گزارش جی پلاس؛

انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲| ایتالیا ناکام بزرگ؛ اروگوئه و ژاپن در قطر

انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در قاره های مختلف برگزار شد و چهار تیم توانستند به این رقابت ها صعود کنند اما ایتالیا در پلی اف شکست خورد و از راه یابی به مرحله نهایی بازماند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در فیفا دی ماه مارس برگزار شد و در هفته نخست چهار تیم عربستان، ژاپن، اکوادور و اروگوئه صعود خود را به مرحله نهایی قطعی کردند اما ناکام بزرگ ایتالیا بود.

شاگردان مانچینی در نخستین بازی پلی اف با نتیجه یک بر صفر مغلوب مقدونیه شمالی شدند. ترایکوفسکی در دقیقه ۹۲ دروازه قهرمان اروپا را باز کرد تا تیمش راهی دور بعد شود. تنها تیمی که در تاریخ فوتبال به عنوان مهمان در یک بازی رسمی آلمان و ایتالیا را شکست داده مقدونیه است. از طرفی آتزوری برای اولین بار در انتخابی جام جهانی در بازی خانگی شکست خورد. قهرمان چهار دوره جام جهانی که برای دومین دوره پیاپی از حضور در مرحله نهایی بازمی ماند حداقل برای شرکت در این رقابت ها باید 4 سال صبر کند  تا شاید بعد از ۱۲ سال رنگ جام جهانی را ببیند.

انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

در دیگر بازی این گروه پرتغال توانست ترکیه را ۳ بر یک شکست دهد. اوتاویو، ژوتا و لوییز برای میزبان گلزنی کردند و تک گل ترکیه را ییلماز به ثمر رساند. البته او در دقیقه ۸۵ یک پنالتی را از دست داد که اگر آن ضربه را تبدیل به گل می کرد بازی ۲ - ۲ مساوی می شد. پرتغال در فینال باید با مقدونیه شگفتی ساز بازی کند.

در دیگر گروه، ولز با درخشش گرت بیل ۲ بر یک برابر اتریش پیروز شد. مهاجم رئال مادرید که در تیم اسپانیایی نیمکت نشین است با دبل در این دیدار حساس نشان داد کاملا آماده است. او از رکورد یان راش عبور کرد و بهترین گلزن تیم ملی کشورش در انتخابی جام جهانی شد. ولز باید منتظر برنده دیدار اسکاتلند و اوکراین شود (این بازی به دلیل جنگ روسیه با اوکراین به زمان دیگری موکول شده است).

در گروه سوم سوئد در وقت های اضافه با گل روبین کوئسون توانست چک را شکست دهد و حریف لهستان در فینال شود. هر دو دیدار نهایی سه شنبه شب برگزار می شوند.

انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

در آسیا ژاپن با دو گل میتوما، استرالیا را شکست داد و  به جام جهانی صعود کرد. آخرین پیروزی سامورایی ها در استرالیا به ۲۵ سال پیش برمی گشت. از طرفی رکورد شکست ناپذیری استرالیا در بازی های خانگی در انتخابی جام جهانی به پایان رسید. آخرین باخت این تیم در این رقابت ها به سال ۲۰۰۸ برمی گشت که با یک گل مغلوب چین شد. استرالیا در پلی اف تلاش خواهد کرد تا به مرحله نهایی راه یابد. پیروزی ژاپن منجر به صعود عربستان هم شد. سعودی ها برابر چین به تساوی یک - یک دست یافتند. عمان با یک گل ویتنام را شکست داد. در گروه دیگر کره جنوبی با دو گل سون و کیم مقابل ایران پیروز شد تا شکست ناپذیری ایران هم در انتخابی جام جهانی پایان یابد. عراق با پیروزی یک بر صفر برابر امارات به یک قدمی این تیم رسید. هر دو تیم برای رسیدن به پلی اف در هفته آخر تلاش خواهند کرد.  سوریه در یک دیدار پرحاشیه در لبنان ۳ بر صفر پیروز شد.

انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

بامداد جمعه سرنوشت دو سهمیه باقی مانده آمریکای جنوبی مشخص شد. دیدار جنجالی اروگوئه و پرو با پیروزی یک بر صفر میزبان به پایان رسید‌. جورجین د آراسکائتا برای اروگوئه گلزنی کرد اما گل پرو مرود اعلام شد. داور معتقد بود توپ از خط رد نشده است. اکنون پرو باید در هفته آخر برای رسیدن به پلی اف تلاش کند. اکوادور با وجود شکست ۳ بر یک مقابل پاراگوئه به جام جهانی صعود کرد. در بازی دیگر کلمبیا به ناکامی هایش در گلزنی پایان داد. این تیم پس از ۶۸۵ دقیقه توانست گلزنی کند و با پیروزی ۳ بر صفر مقابل بولیوی شانس حضور در پلی اف را حفظ کرد. لوییس دیاس، بورخا و اوریبه برای کلمبیا گلزنی کردند. برزیل با چهار گل شیلی را تحقیر کرد. نیمار، وینیسیوس، کوتینیو و ریچارلیسون برای سلسائو گلزنی کردند. شیلی با وجود این شکست هنوز شانس حضور در پلی آف را خواهد داشت. همه دیدار های هفته آخر بامداد چهارشنبه برگزار می شوند.

انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

بازی های رفت پلی اف قاره آفریقا برگزار شد و در یکی از مهمترین دیدار ها مصر به مصاف سنگال رفت و با یک گل قهرمان جام ملت های آفریقا را شکست داد. سیس در دقیقه چهار به اشتباه دروازه‌شان را باز کرد. در دیگر بازی کامرون در خانه با یک گل مغلوب الجزایر شد. اسلام سلیمانی این گل ارزشمند را برای مهمان پیش از پایان نیمه نخست به ثمر رساند. مراکش در خانه کنگو به تساوی یک - یک دست یافت‌. موسی سیسوکو شب تلخی را در دیدار مالی و تونس گذراند. او پس از گل به خودی در دقیقه ۴۰ اخراج شد. تونس به لطف این گل یک پیروزی مهم خارج از خانه کسب کرد‌. دیدار دو تیم نیجریه و غنا بدون گل به پایان رسید.

انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

در منطقه کونکاکاف نخستین شکست کانادا در انتخابی جام جهانی قطر رقم خورد. مهمان که از دقیقه ۳۴ با اخراج مارک آنتونی کی ۱۰ نفره شده بود در لحظات پایانی نیمه نخست دروازه اش توسط بورخس باز شد و کاستاریکا سه امتیاز بازی را کسب کرد. مکزیک هم دوباره در شکست آمریکا ناکام ماند و دیدار دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید. بازی تیم های السالوادور با جامائیکا و پاناما با هندوراس با نتیجه مشابه یک - یک تمام شد.

مرحله گروهی بازی های اقیانوسیه هم به پایان رسید و تیم های نیوزلند، جزایر سلیمان، تاهیتی و گینه نو به نیمه نهایی صعود کردند. در دیدارهای این مرحله که یکشنبه برگزار خواهند شد جزایر سلیمان به مصاف گینه نو می رود و نیوزلند میزبان تاهیتی است.

انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر

دیدگاه تان را بنویسید