اریکسن به فوتبال بر می گردد!

بازیکن تیم ملی دانمارک با وجود منع پزشکان قصد دارد به مستطیل سبز بازگردد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ تابستان و در تنور رقابت های یورو، یک اتفاق تلخ می رفت که این رویداد را به تلخ ترین تورنمنت سال تبدیل کند. اریکسن بازیکن تیم ملی دانمارک دچار حمله قلبی شد اما با اقدام به موقع جان دوباره یافت. در چنین شرایطی معمولا پزشکان به فرد حادثه دیده توصیه می کنند ورزش حرفه ای را کنار بگذارد اما اریکسن قصد بازگشت به مستطیل سبز را دارد.

سابرینا با دیدن بیهوش شدن اریکسن از موانع ورزشگاه پارکن کپنهاگ عبور کرد تا هرچه سریع‌تر خودش را به کنار او برساند. به گفته پیتر اشمایکل دروازه‌بان افسانه‌ای دانمارک که پسرش کسپر اشمایکل آن روز دروازه‌بان دانمارک بود، سابرینا در ابتدا تصور می‌کرد که اریکسن مرده است: کسپر به سرعت به سمت او می‌دوید تا به او بگوید که اریکسن هنوز نفس می‌کشد.

بازیکن جدید زنبورها، با دستگاهی از نوع ضربان‌ساز به نام دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت در بدن (ICD) بازی خواهد کرد، و او تنها بازیکن لیگ برتر خواهد بود که چنین ابزاری دارد که می‌تواند قلبش را دوباره به ضربان بیاندازد. اریکسن گفت: اگر در بدترین حالت آن اتفاق مجدداً رخ بدهد، این دستگاه بلافاصله به من کمک می‌کند. کاملاً قابل اطمینان است.

نگرانی همسر

کریستین اریکسن، هافبک ۲۹ ساله، که ۶ و نیم سال در تاتنهام بازی کرد، گفت: اگر سابرینا می‌گفت دیگر نمی‌خواهم بازی کنی، وضعیت خیلی متفاوت می‌شد. البته که ما از اتفاق ۱۲ ژوئن آسیب دیده‌ایم، اما از آن زمان خودمان را پیدا کرده‌ایم و سابرینا با چند ساعت ورزش کردن من در باشگاه و در زمین تمرینی کنار آمده است. او یقین دارد که وقتی من می‌روم، همیشه برمی‌گردم.

کریستین اریکسن توسط هم‌تیمی‌های گریانش استتار شده بود و در حالیکه میلیون‌ها بیننده در یورو ۲۰۲۰ مات و مبهوت به صفحه تلویزیون خیره شده بودند، به مدت ۵ دقیقه جان باخته بود.

او این روزها با گذشت کمتر از ۸ ماه که از ایست قلبی‌اش در زمین بازی، برای بازگشت به لیگ برتر با تیم جدیدش تمرین می‌کند. نامزد وفادارش سابرینا کویست ینسن از بازگشت افسانه‌ای اریکسن به باشگاه غرب لندنی برنتفورد حمایت کرده و اریکسن امیدوار است این حرکت اولین گام در جهت تحقق رؤیایش برای بازی در جام جهانی امسال باشد.

جام‌جهانی

اما او تنها به بازگشت به فوتبال درجه یک انگلیس راضی نیست: هدف من بازی در جام جهانی قطر است. تمام مدت به چنین چیزی فکر می‌کنم. مطمئنم که می‌توانم برگردم چون اصلاً احساس تفاوت نمی‌کنم. از نظر بدنی کاملاً روی فرم برگشته‌ام.

شخص دیگری که از پیشرفت اریکسن خیلی خوشحال خواهد شد هم‌تیمی سابقش در اسپرز، هری کین، خواهد بود. کاپیتان تیم ملی انگلیس پس از بیهوش شدن اریکسن از شوک بی‌حس شده بود. وقتی اریکسن در بیمارستان بود هری کین برایش آرزوی بهبودی می‌کرد و همسرش کیتی هم با سابرینا تماس گرفت تا به او دلگرمی بدهد.

دیدار دانمارک و فنلاند در یورو ۲۰۲۰ و صحنه بر زمین افتادن اریکسن تا همیشه در ذهن تمام کسانی که شاهد ماجرا بودند ماندگار خواهد بود. زمانی که در دقیقه ۴۲ بازی، اریکسن به زمین افتاد هم‌تیمی‌های گریانش دور او حلقه زدند تا مانع دیدن او توسط دوربین‌ها و مردم بشوند. جمعیت به طرز وحشتناکی در سکوت فرو رفته بود و یک مربی به قفسه سینه او فشار وارد می‌کرد. تقریبا ۲۰ دقیقه زمان برد تا بازیکن با برانکار به بیرون از زمین و بیمارستان برده شود.

مردم سراسر جهان از دیدن اریکسنِ هوشیار که دستش را روی پیشانی گذاشته خوشحال شدند. او با یادآوری بازی می‌گوید: «همه‌چیز نرمال بود، پرتاب توپ توسط یواکیم را به یاد می‌آورم. یادم می‌آید با توپ ضربه خوردم و با استفاده از ساق پا توپ را به عقب پاس دادم. یک گرفتگی کوچک در ساق پایم حس کردم و بعد چشمانم سیاهی رفت. وقتی با CPR بیدار شدم انگار از خواب بیدار شده باشم. چیزی از بیهوش شدنم به یاد نمی‌آورم. بیدار شدم و حس کردم دارند به من فشار می‌آورند. به سختی نفس می‌کشیدم و سپس صدای ضعیف دکترها را می‌شنیدم. با خودم فکر می‌کردم من که سالمم. اولین فکرم این بود که کمرم شکست. می‌توانم پایم را تکان بدهم؟ انگشتانم حرکت می‌کنند؟ با برانکار به سمت آمبولانس برده می‌شدم و هواداران نام مرا صدا می‌زدند. در آمبولانس متوجه شدم که مرده بودم. با خودم فکر کردم که آخر راه است و دیگر فوتبال بازی نخواهم کرد. این را به سابرینا هم گفتم. در بیمارستان گل‌های زیادی برایم فرستاده شد. از این موضوع خوشحال می‌شدم که مردم حمایت خود را به من و خانواده‌ام نشان می‌دهند.»

ستاره فروتن

دکتر مالکوم فینلی، مشاور قلب و عروق بیمارستان لاندن بریج، دستگاه ICD را مانند «چتر نجات» می‌داند. او می‌گوید: دستگاه به ضربان قلب گوش می‌دهد و اگر ضربان خیلی سریع شود رایانه شوک الکتریکی به قلب وارد می‌کند.»

در مسابقات یورو زمانیکه دانمارک به نیمه نهایی و بازی با انگلیس رسید، اریکسن دلش می‌خواست در زمین حضور داشته باشد: «از اینکه آنها تا این اندازه پیش رفته بودند خیلی خوشحال بودم اما دلم می‌خواست در زمین باشم.»

اریکسن با گذراندن دورانی درخشان در آژاکس، تاتنهام و اینتر، هنوز هم عطش رسیدن به قله‌های فوتبال را دارد. او برای بازیابی کامل آمادگی بدنش با مربی شخصی در باشگاه سوئیسی کیاسو تمرین می‌کرد. با این حال نمی‌توانست به بازی در اینتر ادامه دهد زیرا قوانین ایتالیا اجازه نمی‌دهد بازیکنان با دستگاه‌های مانیتور قلبی بازی کنند.

در آخرین روز نقل و انتقالات، باشگاه برنتفورد اعلام کرد که قراردادی ۶ ماهه با این بازیکن می‌بندد؛ بهترین بازیکن در تاریخ باشگاه. سرمربی دانمارکی باشگاه برنتفورد، توماس فرانک ۴۸ ساله گفت: «اریسکن علاوه بر اینکه بازیکنی درجه یک و سوپراستار است بسیار متواضع و خاکی است. این خصوصیت بزرگی است. برخی از باشگاه‌های بزرگتر به علت اتفاقی که افتاده علاقه‌ای به استفاده از این فرصت نداشتند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید