جی پلاس

قصه تمام نشدنی منچستریونایتدِ بدون فرگوسن

منچستریونایتد پس از فرگوسن هرگز نتوانست به روزهای خوبش برگردد و فصل جدید لیگ برتر انگلیس را هم با شکست آغاز کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: اریک تن هاگ انتظار نداشت در نخستین بازی خود در لیگ برتر به عنوان سرمربی منچستریونایتد ۲ بر یک مغلوب برایتون شود. او با ناراحتی مقابل میکروفون ایستاد و به خبرنگاران گفت: "جهنم کاری است. باید خیلی سخت تمرین و آنالیز کنیم تا بتوانیم پیشرفت کنیم."

واقعیت به صورت هواداران حاضر در اولدترافورد کوبیده شد و آن ها از بازگشت به دوران شکوهمند شیاطین سرخ دوباره ناامید شدند و متوجه شدند هنوز فاصله زیادی با آن روزهای درخشان دارند. پس از این که سر الکس فرگوسن در سال ۲۰۱۳ بازنشسته شد منچستریونایتد یک سقوط آزاد بدون توقف داشت. سرمربی اسکاتلندی در ۲۶ سال ۳۹ عنوان را برای شیاطین سرخ به ارمغان آورد (۱۳ لیگ برتر، دو لیگ قهرمانان اروپا، یک جام یوفا، یک جام برندگان، یک جام جهانی باشگاه ها، یک جام بین قاره ای، یک سوپرجام اروپا، ۱۰ سوپرجام انگلیس، پنج اف ای کاپ و چهار جام اتحادیه) و تیمش در انگلیس بهترین بود چون ۲۰ قهرمانی در لیگ را به ثبت رساند. 

پیش فصل برای یونایتد در تایلند، استرالیا و نروژ امیدوار کننده بود به خصوص پیروزی چهار بر صفر مقابل لیورپول با برخی بازیکنانی که از سرمربی سابق خود رالف رانگنیک ناراضی بودند و به رسانه ها گفته بودند که سرمربی آلمانی آمادگی هدایت تیم به آن بزرگی را نداشت. رانگنیک نتوانست توجه کسی را جلب کند اما تن هاگ به خاطر کارنامه درخشانی که داشت خیلی زود بازیکنان را قانع کرد که توانمند است.

او مصرف مشروبات الکلی را ممنوع کرد، از بازیکنان دعوت کرد تا آشپزهای مخصوص خود را کنار بگذارند و غذای تهیه شده در باشگاه را بخورند. هر هفته وزنشان باید کنترل می شد و اجازه نداشتند بیشتر از پنج دقیقه برای حضور در تمرین تاخیر داشته باشند. این قوانین برای بازیکنی همچون کریستیانو رونالدو سختگیرانه نبود. البته مشکل ستاره پرتغالی چیز دیگری است. یونایتد نمی تواند انتظارات ورزشی اش را برآورده کند.

به نوشته ال پاییس، ستاره پرتغالی به همراه مدیر برنامه اش در طول تابستان به دنبال تیم جدیدی بود اما موفق نشد به هدفش برسد. او می خواست علاوه بر حفظ دستمزد بالای خود در تیمی بازی کند که حضورش در لیگ قهرمانان قطعی باشد. رونالدو بهترین گلزن تاریخ این بازی ها است (۱۴۱ گل) و دوست ندارد لیونل مسی از او پیشی بگیرد (۱۲۵ گل). 

شروع لیگ برتر هم هیچ کمکی به بهتر کردن وضعیت نکرد و برای نخستین بار یونایتد در اولدترافورد مغلوب برایتون شد. تن هاگ پس از بازی گفت: "واقعا ناامیدکننده بود. در کار با توپ و در دفاع اشتباهاتی داشتیم."

رونالدو بخش زیادی از بازی را از روی نیمکت تماشا کرد و نارضایتی در چهره اش کاملا آشکار بود. سرمربی هلندی در این رابطه اظهار کرد: " تنها ۱۰ روز با تیم تمرین کرده بود و به همین خاطر ۹۰ دقیقه برایش زیاد بود. به این دلیل در ترکیب اصلی قرار داده نشد." این اظهارات رونالدو ۳۷ ساله را قانع نکرد. تن هاگ از این شرایط راضی است اما ستاره پرتغالی می خواهد در بالاترین فشار ممکن بازی کند و خستگی ناپذیر به نظر برسد. این موضوع یک مشکل است تا یک راه حل چون هیچ بازیکنی بزرگ تر از یونایتد نیست حتی با وجود اینکه رونالدو هفت برابر بیشتر از تیم انگلیسی در شبکه های اجتماعی فالوور دارد. 

در هر صورت مشکل یونایتد با داشته ها نیست با نداشته ها است. باشگاه پول دارد اما پروژه ای که دارد قانع کننده نیست و هر بازیکنی نمی پذیرد در این تیم بازی کند. بازیکنان جدید یونایتد همچون لیساندرو لوپس و مالاسیا و حتی اریکسن نیاز به زمان دارند تا خود را با تیم جدید وفق دهند. در حال حاضر باید تیم و هواداران خیلی صبور باشند تا شرایط بهتر شود و جای خالی که فرگوسن بر جای گذاشته است پر شود. نه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی که خرج بازیکنان شد و نه سرمربیانی که به خدمت گرفتند نتوانستند دوباره تیم را به آن دوران باشکوه برگردانند. دیوید مویس (جام خیریه)، رایان گیگز، لوییس فان خال (یک اف ای کاپ)، ژوزه مورینیو (یک جام خیریه، یک جام اتحادیه و یک لیگ اروپا)، اوله‌گنار سولشایر، کریک و رانگنیک پس از فرگوسن بر نیمکت شیاطین سرخ نشستند اما هرگز  نتوانستند جای خالی فرگوسن را پر کنند. به نظر می رسد قصه منچستریونایتد تمام نشدنی است. 

 

دیدگاه تان را بنویسید