شجاع: کی‌روش خودش را رئیس می دانست اما اسکوچیچ کارش را می کند

شجاع خلیل زاده می گوید کی روش خودش را رئیس فدراسیون می دانست اما اسکوچیچ سرش را پایین انداخته و کارش را می کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ شجاع خلیل زاده از شرایط بازی های تدارکاتی تیم ملی راضی نیست و معتقد است اسکوچیچ وظیفه ای برای هماهنگی این مسابقات ندارد و کی روش هم قبلا بازی با کامبوج و تیم های آفریقایی را که با دمپایی به ایران می‌ آمدند، هماهنگ می کرد.

شجاع خلیل‌زاده که در مسابقات مقدماتی جام جهانی یکی از بازیکنان کلیدی تیم ملی بود، شرایط تیم ملی را ناامیدکننده می‌داند و معتقد است با این برنامه نباید از تیم ملی انتظار شق‌القمر داشت. او که این روزها مشغول مداوای آسیب‌دیدگی‌اش است، حدود 20 روز دیگر کار با توپ را آغاز می‌کند تا یکی از دغدغه‌های دراگان اسکوچیچ برطرف شود.

 

با مصدومیت چه‌کار می‌کنی و مراحل درمان تو چطور پیش می‌رود؟

 خدا را شکر بهترم و هر روز تمریناتم را دنبال می‌کنم تا به شرایط ایده‌آل برسم. صبح و بعدازظهر فیزیوتراپی می‌کنم و البته آب‌درمانی. در مجموعه انقلاب و همراه با سامان اسکندری کارهایم را انجام می‌دهم و فکر می‌کنم حدود 20 روز دیگر بتوانم پا به توپ شوم.

به دلیل آسیب‌دیدگی یکی از غایبین لیست جدید تیم ملی هستی. دوست دارم نظرت را درباره شرایط فعلی بپرسم و اینکه چرا تیم ملی بی‌برنامه پیش می‌رود؟

 از شرایط فعلی که مسلماً نمی‌شود تعریف کرد. تیم ملی اوضاع خوبی ندارد اما امیدوارم مسئولان حمایت کنند تا اتفاقات بهتری برای ما رقم بخورد. برای بازی با کانادا همه چیز خوب پیش می‌رفت اما باید بپذیریم که فدراسیون فوتبال در این ماجرا مقصر نبود. قرار بر این بود که با کانادا بازی کنیم اما متأسفانه فوتبال را سیاسی کردند و این دیدار لغو شد. مقصر طرف مقابل بود و نه فدراسیون فوتبال ایران. حالا انتظار این است که با تیم‌های قدرتمند بازی کنیم و محک جدی بخوریم. نمی‌شود بدون بازی تدارکاتی و مستقیم به جام جهانی بروی و انگلیس را هم ببری. باید ببینی چه چیزی‌ داری و می‌خواهی به چه چیزی برسی.

فکر می‌کنم نه تنها تو بلکه دغدغه سایر بازیکنان تیم ملی هم نبود بازی تدارکاتی است.

 دقیقاً. امیدوارم بازی خوب برای تیم ملی تدارک ببینند، چون مهم‌ترین فیفادی تا جام‌ جهانی الان است و نباید چنین موقعیتی را براحتی از دست بدهیم. مسئولان باید تلاش خود را انجام بدهند و ما هم به‌عنوان بازیکن نیاز داریم برای حضور در مسابقاتی مهم مثل جام جهانی آماده شویم.

درباره بازی با کانادا صحبت کردیم. خیلی‌ها می‌گفتند مسیر طولانی تا کانادا شاید باعث مصدومیت بازیکنان شود. آن هم فقط به خاطر برگزاری یک بازی.

خب بازی تدارکاتی همین است دیگر. الان که تیم پیدا نمی‌شود. من فقط امید دارم فدراسیون از این سردرگمی خارج شود و مسئولان هم حمایت کنند. واقعاً خنده‌دار است که هر کسی یک حرفی می‌زند.

اما به نظر می‌رسد فدراسیون دنبال برگزاری مجمع است تا بعد از آن برای تیم ملی برنامه‌ریزی کند.

خب وقتی زمان را از دست می‌دهیم، آیا فایده‌ای دارد. رئیس مشخص می‌شود اما این فیفادی دیگر برنمی‌گردد. اصلاً بازی تدارکاتی تیم ملی چه ربطی به برگزاری مجمع دارد؟ الان سرمربی تیم ملی چه گناهی دارد که بدون بازی تدارکاتی باید راهی جام جهانی شود؟ بعد هم همه می‌گویند چرا حرف نمی‌زند؟ اسکوچیچ باید دعوا کند؟ با کی؟

شاید اسکوچیچ به این دلیل کمتر صحبت می‌کند که جایگاهش به خطر نیفتد. این مسأله را نمی‌پذیری؟

 اسکوچیچ تیم ملی را به جام جهانی رسانده. چرا باید جایگاهش به خطر بیفتد و نگران آن باشد؟

اما خب مقایسه‌ای میان او و کارلوس کی‌روش وجود دارد. به‌عنوان مثال می‌گویند کی‌روش برای برگزاری بازی تدارکاتی با همه می‌جنگید و خودش هم ارتباطات مناسبی داشت اما اسکوچیچ نه دعوا می‌کند و نه حرفی می‌زند.

 منظور از بازی تدارکاتی کامبوج است یا تیم‌های آفریقایی که با دمپایی می‌آمدند؟ وظیفه مربی تیم ملی نیست که بازی تدارکاتی هماهنگ کند. فدراسیون فوتبال باید این کار را انجام بدهد. هر اتفاقی که می‌افتد، یکجوری به اسکوچیچ ربط می‌دهند و او را با قبلی‌ها مقایسه می‌کنند. وظیفه او این است که تیم ملی را آماده کند و در این مسیر به بازی تدارکاتی هم نیاز دارد. اینکه چون سرمربی قبلی همه‌اش دنبال دعوا و حاشیه بود، دلیل نمی‌شود که اسکوچیچ هم همان راه را برود. او اصلاً خودش را رئیس فدراسیون فوتبال می‌دانست اما اسکوچیچ سرش را پایین انداخته و کارش را دنبال می‌کند اما باز هم می‌گویند چرا حرف نمی‌زند؟

اگر شرایط مناسب باشد و تیم ملی خوب تدارک ببیند آیا می‌توانیم به صعود از مرحله گروهی خوشبین باشیم؟

 ما نسل خوبی داریم اما اگر می‌خواهیم به اهداف‌مان برسیم باید برنامه داشته باشیم. امیدوارم شرایط برای تیم ملی مهیا شود. واقعاً زشت است بهترین تیم آسیا که بازیکنان فوق‌العاده‌ای در ترکیب خود دارد، با بهترین نسل خود راهی دور دوم نشود. خیلی حیف است که تدارک نبینیم و چنین اتفاقی رخ ندهد.

سایر تیم‌های آسیایی نظیر ژاپن، کره‌جنوبی و عربستان بهترین تدارک را می‌بینند و ما فقط حسرت روزهای از دست رفته را می‌خوریم.

 این مسأله را هم می‌خواستم بگویم. شما تیم‌های آسیایی راه یافته به جام جهانی را ببینید. بازی با تیم‌های قدرتمند و بزرگ را در دستور کار قرار داده‌اند. مسلماً وقتی شما با تیم‌های بزرگ بازی می‌کنید، نقاط ضعف و قوت تیم ملی مشخص می‌شود. اینکه بخواهی مستقیم و بدون بازی تدارکاتی به مصاف بهترین تیم دنیا بروی، قطعاً دچار مشکل می‌شوی. ما در خانه نشسته‌ایم و با صفر امکانات می‌خواهیم به قطر برویم و انتظار این است که انگلیس را هم ببریم.

درباره انگلیس صحبت کردی. قبول‌داری آنها اگر بازی تدارکاتی هم انجام ندهند، به‌دلیل برگزاری لیگ انگلیس و بودن در شرایط بازی مشکلی مانند ایران حس نخواهند کرد؟

 لیگ انگلیس یکی دو هفته قبل از شروع جام جهانی تعطیل می‌شود و بازیکنان انگلیس جملگی در شرایط بازی خواهند بود. چند بازیکن تیم ملی انگلیس در منچسترسیتی حضور دارند و چند تا هم عضو لیورپول هستند. به همین دلیل آنها هماهنگی زیادی با هم دارند. ما اما هر کدام‌مان از یک تیم می‌آییم و کارمان سخت است. الان اما همگی ما باید دست به دست هم بدهیم و از مسئولان فدراسیون حمایت شود تا به اهدافی که داریم برسیم. بازیکنان و کادرفنی تیم ملی چه گناهی کرده‌اند که باید این شرایط را تحمل کنند؟

به‌عنوان سؤال پایانی. برای فصل بعد برنامه‌ات مشخص نشده است؟

 فعلاً که نه اما به احتمال خیلی زیاد در قطر می‌مانم و فوتبالم را در لیگ ستارگان ادامه می‌دهم.

دیدگاه تان را بنویسید