احتمالات صعود سپاهان از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا

با دو شکست و یک پیروزی کار سپاهان دردو ربرگشت مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا دشوار است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، پس از شکست دور از انتظار سپاهان مقابل التعاون عربستان، کار تیم ایرانی برای صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا بسیار سخت شد.

در حالی که در پایان هفته دوم، هر چهار تیم گروه D سه امتیازی بودند و از شانس برابری برای صعود به دور بعد برخوردار بودند، نتایج دیشب این گروه به گونه‌ای رقم خورد که حالا نمایندگان قطر و عربستان کار ساده‌تری برای صعود دارند.

با توجه به قوانین لیگ قهرمانان اروپا، 5 تیم نخست گروه‌های پنج‌گانه هر منطقه در کنار 3 تیم دومِ برتر گروه‌ها، به مرحله بعدی مسابقات صعود می‌کنند.

با توجه به اختلاف سه امتیازی بین تیم‌های التعاون و الدحیل با سپاهان، کار این تیم برای صدرنشینی، بسیار سخت ولی ممکن خواهد بود. آنچه که مسلم است سپاهان برای صعود به دور بعد باید التعاون را شکست بدهد تا از نظر امتیازی به این تیم برسد تا بتواند با کسب نتیجه مناسب برابر الدحیل و پاختاکور به صعود فکر کند. در ادامه اتفاقاتی که برای سپاهان محتمل است را بررسی می‌کنیم؛

کسب 9 امتیاز

سپاهان در صورتی که بتواند هر سه مسابقه پیش روی خودش را با برتری پشت سر بگذارد، به احتمالی بسیار قریب به وقوع به دور بعد صعود می‌کند. چرا که این تیم با پیروزی در بازی‌های رودررو برابر الدحیل و التعاون امتیازاتش را با آنها برابر می‌کند و قطعا از یکی از این دو تیم هم پیشی می‌گیرد و در صورت کسب پیروزی بهتر در بازی مستقیم یا برد با تفاضل برابر در کنار به دست آوردن تفاضل بهتر در مجموع بازی‌ها، صدرنشینی این تیم قطعی خواهد بود و می‌تواند به عنوان تیم اول از گروه خودش صعود کند. اما اگر برای مثال التعاون را با تفاضل گل کمتر از سه شکست بدهد و التعاون دو بازی بعدی خودش را برابر دحیل و پاختاکور ببرد، سپاهان در رده دوم قرار می‌گیرد. به همین صورت اگر الدحیل برابر سپاهان با یک اختلاف شکست بخورد ولی التعاون و پاختاکور را ببرد، آنگاه سپاهان به شرط پیروزی برابر التعاون و پاختاکور، بسته به تفاضل گلش می‌تواند در رده اول یا دوم قرار بگیرد. چیزی که تا حدود بسیار زیادی قطعی به نظر می‌رسد، سپاهان با سه پیروزی یا به عنوان تیم نخست و یا به عنوان یکی از سه تیم دوم برتر مسابقات به دور بعد صعود می‌کند.

کسب 7 امتیاز

با وجود دو پیروزی و یک تساوی سپاهان در پایان دور برگشت ده امتیازی می‌شود و با توجه به گروه‌های سال گذشته که یک تیم 13 امتیازی و دو تیم ده امتیازی به عنوان تیم‌های دوم برتر به دور بعد صعود کردند، به احتمال بسیار زیاد در صورت بهتر کردن تفاضل گلش می‌تواند به عنوان یکی از تیم‌های دوم برتر به دور بعد صعود کند. ضمن آنکه به عنوان مثال این شانس را دارد تا با همین میزان امتیاز در صورت برخورداری از تفاضل گل بهتر نسبت به حریفان در رده اول قرار بگیرد و به مانند استقلال تاجیکستان در فصل گذشته با ده امتیاز به دور بعد صعود کند ( برای مثال سپاهان الدحیل و پاختاکور را شکست بدهد و با التعاون مساوی کند و ده امتیازی شود، الدحیل التعاون را شکست بدهد و با پاختاکور مساوی کند و التعاون هم مانند دور رفت پاختاکور را نبرد؛ در این صورت سپاهان می‌تواند به شرط برخورداری از تفاضل بهتر، در صدر گروه قرار بگیرد که احتمال آن پایین  ولی شدنی است.).

کسب 6 امتیاز یا کمتر

اگر سپاهان بتواند الدحیل و التعاون را شکست بدهد و با پاختاکور ببازد، در صورتی که التعاون و الدحیل با یکدیگر مساوی کنند و بازی این دو تیم با پاختاکور هم به تساوی برسد، سپاهان به طرز معجزه‌آسایی با 9 امتیاز به عنوان تیم نخست گروه به دور بعد صعود می‌کند! اما اگر آنها برابر یکی از دو تیم التعاون یا الدحیل شکست بخورند، حتی در صورت پیروزی در دو بازی دیگر، قطعا به عنوان تیم صدرنشین نمی‌توانند به دور بعد صعود کنند و تنها به عنوان یکی از سه تیم برتر دوم، آن هم به شرطی که در گروه های دیگر 3 تیم با امتیاز 9 و تفاضل بهتر از سپاهان یا امتیاز ده به بالا وجود نداشته باشد، می‌توانند به به دور بعد صعود کنند.

همچنین اگر سپاهان 5 امتیاز را به صورت یک برد و دو تساوی کسب کند، تنها در صورتی می‌توانند به دور بعد صعود کنند که که آن پیروزی برابر الدحیل  یا التعاون رقم بخورد و تیمی که به سپاهان می‌بازد دو مسابقه دیگرش را هم ببازد و از آن طرف هم سه تیم با امتیاز هشت و تفاضل گل بهتر از سپاهان یا با امتیاز بیشتر از هشت در رده دوم گروه‌های دیگر منطقه غرب قرار نگیرند که احتمال آن چیزی نزدیک به صفر است. از طرف دیگر سپاهان در صورتی که کمتر از پنج امتیاز از دور برگشت بگیرد، قطعا از صعود به دور بعد جا می‌ماند.

بنابراین سپاهان می‌تواند با کسب سه پیروزی از دیدارهای باقی‌مانده، کارش را به اما و اگر نکشاند و به صورت قطعی به دور بعد صعود کند. هم‌چنین این تیم در صورت کسب هفت امتیاز، به شرط کسب دو پیروزی برابر التعاون و الدحیل، باز هم از شانس بالایی برای صعود به دور بعد برخوردار خواهد بود و اگر تنها شش امتیاز برابر دحیل و تعاون کسب کند، باز هم به صورتی معجزه‌اسا ممکن است به عنوان صدرنشین به دور بعد صعود کند اما با کسب کمتر از شش امتیاز، باید با این مسابقات به احتمال بسیار بالا، خداحافظی کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید