غیبت فوتبال ایران در یک لیست مهم!

با اعلام 5 کشور دارای بیشترین پرونده قضایی در فیفا، ایران در این لیست جایی نداشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛  گزارش پرونده‌های انضباطی فیفا در فصل ۲۲-۲۰۲۱ توسط فیفا منتشر شده است. براساس این گزارش، از تاریخ ۱ جولای ۲۰۲۱ (۱۰ تیر ۱۴۰۰) تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ (۹ تیر ۱۴۰۱) مجموعا ۱۰۳۱ پرونده به کمیته انضباطی فیفا ارجاع داده شده که ۸۸۷ مورد آن در همین بازه زمانی حل و فصل شده است. براساس آماری که فیفا منتشر کرده، بیش از یک سوم پرونده‌های کمیته انضباطی فیفا به یوفا مرتبط می‌شود و پس از آن کنفدراسیون فوتبال آفریقا و AFC قرار دارند.

تعداد پرونده‌های کنفدراسیون‌های فیفا در فصل ۲۲-۲۰۲۱

UEFA: ۳۷۸

CAF: ۱۹۲

AFC: ۱۷۶

CONMEBOL: ۱۵۰

CONCACAF: ۱۲۶

OFC: ۹

از مجموع ۱۰۳۱ پرونده دریافتی، ۵۷۵ پرونده مربوط به انجام نشدن احکام قبلی FIFA یا دیوان داوری ورزش، ۳۲۹ پرونده به طور مستقیم در ارتباط با مسابقات و ۳۷ مورد دیگر مربوط به تعیین وضعیت و نقل و انتقالات بازیکنان بوده است. از ۹۰ پرونده باقی‌مانده، ۸۶ مورد مربوط به جعل یا نقض ممنوعیت نقل و انتقالات و ۴ مورد مربوط به تخلفات دوپینگ است.

پرونده‌های انضباطی مربوط به باشگاه‌ها یکی از مواردی است که اهالی فوتبال پیگیر آن هستند. در مجموع در ۲۱۹ پرونده، یک طرف دعوا (متهم) باشگاه و طرف دیگر فیفا، در ۱۹۳ پرونده، باشگاه در طرف متهم و باشگاه دیگر در طرف مقابل و در ۸۰ پرونده، باشگاه متهم مقابل بازیکن است.

در این بین، باشگاه‌های ترکیه با ۴۲ پرونده، آمریکا با ۳۹ پرونده، عربستان سعودی با ۳۶ پرونده، چین با ۲۷ پرونده و پرتغال با ۱۹ پرونده، پنج کشوری هستند که بیشترین پرونده را در کمیته انضباطی فیفا دارند.

نبودن ایران در بین کشورهایی با بیشترین پرونده قضایی در فیفا به معنای وضعیت بهتر باشگاه‌های ایرانی در پرونده‌های قضایی نیست، بلکه دلیلش این است که پرونده بازیکنان داخلی فقط در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بررسی می‌شود، در نتیجه پرونده بازیکنان ایرانی در این آمار محاسبه نشده است. از طرفی به دلیل محدودیت باشگاه‌های ایرانی در استفاده از بازیکنان خارجی، حتی اگر همه بازیکنان خارجی حاضر در یک فصل فوتبال ایران به فیفا شکایت کنند، تعدادشان به اندازه‌ای نیست که در بین پنج کشور قرار بگیرند. (۱۶ بازیکن خارجی در لیگ بیست و یکم حضور داشتند.)

 

دیدگاه تان را بنویسید