گزارش جی پلاس

کدام قهرمان پنج لیگ برتر اروپا عملکرد بهتری در فصل ۲۲-۲۰۲۱ داشت؟

تیم های منچسترسیتی، رئال مادرید، میلان، بایرن مونیخ و پاری‌سن ژرمن در پنج لیگ برتر اروپایی قهرمان شدند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرشته مقدم: رقابت های باشگاهی در اروپا در این هفته با برگزاری فینال لیگ قهرمانان به پایان رسید. فاتحان پنج لیگ برتر قاره سبز در فصل ۲۲-۲۰۲۱ منچسترسیتی (لیگ برتر)، رئال مادرید (لالیگا)، میلان (سری آ)، بایرن مونیخ (بوندسلیگا) و پاری‌سن ژرمن (لیگ یک) بودند. این قهرمانی برای برخی از آن ها ارزش زیادی داشت اما برای دیگر تیم ها به معنای پوشاندن فصل بدشان بود. 

منچسترسیتی 

سیتزن ها در هفته آخر و به لطف درخشش ایلکای گندوغان توانستند از شکست مقابل استون ویلا فرار کنند و با کسب پیروزی برابر این تیم با یک امتیاز بیشتر (۹۳) نسبت به لیورپول برای دومین سال پیاپی فاتح لیگ برتر شوند. این قهرمانی تنها موجب شد منچسترسیتی فصل را با ناکامی کامل به پایان نرساند و مانع از اخراج احتمالی پپ گواردیولا شود. تیم انگلیسی مانند فصل های اخیر برای تقویت تیم خود خرید های گرانقیمتی کرد و با پرداخت ۱۰۰ میلیون پوند به استون ویلا، جک گریلیش را به گرانترین انتقال تاریخ بریتانیا تبدیل کرد، با این حال در کسب نخستین هدف خود یعنی قهرمانی در لیگ قهرمانان ناکام ماند. 

بازیکنان

سیتی در نیمه نهایی با وجود پیروزی ۴ بر ۳ در دیدار رفت مقابل رئال مادرید، نتوانست برتری اش را در بازی برگشت حفظ کند و در کمال ناباوری از صعود به فینال بازماند. اشتباهات گواردیولا دلیل اصلی این ناکامی بود. سرمربی اسپانیایی در شروع فصل در جام خیریه شکست یک بر صفر را مقابل لسترسیتی تجربه کرد. سپس تیمش در دور چهارم جام اتحادیه در ضربات پنالتی مغلوب وستهام شد و در جام حذفی با شکست ۳ بر ۲ مقابل لیورپول از صعود به فینال بازماند. عملکرد سیتی در فصلی که گذشت هرگز انتظارها را برآورده نکرد و این تیم تنها یک بار جام قهرمانی را بالای سر برد. 

رئال مادرید

بازگشت کارلو آنچلوتی، ناکامی در امضای قرارداد با کیلیان ام‌باپه و تکیه بر مهره های قدیمی موجب شد هواداران رئال مادرید خیلی به فتح عناوین در این فصل امیدوار نباشند. با این حال سفیدپوشان یکی از بهترین دوران های خود را پشت سر گذاشتند. کریم بنزما در بهترین سطح خود قرار داشت و گل های ارزشمندی را برای تیمش به ثمر رساند و تیبو کورتوا درون دروازه با مهارهای فوق العاده اش مانع از گلزنی حریفان شد. وینیسیوس هم نسبت به فصل های گذشته با تجربه شده بود و کمک بزرگی به مهاجم فرانسوی در آقای گل شدن لالیگا و لیگ قهرمانان کرد. 

بازیکنان

رئال مادرید به لطف عملکرد درخشان این سه بازیکن و با حضور آنچلوتی با تجربه در نیمکت فاتح سه عنوان شد. این تیم با پیروزی برابر اتلتیک بیلبائو قهرمان سوپرجام شد. در لالیگا بدون رقیب بود و سویا تنها توانست در یک دوره رقابت نزدیکی با این تیم داشته باشد. به همین خاطر سفیدپوشان به راحتی جام قهرمانی را پس از پیروزی ۴ بر صفر برابر اسپانیول بالای سر بردند. مادرید در لیگ قهرمانان شگفتی ساز شد و با کنار زدن شانس های قهرمانی فاتح این رقابت ها شد. سفیدپوشان که در مرحله گروهی شکست برابر شریف را تجربه کرده بودند در مرحله حذفی فوق العاده عمل کردند. ابتدا پاری‌سن ژرمن را مغلوب کردند (۳ بر ۲)، سپس چلسی، مدافع عنوان قهرمانی را پشت سر گذاشتند (۵ بر ۴) و در نهایت سیتی را (۶ بر ۵) شکست دادند تا در فینال به لطف تک گل وینیسیوس برابر لیورپول برای چهاردهمین بار فاتح لیگ قهرمانان شوند. 

میلان 

روسونری که درون دروازه مهره ارزشمند خود دوناروما را از دست داده بود در تابستان با اولیور ژیرو (مهاجم) قرارداد امضا کرد. شاگردان پیولی از شروع فصل به دنبال جبران ناکامی دوره گذشته بودند و می خواستند  قهرمانی در سری آ را تجربه کنند. در نهایت با وجود فراز و نشیب هایی که داشتتد توانستند پس از یازده سال فاتح کالچو شوند. ژیرو و لئائو هر یک یازده گل زدند و نقش مهمی در این قهرمانی داشتند. زلاتان ایبراهیموویچ با وجود اینکه در اغلب دیدارها غایب بود اما حضورش در نیمکت هم تاثیر گذار بود. او مانند یک رهبر چه درون و چه بیرون از آن عمل می کرد. قهرمانی در سری آ به قدری ارزشمند بود که ناکامی میلان در لیگ قهرمانان (حذف در مرحله گروهی) و جام حذفی (حذف در نیمه نهایی) را کاملا پوشاند.

بازیکنان

بایرن مونیخ 

باوارایی ها با سرمربی جدید خود یولیان ناگلزمن به دنبال فتح عناوین مختلف بودند اما تنها دو جام را بالای سر بردند. سرمربی جوان آلمانی در نخستین روزهای فصل با پیروزی ۳ بر یک برابر دورتموند اولین عنوانش را با بایرن به دست آورد. با این حال شکست سنگین ۵ بر صفر مقابل مونشن گلادباخ که موجب حذف زودهنگام از جام حذفی شد انتقادها را به سمت ناگلزمن سرازیر کرد. باواریایی ها سه هفته مانده به پایان بوندسیلگا با پیروزی ۳ بر یک برابر دورتموند قهرمانی شان را در این رقابت ها قطعی کردند. آن های برای دهمین فصل پیاپی فاتح بوندسلیگا شدند و یک رکورد تاریخی به ثبت رساندند.

بازیکنان

بایرن در این فصل هم با آسیب دیدگی های طولانی مدت مهره های اصلی خود روبرو شد و در خط میانی برای چند ماه جاشوا کیمیش و لئون گورتسکا را در اختیار نداشت. نداشتن ذخیره خوب هم دوباره برای باواریای ها دردسرساز شد. در چنین شرایطی ناگلزمن بارها از ترکیب های جدید استفاده کرد که این موضوع موجب شد در حساس ترین زمان فصل ضربه سختی به تیم بخورد. بایرن در عین ناباوری مغلوب ویارئال شگفتی ساز شد (۲ بر یک) و در مرحله یک چهارم نهایی از لیگ قهرمانان حذف شد. 

پاری‌سن ژرمن  

لیونل مسی، سرخیو راموس، اشرف حکیمی، دوناروما و جورجینیو واینالدوم خریدهای بزرگ این فصل تیم فرانسوی بودند. مالکان قطری امیدوار بودند با حضور این ستاره ها بالاخره به هدف خود یعنی فتح لیگ قهرمانان برسند. پاری‌ سن ژرمن در نگاه اول به تیم ترسناکی تبدیل شده بود اما در واقع آن ها هیچ تفاوتی با فصل های گذشته نداشتند. تیم مائوریسیو پوچتینو تنها قهرمان لیگ یک فرانسه شد‌. پاریسی ها پس از ۹ سال برای نخستین بار در فتح سوپرجام فرانسه ناکام ماندند. آن ها در یک هشتم نهایی جام حذفی در ضربات پنالتی مغلوب نیس شدند و از این رقابت ها کنار رفتند. در لیگ قهرمانان در یک هشتم نهایی توسط رئال مادرید حذف شدند در حالی که در خانه با یک گل حریف اسپانیایی خود را شکست داده بودند. ۳۹ گل کیلیان ام‌باپه تنها برای فتح لیگ کافی بود. مسی هم عملکرد درخشانی نداشت و در لیگ تنها شش گل به ثمر رساند و ۱۴ پاس گل داد‌. فصل ۲۲-۲۰۱۲ یک ناکامی دیگر برای مالکان قطری بود. 

بازیکنان

دیدگاه تان را بنویسید