نشست خبری رئیس کمیته ملی المپیک

صالحی امیری: ۱۵ تیر بازنشسته می‌شوم / می‌توانم بمانم اما در انتخابات شرکت نمی‌کنم/ تعویق بازی‌های آسیایی شوک بزرگی بود

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: پیشنهادی دادم که در تصمیمات کلان، مجمع به عنوان عالی ترین سطح دخالت مستقیم داشته باشد و باید حرمت مجمع حفظ شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سیدرضا صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک در نشست خبری اظهار داشت: خود را همیشه پاسخگو می‌دانم و حرف‌های امروز من همان مباحث چهار سال قبل است. خداراشاکریم که هر آنچه در روزهای اول به عنوان ایده سیاست و برنامه اعلام کردیم امروز به عنوان کارنامه خود نشان می‌دهیم. تلاش کردیم از روزمرگی فاصله بگیریم و با اهداف و پروژه‌های مشخص و نتایج قابل لمس گزارش عملکرد بدهیم.

از حاشیه پرهیز کردیم

وی تاکید کرد: در اولین دیدار با شما قول دادیم در ورزش ایران از حاشیه پرهیز و در متن حرکت کنیم. اعلام کردیم وحدت و انسجام را محور ورزش قهرمانی قرار می‌دهیم و از شکاف و مناقشه پرهیز می‌کنیم و امروز پس از پایان چهار سال قضاوت می‌کنید که اینگونه بوده و اجازه ندادیم هیچ چیز این همدلی را بهم بزنند‌. خیلی‌ها گفتند این امر شدنی نیست چون دو‌ دستگاه کمیته و وزارت ورزش با ماموریت موازی دچار چالش می‌شوند ولی دیدید علی‌رغم هم پوشانی‌هایی که در دو دستگاه وجود داشت بدون مناقشه و با وحدت مسیر را طی کردیم.

 

تهدید نسبت به ورزش ایران را کاهش دادیم

رئیس کمیته ملی المپیک افزود: به دنبال دیپلماسی ورزشی بودیم. چهار سال در مسیر دیپلماسی ورزشی حرکت کردیم و بیش از 150 جلسه با مسئولین ورزش جهان داشتیم و آخرین آن با مسئولین آسیا در تاشکند بود. محصول این دیپلماسی اول از همه کاهش تهدید نسبت به ورزش ایران بود و نتیجه دوم‌ تولید فرصت‌های جدید بود‌. امروز کمیته بهترین روابط سازنده را با کمیته بین المللی المپیک و شورای المپیک آسیا دارد و حق رای در آسیا را داریم.

بودجه مصوب ما بیش از 320 میلیارد تومان است

وی تصریح کرد: قول افزایش بودجه دادیم. بهمن 96 که آمدیم، 44 میلیارد تومان بودجه و تخصیص بودجه 38 درصد بود ولی امروز بودجه مصوب ما بیش از 320 میلیارد بود و تخصیص ما صددرصد و برخی سال‌ها بیش از صددرصد بوده است. در این مدت بودجه فدراسیون‌ها افزایش یافت. در سال 1400 بودجه فدراسیون ها بین 120 تا 220 درصد افزایش داشت. میانگین افزایش بودجه در سال 1400 برای ورزش قهرمانی نسبت به بودجه مصوب 158 درصد بود.

از ظرفیت نخبگان ورزشی استفاده کردیم

صالحی امیری تاکید کرد: ما قول دادیم زیر ساخت‌ها را نوسازی و بازسازی خواهیم کرد و به گونه‌ای این کار را کردیم که تا 20 سال آینده جوابگو نیازها خواهد بود. هفته آینده نیز سالن مرکز جدید سنجش  آکادمی را با ظرفیت بیش  100 نفر افتتاح خواهیم کرد. باور داشتیم باید از ورزش قهرمانی به پهلوانی صعود کنیم و مسیر آن را با برنامه‌های فرهنگی دنبال کردیم‌.‌ برای المپیک 25 برنامه فرهنگی را پیش‌بینی کرده بودیم اما به دلیل محدودیت کرونا 5 برنامه را در تهران و توکیو محقق کردیم. وعده دادیم از ظرفیت نخبگان ورزشی با تشکیل اتاق فکر  استفاده می‌کنیم. در همین راستا 18 کمیسیون در کمیته ملی المپیک تشکیل شد.

موزه ورزش به عنوان 5 موزه برتر کشور است

وی خاطرنشان کرد: وعده دادیم موزه ورزش، المپیک و پارالمپیک را به عنوان مطالبه تاریخی ورزش ایران راه اندازی کنیم. این موزه جزو 5 موزه برتر در بین 23 موزه کشور است. این موزه کانون میراث ورزش ایران است. وعده دادیم تاریخ شفاهی ورزش کشور ثبت و ضبط شود و این کار با سرعت در حال پیگیری است.

از پیشکسوتان حمایت کردیم

صالحی امیری گفت: 3 میلیارد و 800 میلیون‌ تومان برای حمایت از پیشکسوتان هزینه شد و امسال این مبلغ را 5 میلیارد تومان پیش بینی کردیم. تلاش کردیم در این چهار سال در قالب 12 برنامه‌ای که مدون کردیم، حرکت کنیم.

همه رویدادها را عزت‌مندانه برگزار کردیم

وی افزود: همه رویدادها علی‌رغم همه شرایط سختی که ناشی از کرونا، افزایش سرسام آور قیمت‌ها و ارز و شرایط متزلزل ناشی از مباحث بین‌المللی در کشور و دنیا بود، عزت‌مندانه برگزار شد.

photo_2022-05-11_12-00-40

دولت چین مسابقات آسیایی را به تعویق انداخت

صالحی امیری در خصوص سفر به تاشکند گفت: این دعوت به دنبال مکاتبه ستاد بازی‌ها با شورای المپیک آسیا بود و اعلام کرد ستاد بازی‌ها آمادگی دارد تا مسابقات آسیایی را برگزار کند ولی دولت چین به دلیل کرونا آمادگی ندارد. گزارش نحوه آمادگی چین برای برگزاری بازی‌ها ارائه شد اما با ایجاد شرایط کرونا در شانگهای و نزدیکی آن با هانگژو تصمیم گرفته شد مسابقات یکسال به تعویق بیفتد. با توجه به همزمانی با مسابقات انتخابی المپیک کمیته اضطراری در شورای المپیک آسیا تعیین شد و قرار شد زمان دقیق مسابقات اعلام شود. بازی‌های جوانان لغو شد و قرار شد 2025 در تاشکند برگزار شود.

من و هیات اجرایی مصمم به برگزاری انتخابات هستیم

رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: نامه‌ای خطاب به  IOC آماده کردم که با توجه به تعویق بازی‌ها و اینکه من و هیئت اجرایی مصمم به برگزاری انتخابات هستیم آیین نامه انتخابات را تصویب و ابلاغ کنند.بعد از حضور در تهران روز گذشته نشست فوق العاده هیئت اجرایی برگزار شد و بحث برگزاری انتخابات در اولین فرصت مطرح شد. اولین نظر برای برگزاری انتخابات این بود که اطلاعیه ثبت‌نام در اول خرداد باشد و 45 روز بعد یعنی 20 تیر تاریخ برگزاری انتخابات باشد این زمان منطقی ترین و نزدیک زمان برای برگزاری انتخابات است. پیشنهاد دوم توسط روسای فدراسیون‌ها اعلام شد که چون با بازی‌های اسلامی تداخل داشت اولین اطلاعیه 15 تیر و انتخابات 30 مرداد باشد.

باید حرمت مجمع کمیته ملی المپیک حفظ شود

وی تصریح کرد: آنها معتقد بودند در زمان پیشنهادی دوم، روسای فدراسیون‌ها و افرادی که حق رای دارند در تهران باشند. جمع‌بندی این بود که این موضوع در مجمع اعلام شود. مجمع باید به درخواست رئیس حداقل دو‌هفته قبل اطلاع رسانی شود. دیروز دعوتنامه را صادر کردیم و برای 3 خرداد زمان مجمع را اعلام کردیم. هر تصمیمی مجمع بگیرد همان زمان بیانیه مجمع صادر خواهد شد.

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص اینکه چرا تاریخ را مجمع تصمیم می‌گیرد در صورتی که از اختیارات هیئت اجرایی است، گفت: پیشنهادی دادم که در تصمیمات کلان، مجمع به عنوان عالی ترین سطح دخالت مستقیم داشته باشد و باید حرمت مجمع حفظ شود. چون تاریخ قبلی از سوی مجمع انجام شد، تغییر تاریخ نیز منطقا باید از طریق مجمع باشد. آیین نامه را پیگیری می‌کنیم که تا قبل از 45 روز به دست ما برسد آیین نامه چیز پیچیده‌ای است و انجام خواهد شد.

15 تیر بازنشسته می‌شوم

وی در خصوص زمان بازنشستگی‌اش گفت: تاریخ بازنشستگی من بر اساس 35 سال خدمت 15 تیر خواهد بود. روند اصلاح اساسنامه با حضور من تسریع شد. در جلسات هیئت اجرایی بحث و تصویب شد و بعد اساسنامه در مجمع تصویب و به کمیسیون اجتماعی دولت ارسال و تایید شد بعد به صحن دولت رفت و بعد از آن به شورای نگهبان ارسال و تصویب شد و نهایتا  تصویب اساسنامه توسط شورای نگهبان در تاریخ 24 آبان سال 1400  انجام شد. این اساسنامه در دی ماه توسط مخبر به ما ابلاغ شد. ماده 19 اساسنامه مصوب کمیته اعلام کرده که ریاست کمیته شغل محسوب نمی‌شود.

 امیدوارم فردی با کفایت رئیس کمیته شود

رئیس کمیته ملی المپیک تصریح کرد: الان 61 سال سن دارم و امکان ادامه تا 4 سال دیگر را دارم، البته چنین قصدی ندارم. بر اساس اساسنامه هم می‌توانم ادامه دهم. سه نفر از اعضای هیئت اجرایی بازنشسته هستند اما بر اساس همین موارد در هیئت اجرایی هستند و حق رای دارند. برنامه ریزی من دوره چهار ساله است و برنامه 12 گانه خود را انجام دادم و پرچم را به فرد دیگری می‌سپارم. امیدوارم فردی با کفایت در طراز ورزش کشور در این پست قرار بگیرد.

برگزاری مجمع فوق‌العاده از اختیارات رئیس است

وی در خصوص اینکه باید برای برگزاری مجمع باید از یک ماه قبل اعلام می‌شد، گفت: این برای مجمع عمومی است و برای مجمع فوق العاده 15 روز زمان کافی است. برگزاری مجمع فوق‌العاده از اختیارات رئیس است. در همان روز مجمع رای‌گیری می‌کنیم و اعضا به برگزاری مجمع در این روز هم رای می‌دهند.

به گذشته برنگردید و در مورد آینده صحبت کنید

صالحی امیری در خصوص اینکه گفته می‌شود، حرمت مجمع در 17 اسفند ماه حفظ نشد، یادآوری کرد:  اعضای مجمع در 17 اسفند رای دادند و نهادهای نظارتی هم آمدند و بررسی کردند و تایید کردند. صورت جلسه در IOC هم تایید شد. قرار نیست بعد از رسمیت و تایید آن هر کسی بگوید من آن را قبول ندارم. به گذشته برنگردید و در مورد آینده صحبت کنید.

برای عدم ثبت‌نام در انتخابات از هیچ مرجعی با من صحبت نشده است

وی در پاسخ به این سوال که آیا خودتان نمی‌خواهید در انتخابات باشید یا اجازه ندادند در انتخابات حضور داشته باشید،گفت: برخی اخلاق را زیر پا گذاشتند و توئیت‌هایی زدند که بداخلاقی است. من یک‌سال قبل و قبل از تشکیل دولت جدید بنا به شهادت اعضای کمیسیون رسانه، هیئت اجرایی و اعضای مجمع اعلام کردم حتما حضور نخواهم داشت. تحلیل‌ها عمدتاً ناشی از ذهنیت فردی است.‌ برای عدم ثبت‌نام از هیچ مرجعی با من صحبت نشده است. اینها ساخته پرداخته کسانی است که دوست دارند اینگونه باشد. آنچه برای من رسالت است ورزش قهرمانی است و نباید هیچ‌ مسئله حاشیه‌ای در مسیر آن وقفه ایجاد کند. حاشیه برای ورزش قهرمانی آسیب‌زا است. اخلاق باید در همه امور محور ما باشد.

 مدیران ناکارآمد نباید خود را قیم ورزش بدانند

صالحی امیری افزود: برخی افراد که سابقه ناکارآمدی مدیریت ورزش را داشتند نباید خود را قیم ورزش بدانند. کسانی که جز ناکارآمدی و هزینه دستاوردی نداشتند نباید در مورد کرسی و آینده کمیته صحبت کنند، این حق مربوط به پیشکسوتان و مدیران موفق است و حق و صلاحیت انتخاب با اعضای مجمع خواهد بود. در مجمع علی‌رغم همه ابزار محبت‌ها که به من‌ وجود داشت یک فرم نظر سنجی بی نام توزیع کردیم و 98 درصد عملکرد کمیته را خیلی خوب و عالی توصیف کردند.  بزرگان ورزش، قهرمانان، روسای فدراسیون‌ها و اعضای مجمع و رسانه‌ها هستند که باید از طریق آنها معدل کمیته ملی المپیک را تعیین کنند.

دغدغه رای آوری به دلیل لطف اعضای مجمع و فدراسیون‌ها را ندارم

وی در پاسخ به این سوال که در این یکسال شرایط را برای ماندن مناسب نمی‌دانید یا اینکه اگر شرایط به گونه‌ای دیگر باشد، در انتخابات خواهید بود، گفت: دغدغه رای آوری به دلیل لطف مجموعه اعضای مجمع و فدراسیون‌ها را ندارم. در دیدارهای حضوری نیز دوستان این بزرگواری را به من داشتند. اصرار برای عدم‌ حضور به دلیل دغدغه رای نیست. واقعیت این است که هدف‌گذاری من برای حضور در کمیته یک دوره چهار ساله بود. باید افراد با ایده‌های نو به این کرسی دعوت شوند. گردش مدیریت یک ضرورت است. من تجربه کافی و چهل ساله دارم و اندوخته‌ها را به فرد جدید منتقل خواهم کرد.

در ایران عمر مدیریت کوتاه است

رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: در مجامع جهانی کمتر دیده می‌شود که فردی یک‌دوره رئیس کمیته باشد ولی در ایران عمر مدیریت کوتاه است و این دستگاه هم مشمول همین امر خواهد شد. ساختار مدیریت ورزش در جهان بلند مدت است. من از سفره دولت آمدم و‌ حتما موضع من حمایتی خواهد بود. تاکید می‌کنم سال قبل از مقامات عالی و دولت تقاضا کردم کمک کنند که مسیر انتقال را بدون‌ کمترین هزینه طی شود.

وی در خصوص اینکه آیا برای ورود برخی افراد از طریق خبرگان ورزشی فشاری از خارج به شما وارد می‌شود، گفت: هیچ یک از مقامات دولتی در هیچ موضع و پستی برای ریاست، هیئت اجرایی و خبرگان چیزی به من منعکس نکردند.

بودجه فدراسیون‌ها در امسال 50 درصد نسبت به 1400 افزایش خواهد داشت

صالحی‌ امیری در خصوص ادغام بودجه تصریح کرد: از 320 میلیارد بودجه 80 میلیارد متفرقه برای برگزاری رویدادها است که باید از ستاد هدفمندی یارانه‌ها تامین شود و بقیه در اختیار سازمان برنامه و‌ بودجه است‌. طبق برنامه ریزی‌ها تا قبل از اردیبهشت 32 میلیارد به حساب 50 فدراسیون واریز کردیم تا قبل از مجمع 50 درصد بودجه مصوب فدراسیون‌ها پرداخت می‌شود. بودجه فدراسیون‌ها در امسال 50 درصد نسبت به 1400 افزایش خواهد داشت. تا الان حدود 40 درصد بودجه فدراسیون‌ها را دادیم و 10 درصد هم تا پایان خرداد پرداخت می‌شود. قبل از برگزاری مجمع کل نیاز قونیه را تامین می‌کنیم تا در صورت برگزاری انتخابات دغدغه‌ای وجود نداشته باشد.

هیچ وقت از گذشته نقد نکردم

وی در پاسخ به این سوال که نگران نقد شدن توسط مدیران بعدی نیستید، یادآوری کرد: من هیچ وقت از گذشته نقد نکردم و‌ همیشه از گذشته‌ها تقدیر کردم. از ابتدای کمیته تا امروز از همه به نیکی یاد کردم. نقد کردن در مورد هم تصمیم دیگران است. ترجیح من این بود که انتخابات در اولین فرصت انجام شود.

هاشمی‌طبا احتمالا با خبرنگار شوخی کرده است!

صالحی امیری در خصوص اینکه شما از هاشمی‌طبا دلخور شده‌اید، گفت:  هاشمی‌طبا پیشکسوت ورزش ایران، سرمایه ماندگار و مورد احترام من است. احتمال می‌دهم با خبرنگار شوخی کرده است. با او تلفنی صحبت کردم و گفتم این مورد و بحث شغل نبودن ریاست کمیته در زمان خود او هم بوده است. در بیشتر اساسنامه‌های دنیا هم ریاست کمیته شغل نیست به دلیل اینکه دولت‌ها دخالت نکنند.

در انتخابات بی‌طرف خواهم بود

رئیس کمیته ملی المپیک در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به مقبولیتی که بین اعضای مجمع دارید، از فرد خاصی برای ریاست کمیته حمایت می‌کنید، تاکید کرد: من به عنوان رئیس کمیته ملی المپیک یک رای در مجمع دارم و بنای مداخله به نفع و علیه کسی را ندارم و این کار را اخلاقی نمی‌دانم. بی طرفی خود را رعایت می‌کنم. در فرایند انتخاباتی به نفع و علیه کسی ورود نمی‌کنم.

در مسائل فنی تیم امید ورود نمی‌کنیم

وی درخصوص تیم امید و فدراسیون فوتبال تصریح کرد: با فدراسیون فوتبال در ارتباطیم و‌ حمایت مالی داریم‌. کنار تیم‌ امید هستیم ولی در مسائل فنی ورود نمی‌کنیم و 500 میلیون تومان کمک کردیم و کمک دیگری در آینده نزدیک داریم. برنامه ریزی اردوی مشترک با تیم‌های خارجی بر عهده فدراسیون خواهد بود.

تعویق بازی‌های آسیایی شوک بزرگی بود

صالحی امیری درباره اینکه آیا بهتر نبود تا 3 هفته آینده اردوها ادامه پیدا می‌کرد، خاطرنشان کرد: فدراسیون‌ها همه در اردو و اوج آمادگی بودند. ارزیابی ما این بود در هانگژو نتایج بهتری نسبت به جاکارتا خواهیم گرفت و تعویق یکباره شوک بزرگی بود. قطعا خسارت مادی و معنوی خواهیم داشت به ویژه برای قهرمانان که آماده مدال‌آوری بودند. کاراته هم که در بازی‌های آسیایی حضور دارد در این خصوص آسیب می‌بیند ادامه کار و فعالیت رشته‌ها برعهده خودشان است و ما دخالتی نداریم.

دیدگاه تان را بنویسید