گزارش جی پلاس

کرونا و مدیریت به سبک ایرانی!/ لیگ فوتبال به هرج و مرج رسید

برگزاری بازی ذوب آهن و شهرخودرو با وجود ابتلای حدود 20 عضو باشگاه اصفهانی به کرونا با استناد به پروتکل بهداشتی این مسابقات که تاکنون توسط کسی رویت نشده، یکی از حفره‌های برگزاری فصل جاری لیگ برتر است و در ادامه باز هم دردسرساز خواهد شد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ نخستین بحران جدی لیگ بیستم با ابتلای دسته جمعی بازیکنان ذوب آهن فرا رسید؛ به طوری که در هنگام برگزاری این دیدار، 18 بازیکن و دو نفر از سایر اعضای این تیم به ویروس کرونا مبتلا شده‌‌اند که این آمار بیشتر از هر تیم دیگری از زمان شیوع کرونا در ایران است.

با توجه به این موضوع، مسئولان ذوب آهن از جمله رحمان رضایی و رسول کربکندی سرمربی و سخنگوی باشگاه، بارها اصرار بر لغو این دیدار داشتند و حتی اردوی این تیم یک روز مانده به برگزاری بازی با شهرخودرو لغو شد اما در نهایت مسئولان سازمان لیگ و شهرخودرو زیر بار نرفتند و بازی برگزار شد.

طبق لیست اعلامی از سوی باشگاه ذوب آهن، 11 بازیکن به همراه دو بازیکن تعویضی این تیم را در برابر شهرخودرو همراهی خواهد کرد که این موضوع برخلاف چیزی است که تاکنون مسئولان سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال به صورت شفاهی اعلام کرده‌اند.

*وقتی هیچ قانون وجود ندارد

مهم‌ترین اتفاق در روزهای گذشته و از زمان بحران کرونا در ذوب آهن، نبود پروتکل و قوانین مشخص از سوی سازمان لیگ برای تفهیم افکار عمومی است؛ در واقع این سازمان صرفا با استناد به اینکه ذوب آهن می‌تواند از بازیکن تیم‌های امید و جوانان خود استفاده کند، مانع از لغو مسابقه شده است. در واقع در روزهای گذشته هر کسی به نحوی گوشه ای از قانون نانوشته پروتکل‌های بهداشتی لیگ برتر را قرائت کرده اما هیچ مدرک و سندی برای ارائه به اهالی فوتبال نیست.

طبق آنچه تاکنون در رسانه‌ها از سوی مسئولان اعلام شده، برای فصل جدید هر تیمی می‌تواند برای 63 بازیکن اعم از بزرگسالان، امید و جوانان کارت بازی دریافت کند تا در مواقع این‌چنینی که تیم دچار بحران کرونا می‌شود، امکان برگزاری مسابقه را داشته باشد.

از طرفی زهره هراتیان، مدیر ایفمارک با اشاره به برگزاری بازی‌های باقی مانده از لیگ نوزدهم در تابستان سال جاری، می‌گوید: پروتکل بهداشتی لیگ حدود 20 درصد تغییر کرده و به باشگاه‌ها گوشزد شده که برای بازیکنان پایه‌های مختلف کارت بازی بگیرند و از سهمیه خود استفاده کنند تا در صورت بروز بحران کرونا، حداقل 11 بازیکن اصلی و 5 بازیکن نیمکت نشین داشته باشند تا مسابقات‌شان برگزار شود. ما سعی کردیم روی این موضوع نظارت کنیم و به صورت شفاهی و کتبی به اطلاع باشگاه‌ها برسانیم که از سهمیه خود استفاده کنند و برای بازیکنان جوان هم کارت بازی بگیرند تا مشکلات فصل گذشته پیش نیاید.

روی صحبت هراتیان در رابطه با مشکلات فصل گذشته مربوط به مشکلاتی است که برای تیم های استقلال و فولاد به وجود آمد و بعد از ابتلای 12 بازیکن و مربی از استقلال و همینطور 16 عضو باشگاه فولاد، بازی‌های این دو تیم به علت به حدنصاب نرسیدن تیم‌هایشان لغو شد. به دلیل اینکه فصل گذشته هنوز نواقص این قوانین و پروتکل ها مورد بررسی قرار نگرفته بود می توان از بسیاری ناهماهنگی ها چشم پوشی کرد اما تکرار این سردرگمی در فصل جاری هیچ توجیهی ندارد.

از سوی دیگر، سهیل مهدی، مسئول کمیته برگزاری مسابقات فوتبال تا زمان مثبت شدن تست کرونای 11 بازیکن ذوب آهن که مربوط به روز گذشته بود، در اظهاراتی متناقضی با آنچه تاکنون بیان شده گفت: «علیرغم ابتلای چند بازیکن ذوب آهن به کرونا (11 از 36)، دیدار امروز این تیم مقابل شهرخودرو برگزار می‌شود.»

با این وجود در ادامه تست کرونای چند تن دیگر از بازیکنان این تیم هم مثبت شد و ذوب آهن برای دیدار اخیر با شهرخودرو فقط 13 بازیکن در اختیار دارد که این موضوع در وهله نخست با اظهارات هراتیان، مسئول ایفمارک تناقض دارد که گفته بود برای برگزاری بازی با 11 بازیکن اصلی و 5 نیمکت نشین حضور داشته باشند اما در حال حاضر ذوب آهن به طور کلی 13 بازیکن دارد!

*برگزاری لیگ آماتور ایران با قوانین اروپایی!

به گزارش جی پلاس؛ سازمان لیگ برای برگزاری فصل جاری قوانین را از روی دست لیگ های اروپایی نوشته است و به همین دلیل در شرایط مشابه با این کشورها، اصرار به برگزاری بازی با استفاده از بازیکنان امید و جوانان دارد؛ اتفاقی که در ایتالیا رخ داد و جنوا بعد از مبت شدن تست کرونا تمام تیم اصلی، با جوانان خود به میدان رفت و از ناپولی 6 گل دریافت کرد.

اما این اتفاق در ایران قابل توجیه نیست چرا که در حال حاضر برخی از باشگاه ها حتی تیم پایه ندارند که از حضور آن‌ها هم استفاده کنند. به همین دلیل خیلی از تیم‌ها نه تنها نتوانستند از سهمیه دریافت کارت بازی برای 63 بازیکن خود بهره ببرند، که در پر کردن لیست 18 نفره خود هم عاجز هستند!

به نظر می‌رسد لیگ برتر ایران برای پیشگیری از این قبیل مشکلات و چند دستگی در اظهارات، در وهله نخست نیازمند یک قانون و چارچوب مشخص برای برگزاری مسابقات در زمان شیوع ویروس کرونا است تا از سردرگمی تیم‌ها و اهالی فوتبال پیشگیری شود اما مهم‌ترین موضوع انطباق قوانین با واقعیت های فوتبال ایران است که در حال حاضر تیم ها قادر به دریافت کارت بازی برای 30 تا 40 بازیکن هم نیستند.

با برگزاری لیگ برتر به این سبک و سیاق، مطمئنا در 25 هفته باقی مانده از لیگ برتر، بحران‌های بزرگتری به وجود می آید و اگر یک پای این ماجرا تیم های پرطرفدار باشند، این بار ماجرا به این راحتی ختم به خیر نخواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید