حمله شدید دندانپزشک به یحیی!

رسول پناه: عسل برانکو را خوردید و ظرفش را شکستید/با بولدزور روی قهرمانی پرسپولیس رفتید

مدیرعامل اسبق پرسپولیس انتقادات تندی علیه یحیی گل محمدی مطرح و اظهارات گذشته اش را تکرار کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ مدیرعامل اسبق پرسپولیس پس از ناکامی این تیم، بار دیگر حمله شدیدی به کادر فنی آغاز کرد و عامل ناکامی سرخپوشان را متوجه نیمکت این تیم دانست. گفتگوی مهدی رسول پناه با فارس را در ادامه می خوانید.

فارس: خیلی‌ها منتظر بودند امسال پرسپولیس ششمین قهرمانی متوالی خود را جشن بگیرد که این اتفاق رخ نداد.

ببینید شیرینی پیروزی‌هایی که سال‌ها پرسپولیس بزرگ برای هواداران چشانده بود، بخاطر وجود مربیانی دلسوز و متخصص و باتجربه بود که ظرفیت‌ها را شناخته، نواقص را ترمیم و مولد بازیکنان ستاره‌ساز شدند و نهایتأ پیروز بودن و قهرمانی را برای پرسپولیسی‌ها به ارمغان آوردند. 

فارس: فکر می‌کنید چه عواملی باعث شد تا پرسپولیس قهرمانی را چه در جام حذفی و چه در لیگ برتر از دست بدهد؟

خب ضمن قدردانی از زحمات اعضای تیم باید بگویم که برای همه مشخص شد که دیگر باقیمانده ظرف عسل برانکو و کالدرون ته کشیده است! میراثی که آنان در پرسپولیس به بنیان گذاشته بودند ته کشیده. دو سال و نیم آقایان که مدعی امپراطوری بودند، حتی ته مانده عسل او را خوردند و با عملکردی که بجا گذاشتند میراث قهرمانی برانکو را نابود کردند؛ هم عسل را خوردند و هم ظرفش را شکستند! آثارش این شد که بیش از ۴۰ میلیون هوادارِ امیدوار را ناامید و ناراحت کردند، بی آنکه آقایان پذیرشی در نوع و چگونگی عملکرد ورزشی خود داشته باشند. فقط بهانه تراشیدند! شما بگویید برانکو چه زمانی بهانه جویی کرد؟ چه زمانی برانکو به علت نگرفتن حقوقش قهر و یا تهدید به استعفا کرد؟ او با چه بازیکنانی به فینال آسیا رفت؟ برانکو چه زمانی به داور و دیگران بی احترامی کرد؟ چه زمانی برانکو بهانه باخت تیم را بی پولی باشگاه در جذب بازیکنان حرفه‌ای مرتبط می‌کرد؟

فارس: یعنی شما معتقدید که نتایج پرسپولیس در این سال‌ها ماحصل تیمی بوده که برانکو آن را بنا کرده بود؟

قطعا برانکو معمار بزرگ قهرمانی‌های پرسپولیس بود و باتوجه به تعهد و تخصصش، ستاره ساز بود. متاسفانه بعضی‌ها به اسم برانکو آلرژی داشتند. حدود ۲ سال سکوت اختیار کردم، تا پرسپولیس لطمه نخورد. هیچوقت نه به عنوان ورود به موضع تقابلِ شخصی، بلکه به عنوان یک هوادار واقعی، حامی باشگاه بودم و هستم اما حالا با گذر زمان و کنار رفتن پرده‌ها، خیلی حرف‌ها و واقعیت‌ها از زبان هواداران گفته می‌شود. هواداران به‌ خوبی همه چیز را درک، تجزیه و تحلیل کرده‌اند. هواداران پرسپولیس با واقعیت برخی افراد خوب آشنا شدند. این ناکامی‌ها دلیلی شد تا نقاب از شخصیت عده‌ای برداشته شود که در فضای مجازی سوپرمن جلوه داده می‌شدند و توسط عده‌ای، خودشان را آن طور که دوست دارند به مردم و طرفداران معرفی کردند. امیدوارم رسانه‌های دلسوز و با وجدان، ناکامی‌های پرسپولیس را در فصل جاری، خیلی خوب کالبد شکافی کنند. 

فارس: اتفاقات این فصل پرسپولیس باعث شده تا هواداران این تیم در فضای مجازی هم انتقاداتی داشته باشند.

بله در جریان هستم. هواداران، خوب به خاطر دارند که پیروزی‌های آن دوران چه دلایل منطقی و اصولی داشت. همه دیدند که خریدهای این فصل، با لیگ بیستم که ما انجام دادیم (ازلحاظ مبلغ قرارداد و کیفیت فنی بازیکنان) چگونه بود و حتی اجازه نداده بودیم دلالان سوء استفاده کنند. هواداران این موارد را به خوبی مقایسه کنند، ببینند مشکل کار کجاست؟ مدعیان مبارزه با فساد و دلالی کجا هستند؟ پرسپولیس لایق صعود است نه سقوط.

فارس: موضوعی که وجود دارد این است که شما بارها خواستار مناظره با برخی از مدیران پرسپولیس شدید که البته این اتفاق رخ نداد. فکر می‌کنید دلیل این که این مدیران از مناظره طفره رفتند چه بود؟

نمی‌دانم! بارها از مربیان و مدیران درخواست مناظره کردم تا در خصوص چگونگی و چراییِ امور جاری و آسیب شناسی جریاناتی بپردازم. مسائلی همچون وقوع اجرای سناریوی برکناری کالدرون و بعد از آن، اتفاقات فسخ قرارداد با شهرخودرو و آمدن یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس، آمدن استوکس و اوساگونا که هزینه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومانی برای پرسپولیس بجا گذاشت، انتقال بعضی از بازیکنان یک تیم و سناریویی انجام شد که باشگاه، پول برانکو را در مهلت مقرر پرداخت نکند تا با بسته شدن پنجره، برانکو را در برابر باشگاه و هواداران قرار دهد و تخریبش کنند تا کم کم با حذف بازیکنان محبوب برانکو اثری از تیم برانکو نباشد. همچنین از وضعیت مبلغ قرارداد سرمربی و بند عجیبی که در زمان مدیریت سمیعی و شکوری (معاونت اجرایی) آورده شده بود که بخش حقوقی وقت باشگاه کتبا این تخلف وخسارات ناشی از آن را به هیات مدیره گزارش کرده بود. البته بنده در دوران مسئولیتم زیربار این پیشنهادات نرفته بودم و هزینه‌اش را هم دادم. در جلسه هیات مدیره برای حذف این بند ۳ روز مهلت دادم که فردای آن روز یحیی گل‌محمدی بعد از بازی ۲روز به وزیر مهلت به برکناری بنده از هیات مدیره داد اما من رفتنم را مشروط به حذف این بند کردم.

فارس: در نهایت هم که پرسپولیس از آسیا حذف شد تا حسرت هواداران پرسپولیس بسیار بیشتر از قبل شود. به نظرتان علتش چه بود؟

ببینید باید نکته‌ای را بگویم. به نظر می رسد علت حذف پرسپولیس از آسیا مهمترین علتش نپرداختن پول کالدرون در آخرین مهلت تقویمی فیفا (9 شهریور سال 1400) بود. بعد از آن شاهد استعفای جعفر سمیعی و بعضی از مدیران بودیم و همچنین دیگر مسائل مرتبط که شاید اگر در زمان خودش صحبت می‌کردیم جلوی خیلی اتفاقات و مسائل حاشیه‌ای گرفته می‌شد. شاید برخی افراد ذی نفع سود جو که بارها به حضور آنها در اطراف پرسپولیس صحبت شده بود تا مغز استخوان در کالبد پرسپولیس نفوذ نمی‌کردند اما امروز چطور؟

فارس: یکی از مواردی که همیشه باعث انتقاد به مجموعه پرسپولیس بود حضور همین افرادی است که شما از آنها نام بردید. در زمان شما هم این افراد سعی در نفوذ در تیم داشتند؟

به عنوان یک مدیر ورزشی از جنبه کارشناسی می‌توانم این حرف‌ها را بگویم. با این حال حاضرم با اسناد، مدرک و شواهد ثابت کنم این افراد (دلال ها)چه نقشی در ناکامی‌های پرسپولیس داشته و دارند. یک بار برای همیشه در مورد فساد و مافیا برخی از موارد باید صحبت کرد تا ضمن بررسی و شناختِ آسیب‌های وارد شده در عرصه ورزشی و فوتبالی در جهت اعتلا و پیشگیری از آن اقداماتی صورت بگیرد. من حاضرم در هر برنامه‌ای از جمله برنامه فوتبال برتر برای هواداران به صورت دقیق درحضور مدیران و کارشناسان شفاف سازی کنم. متاسفانه باخت، تاسف آور و تحمیل شکست بر تیم بزرگ پرسپولیس، اعتبار پرسپولیس را زیر سوال برده و برخی آن را به بازی گرفتند. لطفا بیایید پاسخگو باشید که با ارزش‌های مادی و معنوی و جایگاه پرسپولیس و هوادارانش چه کردید؟ خوب است بگویید مسئولیت ناکامی‌ها در لیگ برتر و جام حذفی و سوپرجام به عهده کیست؟

فارس: با وجود تلاش‌هایی که کادرفنی پرسپولیس در این مدت انجام داده اما شاهد هستیم که هواداران این تیم خواستار کناره‌گیری مربیان هستند. شما فکر می‌کنید علاج این وضعیت استعفاست و آیا استعفایی در کار خواهد بود؟

خب هواداران درست می‌گویند! آقایان چرا الان پس از این همه ناکامی در تیم استعفا نمی‌دهند؟ مگر بارها و بارها به بهانه‌های مختلف سناریوی اجرای تهدید به استعفا را ندادند؟ چرا الان که ناکام شده‌اند استعفا نمی‌دهند؟ حقوق چندین میلیاردی، حق مربی قهرمان است نه مربیانی که روی مسیر قهرمانی پرسپولیس بولدوزر انداختند! با توجه به‌ بار مالی سنگینی که بر دوش باشگاه افتاد متاسفانه از به دست آوردن حتی یک جام عاجز بودند. این فصل، اولین فصلی بود که کادر فنی فعلی پرسپولیس، بازیکنان منتخب جدید خود را جذب کردند و نتیجه‌اش این شد. موفقیت‌های قبلی را هم باید‌ به حساب برانکو و کالدرون نوشت که البته اگر انصاف داشته باشیم. در پایان خواهش می‌کنم که دستگاه‌های نظارتی و امنیتی به موضوع پرسپولیس ورود کنند و با کسانی که قرارداد آقایان را دو سال دیگر تمدید کردند آن هم با رقمی شگفت‌انگیز، برخورد قانونی داشته باشند. پرسپولیس، نباید قربانی بزرگ‌ خودخواهی‌ها و منفعت طلبی‌های اشخاص گردد. رعایت اصول و حفظ شان پرسپولیس و هوادارانش همیشه در اولویت است. من همیشه هوادار واقعی بودم، هستم و هر خدمتی در جهت بهبود اعتلای آن لازم باشد دریغ نخواهم کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید