، مادرید و نیویورک جام قهرمانی را بالای سر برد. این سال برای تنیسور ۱۹ ساله فوق العاده بود، او با رتبه ۳۲ کار خود را شروع کرد و توانست به صدر رنکینگ برسد. پیشرفت آلکاراس از اپن آمریکا ۲۰۲۱ آغاز و ۱۲ ماه بعد تبدیل به پادشاه نیویورک و ای تی پی شد. 

اکنون از کارلیتوس به عنوان نامزد اصلی وارث سه تنیسور بزرگ: نادال، نواک جوکوویچ و راجر فدرر یاد می کنند. البته تنیسور جوان اسپانیایی برای رسیدن به رکورد ۲۰ گرند اسلم یا بیشتر راه درازی در پیش دارد‌. به نوشته ال اسپانیول، نادال و فدرر زمانی که ۲۲ سال داشتند مرد شماره یک جهان شدند و جوکوویچ در ۲۴ سالگی به این رتبه دست یافت. فدرر ۲۱ سال و نوله ۲۲ سال داشتند که اولین گرند اسلم خود را به دست آوردند (ویملبدون و استرالیا). در رابطه با نادال این داستان متفاوت است و او در نخستین روزهای ۱۹ سالگی اولین گرند اسلم خود را فتح کرد. تنیسور اسپانیایی از آلکاراس هم جوانتر بود. میشل چانگ جوانترین فاتح گرند اسلم است. این تنیسور در ۱۷ سالگی (۳ ماه و ۲۷ روز) در سال ۱۹۸۹ فاتح رولان گاروس شد. پس از او بوریس بکر و متس ویلاندر قرار دارند که آن ها هم در ۱۷ سالگی جام قهرمانی را بالای سر بردند. آلکاراس رتبه دهم را به خود اختصاص داده است. 

تنیس زنان 

داستان تنیس زنان متفاوت است. جوانترین زن شماره یک مارتینا هینگیس نام دارد. او در ۱۶ سالگی توانست در بالاترین جایگاه وی تی ای قرار بگیرد یعنی سه سال کوچکتر از آلکاراس. مونیکا سلس (۱۷ سال و ۹۹ روز)، ترسی آستین (۱۷ سال و ۱۱۶ روز)، استفی گرف (۱۸ سال و ۶۴ روز) و ماریا شاراپووا (۱۸ سال و ۱۲۵ روز) در رتبه های بعدی قرار دارند. در رابطه با جوانترین فاتح گرند اسلم هینگیس دوباره بالاتر از همه است. او ۱۶ سال و ۱۱۷ روز داشت که قهرمان اپن استرالیا شد. اما رادوکانو که در ۱۸ سالگی (و ۳۰۲ روز) قهرمان دوره قبل اپن آمریکا شد در جایگاه هشتم این فهرست قرار دارد. 

دیدگاه تان را بنویسید