مربیان ایرانی یا خارجی؛ تیم ملی با کدام گروه موفق بوده است؟

مقایسه آماری عملکرد مربیان تیم ملی فوتبال ایران نشان می دهد که تیم ملی با مربیان خارجی موفقیت بیشتری کسب کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، اکنون که رد صلاحیت دراگان اسکوچیچ مطرح شده است، یکی از سوال های مهم این است که آیا مربی بعدی تیم ملی باید ایرانی باشد یا خارجی؟ آمارها می گوید که تیم ملی با مربیان خارجی موفقیت بیشتری به دست آورده است.

فوتبال 360 نوشت: انتخاب مربی داخلی یا خارجی، مهم‌ترین چالش این روزهای فوتبال ایران است. با جدی شدن برکناری دراگان اسکوچیچ، دوباره این دو قطبی راه افتاده است. آمار در این‌باره چه می‌گوید؟ ایران با مربیان داخلی بهتر نتیجه می‌گیرد یا خارجی؟ در طول تاریخ، تیم ملی 609 بازی رسمی برگزار کرده که در 60درصد از این مسابقات، یک مربی ایرانی روی نیمکت نشسته بود. 246 مسابقه هم با هدایت یک خارجی به میدان رفته است. 5 تا از 6 صعود ایران به جام‌جهانی با مربیان خارجی رقم خورد. موفق‌ترین سرمربی تاریخ فوتبال ایران (با در نظر گرفتن حداقل 15 بازی) هم یک خارجی است. رکوردی که به نام دراگان اسکوچیچ ثبت شده. بعد از او هم علی دایی، محمود بیاتی و کارلوس کی‌روش حضور دارند.

بردِ بیشتر با خارجی‌ها

شانس برد ایران در هر بازی که مربی خارجی روی نیمکت نشسته، 8 درصد بیشتر از مربی ایرانی بوده است. ایران در طول تاریخ، 190 بازی از 363 مسابقه‌ای که مربی ایران داشت را پیروز شد؛ یعنی 52درصد از مسابقات. این آمار برای مربیان خارجی به مراتب بهتر است. ایران در 60درصد از مسابقاتی که مربی خارجی داشت، پیروز بازی شده است. 

باختِ کمتر با خارجی‌ها

ایران باید کمتر از 130 روز دیگر با آمریکا، انگلیس و ولز بازی کند. دیدارهایی که پای مسئولان غیرفوتبالی را هم وسط کشیده است. یکی از مهمترین چالش‌های ایران در جام‌جهانی پیش‌رو، نباختن در دیدارهای حیثیتی است. آمار نشان می‌دهد که در طول تاریخ، تیم ملی با مربیان غیرایرانی، کمتر هم باخته است. در دیدارهایی که یک مربی خارجی روی نیمکت تیم ملی می‌نشست، ایران به طور میانگین از هر 5 بازی، حتما یکی را می‌باخت. این احتمال برای مربیان غیرایرانی، 3درصد کمتر است. ایران با مربیان داخلی 77 بازی را باخت. آماری که با مربیان خارجی 17درصد است؛ یعنی 43 باخت از 246 بازی.

دیدگاه تان را بنویسید