فروش نام لیگ های ورزشی چه درآمدی دارد؟

فروش نام مسابقات و لیگ های فوتبال یکی از راه های درآمدزایی در دنیای فوتبال است که اخیرا در کشورهای مختلف به خوبی از این ظرفیت استفاده می شود اما در ایران که تیم ها تا خرتناق بدهکار هستند، این مساله نادیده گرفته شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در دنیای فوتبال از تمام ظرفیت های مختلف و ممکن برای درآمدزایی استفاده می شود. برخی نام ورزشگاه خود را در ازای قراردادی کوتاه یا طولانی مدت می فروشند، برخی به سراغ تبلیغات روی پیراهن و حتی برگزاری مراسم عروسی در ورزشگاه ها می روند و حتی نام لیگ های ورزشی هم مورد فروش قرار می گیرد. 

برخی از کشورهای نام لیگ های ورزشی خود را هم مورد فروش قرار می دهند. به طور مثال لالیگای اسپانیا در قالب قراردادی بسیار ارزشمند به نام «لالیگا سانتاندر» تغییر یافته و شرکت مذکور مبلغ قابل توجهی را در ازای این مساله پرداخت می کند. 

در کشورهای عربی منطقه نیز، این مساله رایج شده است. طی روزهای اخیر نام لیگ حرفه‌ای عربستان با امضای قراردادی رسمی، به «روشن» تغییر کرده تا این شرکت شناخته‌شده سعودی تبدیل به اسپانسر اول لیگ عربستان شود.

«روشن» نام شرکتی فعال در حوزه ساختمان و شهر سازی است که با قراردادی به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار، معادل چهار هزار میلیارد تومان، مسئولان فوتبال عربستان را مجاب کرده تا لیگ خود را به این نام تغییر بدهند.

این رقم صرف هزینه برگزاری مسابقات خواهد شد و همچنین باشگاه‌های لیگ برتری نیز از آن سهم خواهند برد تا از فصول آینده با این درآمد میلیون دلاری، حضوری فعال‌تر در بازار نقل و انتقالات داشته باشند.

در مدت زمان اخیر، امارات هم نام جعلی خلیج عربی را کنار گذاشت و به سراغ یه شرکت رفت تا از این طریق مبلغی را به جیب بزند. 

با این حال تیم های عمدتا بدهکار ایرانی و سازمان لیگ فوتبال ایران به جز دوره ای کوتاه که نام جام قهرمانی مسابقات به فروش رفته بود، از این مساله استفاده نکرده است. 

اگر چه لیگ برتر ایران به نام لیگ برتر خلیج فارس برگزار می شود، اما می توان از فروش نام تجاری مسابقات لیگ برتر مبلغ هنگفتی را به دست آورد و در زمینه تجهیز سخت افزاری و نرم افزاری ورزشگاه ها و شرایط تمرینی تیم ها به کار برد تا از این وضعیت آماتوری فاصله گرفت. 

به نظر می رسد در شرایط کنونی که حق پخش تلویزیونی به تیم های ایرانی اختصاص نمی یابد, استفاده از این ظرفیت اقتصادی یک اقدام هوشمندانه برای لیگ برتر ایران باشد که از تیم های عربی منطقه بسیار عقب است. 

دیدگاه تان را بنویسید