دربی ۹۸

استقلال به طلسم 1477 روزه دربی پایان می‌دهد؟

از آخرین باری که استقلال در جریان بازی و در طول 90 دقیقه موفق به شکست پرسپولیس شده، 4 سال و 16 روز می‌گذرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تیم های فوتبال استقلال و پرسپولیس، از ساعت 17:30 دربی پایتخت را در ورزشگاه آزادی برگزار می کنند. نکته جالب این است که استقلال در ده دربی متوالی موفق به پیروزی نشده و حالا به دنبال شکستن این طلسم است.

ورزش سه نوشت: بالاخره روز موعود فرا رسید و استقلال و پرسپولیس در یکی از حساس ترین شهرآوردهای چند سال اخیر که می تواند تأثیر مستقیمی بر روی تعیین تیم قهرمان داشته باشد، به مصاف هم می روند. مسابقه ای که از اهمیت فوق العاده زیادی برای هر دو تیم برخوردار است.

هر چند که فرهاد مجیدی در دو دربی جام حذفی موفق شده است در ضربات پنالتی از سد پرسپولیس عبور کرده و راهی مراحل بالاتر شود اما حقیقت این است که طبق قوانین فیفا، آن دو برتری جزو پیروزی های استقلال در دربی لحاظ نشده و نتیجه پایان 120 دقیقه که تساوی بوده، ملاک قرار می گیرد.

به عبارت دیگر، از آخرین پیروزی آبی پوشان در جریان بازی و در پایان وقت های قانونی، 4 سال و 16 روز می گذرد. استقلال در 10 اسفند 1396 با هدایت وینفرد شفر و با تک گل وریا غفوری توانست از سد پرسپولیس عبور کرده و در جریان بازی به پیروزی دست پیدا کند.

پس از آن بازی، 9 شهرآورد دیگر در داخل زمین برگزار شد و نتیجه یک شهرآورد نیز با حکم کمیته انضباطی تعیین شد که در تمامی این 10 دربی، استقلال نتوانسته است در جریان مسابقه از سد رقیب دیرینه خود عبور کند.

استقلال در 3 مقطع و در تقابل هایش با پرسپولیس، اسیر چنین طلسمی شد ولی سرانجام توانست به آن پایان دهد. این چهارمین دوره طولانی است که آبی پوشان در دربی رنگ پیروزی را به چشم ندیده اند. در دوره نخست، استقلال پس از پیروزی در دربی شماره 41 که با گل های اختر، ورمزیار و تقوی برنده از زمین خارج شد، به مدت 9 شهرآورد متوالی موفق به کسب پیروزی نشد.

در این 9 دربی که دوران معرفی مهدی هاشمی نسب به فوتبال ایران بود، پرسپولیس 5 بار برنده شد تا اینکه استقلال در دربی شماره 51 با تک گل علیرضا اکبرپور به طلسم ناکامی هایش پایان داد.

استقلال همچنین پس از اینکه در دربی شماره 60 با تک گل رضا عنایتی پیروز شد، در 9 دربی متوالی که حاصل آن 7 تساوی و 2 شکست بود، رنگ پیروزی را به چشم ندید تا بالاخره با تک گل دقیقه 91 فرهاد مجیدی توانست مقابل رقیب دیرینه به برتری دست پیدا کند.

سومین دوره طولانی نبردن های استقلال نیز از سال 90 تا 95 رقم خورد. جایی که آبی پوشان پس از برتری 3 بر صفر در دیدار جام حذفی، در 10 دربی متوالی و در کسب پیروزی ناموفق بودند. استقلال در این مدت 4 دربی را واگذار کرد و 6 شهرآورد نیز با نتیجه تساوی به پایان رسید تا اینکه آبی پوشان با پیروزی شیرین 3 بر 2 و گل های اسماعیلی، قربانی و کاوه رضایی، از سد پرسپولیس قدرتمند برانکو ایوانکوویچ عبور کردند.

اکنون تاریخ یک بار دیگر برای استقلال تکرار شده است. آنها در 10 دربی گذشته، 4 بار متحمل شکست شده و در 6 بازی نیز به تساوی رسیده اند. فرهاد مجیدی امیدوار است که امروز به تمامی این آمارهای منفی پایان داده و نخستین پیروزی خود مقابل پرسپولیس و در جریان بازی را جشن بگیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید