فیفا: 24 سال بعد از نبرد لیون، ایران و آمریکا در قطر دیدار می کنند

ایران و آمریکا 24 سال بعد از دیدار تاریخی در جام جهانی فرانسه، باز هم در قطر به مصاف هم خواهند رفت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ایران و آمریکا 24 سال بعد از نبرد تاریخی در جام جهانی 98 فرانسه، مجددا در قطر دیدار خواهند کرد. فیفا به همین بهانه به مرور دیدار دو تیم در لیون فرانسه پرداخت.

سایت فدراسیون بین‌المللی فوتبال در گزارشی به معرفی تیم ایران پرداخت و نوشت: این تیم ششمین حضور خود در بزرگترین جشنواره فوتبال جهان را در قطر تجربه خواهد کرد. 

این گزارش آمده است برترین تیم رده‌بندی آسیا پیش از این در سال‌های ۱۹۷۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۶، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۴ در جام جهانی حضور داشته و نتایج مختلفی را کسب کرده است.

169578873

فیفا در معرفی تیم ملی فوتبال ایران آورده است که این تیم در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین نخستین حضور خود را در جام جهانی فوتبال تجربه کرد و موفق به کسب پیروزی نشد اما ۲۰ سال بعد در فرانسه این ناکامی را جبران و جشن پیروزی را در برابر تیم ملی فوتبال آمریکا برگزار کرد. در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه جلال طالبی و شاگردانش بعد از باخت یک بر صفر برابر یوگسلاوی سابق، مقابل تیم ملی فوتبال آمریکا به برتری ۲ بر یک رسیدند.

حساسیت بازی ایران و آمریکا در جام جهانی فرانسه مهمترین بحث گزارش فیفا درباره ایران بود. در این گزارش آمده که تماشاگران پیش از دیدار ایران با آمریکا یک شب هیجانی را در شهر لیون تجربه کردند و این به خاطر تنش سیاسی شدید بین ۲ کشور بود. آن مسابقه فراتر از مسائل ساده ورزشی بود.

در آغاز بازی ایران و آمریکا بازیکنان ۲ تیم به همراه اورس مایر داور بازی عکس دست جمعی می‌گیرند و به نشانه صلح به هم دسته گل اهدا کردند. در آن دیدار شاگردان جلال طالبی با گل‌های حمید استیلی و مهدی مهدوی‌کیا توانستند حریف را مغلوب کنند و تک گل آمریکا را نیز برایان مک براید به ثمر رساند.

در ادامه گزارش فیفا آمده است: در پایان این مسابقه حساس، فوتبال بار دیگر توانایی خود را در ایجاد اتحاد نشان داد و بازیکنان همدیگر را در آغوش گرفته و پیراهن‌ها را تعویض کردند و به هم تبریک گفتند. البته ۲ تیم با کسب عناوین سوم و چهارم از دور رقابت‌ها حذف شدند.

نتایج ایران در جام‌های جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۴ از دیگر موضوعات مورد نظر گزارش فیفا درباره تیم ملی کشورمان بود. در این گزارش به ناکامی ایران در ۲ جام جهانی اشاره شده است.

همچنین در این گزارش اشاره‌ای به دیدار ایران و پرتغال در جام جهانی روسیه شده است. در روسیه ۲۰۱۸، آنها تنها به یک گل دیگر مقابل پرتغال نیاز داشتند تا در نهایت برای اولین بار از مرحله گروهی عبور کنند. تیم ملی در روسیه با یک امتیاز کمتر از اسپانیا و پرتغال در رده سوم قرار گرفت.

فیفا در معرفی تیم ایران آورده که جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌تواند فرصت مناسبی برای ایران باشد تا نسبت به پنج دوره گذشته به یک سطح بالاتر برسد. ایران با وجود بازیکنانی مانند سردار آزمون و مهدی طارمی که در باشگاه‌های لورکوزن و پورتو توپ می‌زنند بعد از ۲۴ سال در هشتم آذرماه به مصاف تیم ملی فوتبال آمریکا خواهد رفت.

تیم ملی فوتبال ایران در گروه B رقابت‌های جام جهانی با تیم‌های فوتبال انگلیس، آمریکل و برنده پلی‌آف اروپا همگروه است.

دیدگاه تان را بنویسید