دغدغه همیشگی گل محمدی در پرسپولیس؛ فقدان مهاجم گلزن!

یحیی گل محمدی با جدایی علی علیپور و سپس شهریار مغانلو و مصدومیت عیسی آل کثیر، همواره با فقدان مهاجم گلزن در تیمش رو به رو بوده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ پرسپولیس در دوران حضور یحیی گل‌محمدی مهاجمان متعددی را جذب کرده، که برخی از آن‌ها روزهای خوبی را در جمع سرخ‌پوشان داشته و برخی دیگر عملکرد ناامیدکننده را از خود به جای گذاشتند.

فوتبال 360 نوشت: بحث خرید مهاجم خارجی، همچنان دغدغه اصلی کادرفنی پرسپولیس است و با گذشت حدود 2 ماه از آغاز فعالیت نقل‌وانتقالاتی سرخ‌پوشان، هنوز اصلی‌ترین نقطه ضعف پرسپولیس در فصول گذشته لیگ برتر برطرف نشده و تلاش مدیران باشگاه برای جذب مهاجم ادامه دارد. گفته می‌شود بعد از علنی‌شدن نام چند بازیکن و فشارهای مضاعف از سوی برخی ایجنت‌ها، مدیران باشگاه پرسپولیس تصمیم گرفته‌اند تا در سکوت مذاکره با گزینه مدنظرشان را پیش ببرند و با گزینه مدنظر خود به توافق رسیده‌اند.

یحیی گل‌محمدی در شرایطی به دنبال جذب مهاجم جدید برای تیمش است، که در دومین دوران حضورش در پرسپولیس، چندین مهاجم با خصوصیات مختلف خریداری کرده که هر کدام‌شان سرنوشتی متفاوت داشته‌اند. از شهریار مغانلو و عیسی آل‌کثیر که در جمع سرخ‌پوشان پایتخت درخشیدند تا چهره‌هایی مثل آرمان رمضانی و شرزود تمیروف که عملکرد فنی بسیار ضعیفی را از خود به جای گذاشتند.

پرواز در آسیا روی بال‌های شهریار

شهریار مغانلو مهاجم سرخ‌پوشان پایتخت در نیم فصل دوم لیگ بیستم بود و در بدو ورودش به پرسپولیس از تیم سانتاکلارا پرتغال، در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا برای تیمش به میدان رفت. در 6 بازی مرحله گروهی، مغانلو 4 بار برای پرسپولیس گلزنی کرد تا با عملکردی فوق‌العاده، نقش اصلی را در صعود تیمش به مرحله حذفی رقابت‌ها ایفا کند.

مغانلو در همان اولین بازی با پیراهن پرسپولیس در لیگ برتر برابر نفت مسجدسلیمان گل‌سازی کرد تا خیلی زود در دل هواداران سرخ‌پوشان برای خود جا باز کند. بعد از اتمام مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا هم مغانلو در لیگ برتر برای پرسپولیس 4 گل زد و 1 پاس‌گل داد تا با کارنامه‌ای قابل‌قبول فصل را به پایان ببرد و ناتوانی مدیران باشگاه در قطعی‌کردن انتقال او سبب شد تا حضور شهریار مغانلو در جمع سرخ‌پوشان تمدید نشود و او در نهایت و پس از آنکه مدیران سپاهان رضایت‌نامه‌اش را از باشگاه پرتغالی گرفتند، به جمع طلایی‌پوشان اصفهانی پیوست.

آل‌کثیر و روزهای باورنکردنی

عیسی آل‌کثیر در شرایطی به پرسپولیس پیوست که اولین بازی‌های این مهاجم جنوبی برای سرخ‌پوشان پایتخت در لیگ قهرمانان آسیا بود. آل‌کثیر با درخشش تیمش را به مرحله حذفی رساند و در مرحله حذفی هم با گلزنی او پرسپولیسی‌ها به مرحله نیمه‌نهایی رسیدند اما شادی جنجالی او در بازی مرحله یک چهارم نهایی مقابل پاختاکور و شکایت باشگاه ازبکستانی، مهاجم گلزن سرخ‌پوشان را 6 ماه از میادین دور کرد، هر چند که پرسپولیس در غیاب او مرحله نیمه‌نهایی را هم با موفقیت پشت سر گذاشت اما دیدار فینال را شاگردان یحیی واگذار کردند.

آل‌کثیر در بازگشت از محرومیت، در مرحله گروهی فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا برای پرسپولیس به میدان رفت و در 4 بازی 2 گل برای تیمش زد و نقش‌آفرین در صعود سرخ‌پوشان به مرحله حذفی بود. سپس گل 3 امتیازی مهاجم جنوبی پرسپولیس در دربی او را نزد هواداران سرخ‌پوش به چهره‌ای فوق‌العاده محبوب بدل کرد اما در ادامه لیگ بیستم، عیسی آل‌کثیر روند نزولی را طی کرد و تنها یک‌بار برای سرخ‌پوشان توانست در 12 بازی گل بزند.

مهاجم 32ساله پرسپولیس در نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌ویکم 4 بار برای سرخ‌پوشان گلزنی کرد اما در هفته چهاردهم مصدومیت از ناحیه رباط صلیبی در دیدار با پدیده باعث دوری بلندمدت او از میادین شد. به ویژه آنکه آل‌کثیر اصرار داشت بدون عمل جراحی از دوران مصدومیت عبور کند و همین مسئله باعث شد تا فاصله زیادی میان مصدومیت او و عمل جراحی‌اش ایجاد شود. گفته می‌شود آل‌کثیر در نیم‌فصل اول فصل جدید لیگ برتر جایی در فهرست سرخ‌پوشان ندارد و احتمالاً در نیم‌فصل دوم به ترکیب تیمش اضافه خواهد شد.

مهاجمانی که انتظارها را برآورده نکردند

آرمان رمضانی یکی از خریدهای پرسپولیس در ابتدای لیگ بیستم برای تقویت خط حمله سرخ‌پوشان پایتخت بود. رمضانی که در سایپا عملکرد خوبی را از خود به جای گذاشته بود، نتوانست انتظارات را در پرسپولیس برآورده کند و در مجموع 15 بازی لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا، او هیچ گلی برای پرسپولیس به‌ثمر نرساند تا یکی از ضعیف‌ترین مهاجمان تاریخ سرخ‌پوشان لقب گیرد. البته که رمضانی بعد از جدایی از جمع سرخ‌پوشان به استقلال رفت و به یکی از یاغی‌های فوتبال ایران بدل شد و با توجه به علاقه ویژه فرهاد مجیدی به سبک بازی‌اش، نمایش خوبی را در استقلال داشت و همچنان در جمع آبی‌پوشان قرار دارد.

شرزود تمیروف دیگر بازیکنی بود که از سوی یحیی گل‌محمدی برای تقویت خط حمله پرسپولیس به مدیران باشگاه معرفی شد. تمیروف در نقل‌وانتقالات زمستانی فصل گذشته به جمع سرخ‌پوشان اضافه شد اما فرسنگ‌ها با ایده‌آل هواداران پرسپولیس از یک مهاجم تمام‌کننده فاصله داشت و ناکام در برآورده کردن انتظارات بود. تمیروف در دوران حضورش در جمع سرخ‌پوشان تنها یک‌بار در برابر ذوب‌آهن گلزنی کرد تا خیلی زود به درهای خروجی باشگاه پرسپولیس نزدیک شود.

حامد پاکدل و محمدمهدی مهدی‌خانی دو خرید ایرانی دیگر گل‌محمدی برای تقویت خط حمله سرخ‌پوشان بودند؛ پاکدل به عنوان بازیکن جانشین در لیگ بیست‌ویکم عملکرد قابل‌قبولی داشت و 5 بار موفق به گلزنی برای پرسپولیس شد که این عملکرد او سرمربی سرخ‌پوشان را مجاب کرد که روی نام پاکدل خط قرمز نکشد. اما مهدی‌خانی که روزهای خوبی را در پدیده گذرانده بود، در دو فصل حضورش در پرسپولیس 15 بازی (به صورت فیکس و تعویضی) در ترکیب سرخ‌پوشان به میدان رفت اما عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت و هیچ گلی به‌ثمر نرساند تا در پایان لیگ بیست‌ویکم در فهرست مازاد گل‌محمدی قرار گیرد.

کریستین اوساگونا و آنتونی استوکس دیگر مهاجمان خارجی پرسپولیس بودند که در دوران یحیی گل‌محمدی به میدان رفتند. البته اوساگونا و استوکس پیش از آمدن یحیی گل‌محمدی خریدشان نهایی شده بود و به نوعی می‌شود گفت که این دو بازیکن از سوی مدیریت وقت پرسپولیس (محمدحسن انصاری‌فرد) به کادرفنی باشگاه معرفی شدند که اوساگونا تنها یکبار برای سرخ‌پوشان موفق به گلزنی شد و آنتونی استوکس هم تنها سه بازی برای پرسپولیس انجام داد و ناکام در گلزنی بود.

دیدگاه تان را بنویسید