حضور تماشاگران استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه؛ اعتراض وارد است!

در حالی که استقلال و پرسپولیس برای دومین بار از حضور تماشاگران خود در ورزشگاه بهره مند خواهند شد، تیم های دیگر هنوز فرصتی برای این اتفاق پیدا نکرده اند و به نگاه های تبعیض آمیز مسئولان برگزاری مسابقات اعتراض دارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ از زمان شیوع کرونا در ایران در اسفند 1398، فوتبال ایران هنوز به شرایط برنگشته و هواداران همانند آنچه در اروپا، آسیا و حتی در خاور میانه در جریان است، نمی توانند هر هفته دیدارهای خانگی تیم های خود را تماشا کنند اما اخیرا مسئولان بهداشتی، شهری و ورزشی برای برگزاری دربی با حضور تماشاگران به اتفاق نظر رسیده اند و دربی 97 تهران با حضور 20 هزار تماشاگر برگزار خواهد شد.

حضور تماشاگران دو تیم استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه یه اقدام مهم برای عادی سازی و بازگشت به شرایط معمومل قبل از کرونا است اما تصمیم اخیر صدای برخی از تیم ها را در آورده است که چرا 14 تیم حاضر در لیگ برتر نمی توانند از امتیازهای اعطا شده به استقلال و پرسپولیس بهره مند شوند.

صنعت نفت آبادان یکی از تیم های شهرستانی و پر طرفدار لیگ برتر است که قطعا در صورت بازگشایی ورزشگاه ها، از حضور پرشور تماشاگران خود برخوردار خواهد شد. مدیرعامل این تیم در بیانیه ای که روز گذشته منتشر کرده بود، به رویه جاری در اعطای امتیازهای ویژه به دو تیم پرطرفدار پایتخت اعتراض کرده است: « متاسفانه نگاه بسیار تبعیض آمیز فدراسیون فوتبال کشور نسبت به 14 تیم دیگر لیگ برتری و نادیده گرفتن نقش و اهمیت این تیم ها در برگزاری یک لیگ منظم و باشکوه، تبدیل به امری کاملا طبیعی شده است. سال های بی شماری است که فلسفه مدیریتی مبتنی بر تفکیک باشگاه ها بر اساس دو تیم اصلی و چهارده تیم فرعی در همه ارکان، سیاست ها، برنامه ها و رفتارهای فردی و گروهی مدیران، کارشناسان و حتی کارمندان محترم فدراسیون فوتبال و زیر مجموعه های آن نهادینه شده است.»

در این بیانیه به حضور آزمایشی هواداران استقلال و پرسپولیس در یکی از دیدارهای لیگ برتر در آبان ماه سال جاری به صورت آزمایشی هم اشاره شده که در آن مقطع هم تیم هایی مانند سپاهان و تراکتور نسبت به این مسئله معترض شدند که چرا فقط این دو تیم می توانند از شرایط آزمایشی بهره مند شوند.

به طور قطع در مسئله اخیر، اعتراض وارد است و هر تیم هر چقدر بزرگ و پرطرفدار یا تیم تازه تاسیس یا بدون تماشاگر، باید از امتیازهای اعطا شده در مسابقات بهره مند شود. نگاهی به نحوه حضور تماشاگران در کشورهای مختلف نشان می دهد که بازگشایی ورزشگاه ها به صورت برابر بوده و هیچ تیمی به صورت سلیقه ای از امتیازی ویژه بهره مند نشده است.

این اتفاق و اعطای امتیاز حضور تماشاگران به این دو تیم، در حالی است که بررسی رنگ بندی کرونایی شهرستان ها هم نشان می دهد که تهران سالم ترین و کم خطرترین شهر ایران نیست و شهرهای دیگری وجود دارند که از این حیث در شرایط بهتری به سر می برند.

اگر فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش دغدغه زیرساخت ها را دارند، می توان به جرات گفت که ورزشگاه آزادی و مسئولان برگزاری هم قدرت و توان لازم برای اجرای پروتکل های بهداشتی را ندارند. با این اوضاع و احوال بهتر بود که نگاه برابری نسبت به مسئله فوق وجود داشته باشد و فقط دو تیم از امتیازهای مختلف مانند بازگشت تماشاگران به ورزشگاه بهره مند نشوند.

دیدگاه تان را بنویسید