ناامیدی آقا معلم از انتخابات فدراسیون فوتبال

مجید جلالی معتقد است به دلیل ماهیت معیوب اساسنامه، و روند حاکم بر انتخابات فدراسیون فوتبال نمی توان به خروجی آن امیدوار بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مجید جلالی در گفت‌وگویی که با ایسنا داشته درباره مجمع فدراسیون فوتبال و انتخابات ریاست آن این گونه صحبت کرده است: آن چیزی که قرار است رخ دهد، کاری تکراری است که قبلا هم رخ داده است. تجربه به ما می‌گوید تغییری ایجاد نخواهد شد. ما کاری به این سه نامزد انتخابات نداریم که آیا شاخصه‌های خوب و یا منفی دارند یا خیر، از نظر من اصل موضوع این است که اساسنامه فدارسیون طوری تدوین شده که انتخابات تاثیر مثبتی در روند کاری فدراسیون ندارد. چیزی که  پیش رو داریم به لحاظ شکل اساسنامه انتخابات نیست. چون به راحتی می‌توان در این انتخابات لابی کرد و در گذشته هم هر کسی انتخاب شده این کار را کرده و از این به بعد هم خواهد بود. گردش کار اساسنامه طوری است  که هیچ‌وقت آدم‌هایی در فوتبال تخصص دارند، نمی‌توانند وارد چرخه تصمیم‌گیری شوند.

او افزود: به طور مثال، ۳۳ عضو مجمع رئیس هیات فوتبال هستند که حق رای دارند. می‌خواهم بگوییم کسانی می‌توانند رای بدهند که از بدنه مدیریت و سیاسی کشور هستند. در کنار آن‌ها ۱۶ مدیر لیگ برتری در کنار ۸ مدیر لیگ یکی حضور دارند. همین افراد همه از بدنه سیاسی هستند. در اساسنامه به هیچ کانون صنفی اجازه ندادند وارد عرصه تصمیم‌گیری شود. آدم‌های گزینشی در مجمع حضور دارند و می‌توانند رای بدهند. همه این افراد معمولا جدید هستند و هیچ‌وقت در فوتبال نبوده‌اند. من فکر می‌کنم اشکال بزرگ همینجا است و اگر انتخاباتی هم برگزار شود، تغییری حاصل نمی‌شود.

جلالی در ادامه صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین برنامه رئیس آینده فدراسیون فوتبال چه باید باشد هم گفت: آن کسی که رئیس فدارسیون شود، چند چالش خیلی بزرگ دارد. اول باید مشکل ورود خانم‌ها به ورزشگاه را حل کند. چون بعد از جام‌جهانی هم فیفا و AFC در این زمینه مصمم‌تر وارد خواهند شد. چالش دوم این است که حرفه‌ای سازی باشگاه‌ها پیگیری شود. این‌ها مسائلی است تصمیم‌گیرنده آن بدنه فوتبال نیست. مراجع بالا دستی در فوتبال وجود دارد که تصمیم‌گیر هستند و آنها هم نمی‌پذیرند. در اصل الان چالش اصلی فوتبال این‌ها است و در آینده به دلیل اینکه نمی‌توانیم این چالش‌ها را برطرف کنیم، ارتباطات ما با جامعه بین‌الملل کم می‌شود. برای حل این مسائل باید فکری شود.

این کارشناس فوتبال ایران در ادامه صحبت‌های خود درباره مباحث اقتصادی فدارسیون فوتبال هم گفت: چالش بعدی مباحث اقتصادی فدراسیون  فوتبال است. ما قوانینی داریم که تمام راه‌های درآمدزایی مشروع به روی فوتبال را بسته است. این قوانین هم مربوط به فوتبال نیست و در قوانین بالا دستی است. بنابراین فوتبال نمی‌تواند خودش را تامین  کند. الان حتی باشگاه‌های خصوصی هم درآمدی ندارند و سالی چند ده میلیارد هزینه می‌کنند و هیچ درآمدی ندارند.

وی به راه‌های درآمدزایی در فوتبال اشاره کرد و گفت: حق پخش تلویزیونی، بلیت‌ فروشی و تبلیغات از راه‌های درآمدزایی است اما همه این‌ راه‌ها به روی فوتبال بسته شده است. مثلا رسمی کردن حق پخش تلویزیونی نشدنی است چون در قانون اساسی کشور ما احداث پایگاه تلویزیونی خصوصی ممنوع است. فقط یک پایگاه تلویزیونی دولتی داریم که آن همم می‌گوید پول حق پخش را نمی‌دهم. شما حتی نمی‌توانید حق پخش بازی‌ها را به شبکه‌های خارجی بفروشید. حدود ۱۵ سال پیش دوبی اسپرت آمد حق پخش تلویزیونی لیگ برتر ما را بخرد اما نهادهای امنیتی اجازه ندادند. در این شرایط فقط می‌توانیم امیدوار باشیم مشکلات حل شود و شاید این امیدواری خیال پردازی باشد.

دیدگاه تان را بنویسید