حاشیه های مجمع عمومی کمیته ملی المپیک

افشاگری از اقدامات علیه رسول خادم/ دبیر گلایه کرد؛ صالحی امیری جوابش را داد

رییس فدراسیون کشتی در مجمع عمومی کمیته المپیک نسبت به ارائه گزارش مالی در دو بحث قهرمانی و متفرقه به صورت یکجا اعتراض کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، چهل و نهمین مجمع عمومی کمیته ملی المپیک در سالن فارسی برگزار که این جلسه با حاشیه سازی علیرضا دبیر همراه شد.

پس از ارائه گزارش از سوی بابایی مسئول مالی کمیته ملی المپیک، علیرضا دبیر به این گزارش شدیدا معترض شد و گفت: بودجه قهرمانی و متفرقه در سال ۱۴۰۰ چقدر بوده است؟ حتما درباره مباحث مالی در این مجمع سوالات زیادی خواهیم داشت. ما که توفیق نداشتیم خدمت هیات اجرایی برسیم، اینجا مجمع است و سوالات باید مطرح شوند. این گزارش ایراد دارد. باید بودجه متفرقه یکجا آورده شود. برای فدراسیونها اینکه بودجه قهرمانی چقدر بوده خیلی مهم است ولی شما یکجا ذکر کردید. امسال از ۱۶۷ میلیارد، ۵۰ میلیارد به فدراسیون ها دادید، چطور بعد ۴ سال متفرقه ها بیشتر می شود؟

* کل بودجه کمیته بودجه قهرمانی است

او ادامه داد: بودجه قهرمانی چقدر بوده است؟ چرا می گویید همه آن قهرمانی بوده است؟ من به آقای بابایی و آقا سید گفتم اینجا مجمع است؛ جایی که حسابرس باید صحبت کند و مسئول مالی نباید صحبت کند. بابایی گفت ما یک ردیف متفرقه داریم که تمام آن هم برای قهرمانی است تا وقتی می‌خواهیم کاروانی را اعزام کنیم بتوانیم پوشش دهیم. چون ردیف اصلی پاسخگوی یکسری رویدادهای مهم را نمی دهد درخواست ردیف متفرقه کردیم و با تدبیر دکتر صالحی امیری ردیف متفرقه را به ردیف اصلی تزریق کردیم. در سال ۱۴۰۰ بودجه قهرمانی ۶۸ میلیارد و ۶۰۰ بوده است.

در حالی که دبیر هنگامی که به این موضوع اعتراض داشت، صدایش قطع شد و خبرنگاران که در سالن پایین حضور داشتند نتوانستند صدای وی را از تلویزیون بشنوند.

دبیر در ادامه به صالحی امیری گفت: من حضرتعالی را به عنوان مدیر قوی می شناسم. من هم جای شما بودم حتما این کار را می کردم که بودجه متفرقه اضافه شود. من از وزارت گلایه دارم. اینجا مجمع است و حق فدراسیون هاست که بودجه خود را بخواهند. در بودجه متفرقه دست رییس باز است. من قهرمان المپیک شدم ولی چیزی نخواستم اما باید حق مجموعه زیر دستم را بگیرم. حرف که زدم، گفتند سهم خواه است. من به آقایان هیات اجرایی، به تک تک شما نقد دارم. بودجه قهرمانی در سال ۹۶، مبلغ ۳۳ میلیارد بوده و بودجه متفرقه ۱۱ میلیارد. این بودجه الان باید به چه رقمی می رسید؟ من روی شاخص‌ها حرف دارم. مسئول مالی نباید در این مجمع صحبت کند بلکه حسابرس باید حرف بزند. شاخص ۱۰۰۰ گذاشتید، تکواندو ۹۹۹ شده بودجه اش را گرفته نوش جانش اما چرا کشتی که ۱۸۰۰ را رد می کند نگه می دارید؟ آقای کیکاووس سعیدی غیرواقع حرف می زند، آقای نوبخت به فدراسیون ما آمد و ۷ و نیم میلیارد به ما داد، ما از ترسمان گفتیم به کمیته بدهید که آن ها به ما بدهند. بعد آقای کیکاووس سعیدی آن را جزو اضافه تخصیصی به کشتی می گذارد. کجا ۲۲۵ درصد دادید؟ هیات اجرایی بودجه ما را ۴ میلیارد می گذارد. آیا خرج یک اعزام می شود؟ من برای هر سفر ۷ میلیارد هزینه دارم، آن وقت ۴ میلیارد می‌دهید؟ بعدش ۲ میلیارد می دهید و منت می گذارید؟

* صالحی امیری: دبیر چه حرف بزند و چه نزند باید از کشتی دفاع کرد

صالحی امیری در توضیح اعتراض دبیر گفت: مجموع بودجه مصوب ۱۴۰۰، مبلغ ۲۱۶ میلیارد است که ۱۴۴ میلیارد ردیف اصلی است و ۵۰ میلیارد برای برگزاری رویداد است که حدود ۳۰ میلیارد ارز گرفتیم و بقیه‌اش هزینه هواپیما و البسه و سایر هزینه‌ها شد. حدود ۵۰ میلیارد تومان بودجه قهرمانی بود که پرداخت شد. ۴۴ میلیارد را ندادند. اکنون ۱۸۰ میلیارد را برای سه رویداد ۱۴۰۱ درخواست کرده ایم که خارج از بودجه کمیته ملی المپیک است. تا الان نیز ۳۹ درصد مازاد بر مصوبه به فدراسیون ها  تخصیص داده ایم. الان هم منتظر هستیم که آخر تخصیص خود را در اسفند بدهیم.

در ادامه اعضای هیات اجرایی می خواستند در واکنش به صحبت های دبیر صحبت کنند که صالحی امیری عنوان کرد: وقت نیست، دستور جلسه زیاد داریم‌. فکر می کنم شما به ما اعتماد دارید. زمانی آمدیم که ترامپ از برجام خارج شده و وضعیت کشور خوب نبود و در آن شرایط، اول بهمن ۹۶ دیدیم تخصیص ۳۸ درصد بوده است. همان روز به سازمان برنامه رفتم و گفتم مبلغ تخصیص داده شده فاجعه است و آن را به ۹۸ درصد رساندیم. از حرف دبیر دفاع می‌کنم که این بودجه کفاف ورزش قهرمانی را نمی دهد و واقعا درست است. مکانیزم توزیع در گذشته سلیقه‌ای بود که قابل دفاع نبود. دولت قبلی و فعلی نهایت تلاش را کردند اما بیشتر از این در توانشان نیست. بودجه حقیقی ورزش کشور حداقل ۱۰۰ میلیون دلار است که بودجه یک فدراسیون در اروپاست. دبیر چه حرف بزند و چه نزند باید از کشتی دفاع کرد. به اندازه از کشتی حمایت نکرده‌ایم. بودجه ۲ میلیارد بود که ۲ میلیارد دیگر مصوب شد به بودجه کشتی اضافه کنیم. ما به دبیر حدود ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دادیم. مساعده به پیشکسوتان و بورسیه کمیته بین المللی المپیک ربطی به کشتی ندارد.

در همین راستا، دبیر گفت: دوستان رسانه بنویسند که سعیدی گفته ۲۲۵ درصد به کشتی کمک کرده اند.

باقرزاده: دبیر هیچ‌وقت نمی گذاشت به فدراسیون خادم بودجه بدهیم

در ادامه مجمع قدیمی رییس فدراسیون هاکی نیز گفت: سال ۹۲ به ما ۲۰۰ تومن دادید پارسال ۵۰۰. بودجه ما را کارشناسی و بر اساس دید فنی ندادید آقای دکتر. امروز تیم دارد اعزام می شود با ۲۶ بازیکن.

صالحی امیری گفت: به ما چه ربطی دارد؟ بودجه مصوبتان را گرفتید. آقای قدیمی هر روز نامه در کارتابل من می‌گذارد و من دیگر نمی‌بینم. اگر بخواهیم باید کل بودجه را به هاکی بدهیم! من و شما زبان مشترک نداریم. من زبان ایشان را نمی فهمم.

قدیمی خواست پاسخ بدهد که میکروفون وی قطع شد.

در ادامه دبیر گفت: من یک سوال دارم آیا ناشنوایان عضو مجمع است؟

در حالی که قدیمی با اصرار می خواست صحبت کند طاهریان نایب رییس کمیته با عصبانیت اجازه نداد او حرف بزند.

دبیر گفت: من از همه فدراسیون ها دفاع می کنم امکان ندارد بگویم چرا به فلان فدراسیون فلان قدر می دهید. من مثل آقای افتخاری نیستم‌. من باید از کشتی دفاع کنم. در سال ۹۶ بودجه کمیته ۳۵ میلیارد بوده به کشتی ۵ میلیارد دادید. چرا از بودجه ۵۰۰ میلیاردی الان ۸ میلیارد می دهید؟ وقتی اعضای غیر المپیکی اینجا نشسته اند در هیات اجرایی اوضاع همین می شود. من که نمی توانم بگویم در شورا چه کمک هایی به کشتی کردم.

در حالیکه جو جلسه متنشج شده بود عزیزی رییس فدراسیون گلف گفت: آقایان شان جلسه را دارید زیر پا می گذارید. آقای صالحی امیری جلسه را دست بگیرید.

دبیر خطاب به باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی گفت: سال ۹۶ بودجه کشتی ۵ میلیارد بود که من نایب رییس بودم. شما اول سال کردید ۲ میلیارد من حال خادم را گرفتم یا شما؟ ذهن من مثل کامپیوتر است و همه چیز را ضبط می کند.

باقرزاده گفت: خود شما گفتید به کشتی نباید بدهید. یک روز در هیات اجرایی که آقای هاشمی رییس کمیته بود و آقای دبیر نایب رییس بود، من و علیپور هم عضو هیات اجرایی بودیم یک روز نشد که دعوای ایشان را با خادم نداشته باشیم. هر روز جر و بحث بود. من یک سوال دارم کسی جواب من را نداده است.

دبیر همچنین گفت:‌ بودجه کشتی سال ۹۶ یک هفتم بودجه کمیته بوده است چرا از ۵۰۰ میلیارد امروز شده ۸ میلیارد؟ آیا عدالت این است که به هر کس ۴۵ هزار تومان یارانه بدهیم؟ کدام رشته ۱۲ سهمیه المپیک گرفته است؟ هاکی در جدول آخر است، تشخیص امتیاز رشته ها با کارشناسان است.

سپس قدیمی دوباره حرف زد که صالحی امیری گفت: اینقدر حرمت نگه دارید که من صحبت می کنم، چیزی نگویید.

سپس قدیمی گفت: بودجه را به کمیسیون های تشریفاتی می دهید که به درد نمی خورند.

صالحی امیری پاسخ داد: کمیسیون ها افتخاری هستند و پولی نمی گیرند. این مدیر است که بودجه ۲۰۰ میلیونی را به ۸۰۰ میلیارد رساند. الان می‌گوید ۲۰۰ میلیارد بدهی! آیا این مدیر است؟ می خواهد اول جدول بیاید، آقای داورزنی موافقت می‌کنید که بودجه شما را به هاکی بدهم؟

علیپور: دبیر بودجه خادم را کم کرد!

محمد علیپور عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک گفت: ۵۰ تا ۵۱ فدراسیون داریم. آقای دبیر به عنوان رییس از بودجه دفاع می کنید، حقتان است و گفتید نماینده ۵۰ فدراسیون هستید. وقتی نایب رییس کمیته بودید و آقای خادم بودجه می آورد موافقت می کردید؟ نمی کردید! آقای باقرزاده شاهد هستند.

باقرزاده عنوان کرد: آن زمان بودجه ۵ میلیاردی کشتی را به ۲ میلیارد تبدیل کردید. وقتی کیومرث هاشمی رییس کمیته بود من و آقای علیپور عضو هیات اجرایی بودیم یک روز نشد دعوای دبیر و خادم را نداشته باشیم.

صالحی امیری به میان حرف باقرزاده آمد و گفت صلوات بفرستید.

عزیزی رییس فدراسیون گلف گفت: شئونات جلسه دارد زیر سوال می رود. مجمع کمیته ملی المپیک است‌ خواهش می کنم بحث ها را از حالت دو نفره خارج کنیم، وقت محدود است. تقاضا و التماس می کنم که شئونات جلسه را حفظ کنید. آقای صالحی امیری لطفا جلسه را دست بگیرید.

شایسته: قدرت دبیر زیاد است اما بقیه فدراسیون ها این گونه نیستند

مجید شایسته نیز گفت: این نوع رفتار کردن خوب نیست، سر چه داریم بحث می کنیم. ما تا آخر عمر رفاقتمان را حفظ می کنیم. بودجه متفرقه اگر گرفتیم صرف سالن استاد فارسی و مرکز سنجش شده است. نگاه به خود نکنید که همه امکانات را در کشتی دارید. کمیته ملی المپیک وظیفه دارد همه امکانات را برای فدراسیون ها فراهم کند. قبلا برای استفاده سالن فارسی چانه می زدم اما الان رایگان شده است. شما قدرتتان زیاد است و می‌توانید  پول زیادی بگیرید اما بقیه رییس فدراسیون ها نمی توانند و کمیته ملی المپیک باید به فدراسیون ها کمک کند. امتیازبندی گذاشتیم. به کوهنوردی ظلم شده بود اما الان 1000 درصد افزایش دادیم. هیات اجرایی از کل مجمع رای اعتماد گرفته و نماینده فدراسیون‌هاست و باید از حقوق همه فدراسیون ها دفاع کند و اینکه با یک جمله کل هیات اجرایی را زیر سوال ببرید درست نیست.

صالحی امیری: هیات اجرایی به احترام من سکوت کند

صالحی امیری نیز ادامه داد: از آقایان هیات اجرایی خواهش می کنم به احترام من سکوت کنند آن چیزی که تا الان مطرح شد جز اتلاف وقت چیزی نبود. حق برای فدراسیون ها باقی است به شاخص ها اعتراض کنند و در کمیسیون مدیریت و برنامه بریزی بروند حقشان را اثبات کنند. بحث های مجادله آمیز را کنار بگذارید. مبادا فکر کنید ناحقی شده و به صراحت اعلام می کنم خارج از مسیر نا حق تصمیم نگرفتیم. در چهار سال گذشته هم کشتی در تمام جلسات هیات اجرایی بحث داشته و موضوع جدیدی نیست اما ارقام در سال آینده افزایش زیادی نخواهد داشت و حدود ۲۰ درصد افزایش بودجه خواهند داشت و بیشتر از این در توانمان نیست. وضع اقتصادی مملکت را درک کنید. مشکلات زیاد مالی داریم. از دویست میلیارد تومان بودجه حدود ۱۷۰ تومان گرفتیم. همه چیز در دسترس است. با نهایت احترام می گویم آنچه در کمیته تا امروز انجام شده عادلانه بوده و اجازه ندادم حق کسی ضایع شود. هر روزی که پول گرفتیم بر اساس جدول عمل کردیم و اگر هم اختصاصی به فدراسیونی دادیم در سایت گذاشتیم. به پیشکسوتان کمک کردیم چرا که تشخیص هیات اجرایی این بود.

پس از گزارش حسابرس ، صالحی امیری خواستار رای گیری شد که دبیر گفت: نباید رای گیری شود.

صالحی امیری پاسخ داد: به شما چه ارتباطی دارد و این حرف توهین به جلسه است.

دبیر ادامه داد: از کمیته ملی المپیک تشکر می کنم من هم رای می دهم اما دو تا نکته است.در پایان  سال ۹۹،  ۴۰میلیارد تومان در کمیته پول بوده و این در حالی است که ما داشتیم  از گرسنگی می مردیم.  تعدادی هم نیرو اضافه  کردیم.

صالحی امیری پاسخ داد: ما یک نیرو اضافه نکردیم. ۷۴ نیروی قراردادی موقت را قرارداد دائم کردیم.

دبیر گفت : اما حقوق از ۱۰ میلیارد به ۲۲ میلیارد تبدیل شد.

 صالحی امیری نیز بیان کرد:دولت هم افزایش حقوق پایه داد و ما هم موظف بودیم این افزایش پایه حقوق را لحاظ کنیم و در واقع کسی اضافه نشد و تبدیل وضعیت شد.

دبیر در ادامه گفت: چرا آقای سعیدی می گوید ۲۲۵ درصد بودجه را به کشتی داده ایم؟ من فقط می گویم اعلام کنید از ۲۱۶ میلیارد به کشتی ۸ میلیارد دادید که هیچ است.

صالحی امیری گفت: ۸ میلیارد و ۸۰۰ دادیم.

شایسته هم گفت: آقای دکتر دبیر عزیز دل من. چرا سازمان برنامه پول شما را به ما داد؟

دبیر در حال پاسخگویی بود که میکروفون وی بار دیگر قطع شد.

شایسته گفت: هیات اجرایی از کل این دوستان رای گرفته و از حقوق همه دفاع می کند. اینکه علی جان(دبیر) با یک جمله در این جمع وزین هیات اجرایی را زیر سوال ببریم کار درستی نیست.

 

دیدگاه تان را بنویسید