در گفت وگوی جی پلاس با ابراهیم قاسمپور مطرح شد

تیم ملی نباید در زمین تفریح کند/ ازبکستان و سوریه، ایران را به دور دوم جام جهانی نمی برند!

کارشناس فوتبال درباره احتمال صعود تیم ملی به جام جهانی گفت: اگر ابزارهای لازم را داشته باشیم و با تیم‌هایی مانند ازبکستان و سوریه بازی نکنیم، می‌توان امیدوار بود که صعود کنیم.

لینک کوتاه کپی شد

ابراهیم قاسمپور در گفت‌وگو با جی پلاس؛ درباره صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی سه هفته قبل از اتمام دور انتخابی و علل این موفقیت گفت: ایران در این رقابت ها خیلی خوب عمل کرد. کمتر اتفاق افتاده که این تعداد لژیونر در خارج از ایران داشته باشیم. بازیکنان ما در بهترین شرایط هستند و این موضوع مزید بر علت شد که صعود راحتی داشته باشیم. یک واقعیت را هم نمی‌توان انکار کرد که خیلی از تیم‌های آسیایی درجه یک نیستند. به طور مثال امارات، لبنان و سوریه در گروه ما تیم‌های درجه دو بودند. عراق هم شرایط سال‌های دور را نداشت در حالی که ما پیشرفت کردیم. الان فراتر از آسیا هستیم اما هنوز به فوتبال سطح اول دنیا نرسیده‌ایم.

او با اشاره به علل ناکامی‌ ایران برای ورود به عرصه تیم‌های بزرگ دنیا گفت: این اتفاق به خاطر مشکلات مالی است. ما مدیر قوی و برنامه ریز نداریم. بودجه لازم را نداریم. این مقدار موفقیت هم به خاطر توانایی‌ها، خلاقیت بازیکنان و تجربیات‌شان در اروپا، به دست آمده است. به نظرم رقبای ما قوی نبودند و ما هم به راحتی صعود کردیم.

بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران در واکنش به این سوال که بعضی این گفته را که "رقبای ایران ضعیف شده‌اند" قبول ندارند، گفت: من روی این حساب می‌گویم که در هیچ یک از این بازی‌ها به ما فشاری وارد نشد. خودمان می‌دانیم که در برخی از خطوط مشکل داریم اما در هیچ کدام از بازی ها فشاری به تیم ملی نیامد. عراق از کشورهای استخوان دار فوتبال در آسیا است اما در دو بازی رفت و برگشت ما را تحت فشار نگذاشت و  خط دفاعی ما محک نخورد که ضعفی از خود نشان دهد.

قاسمپور در واکنش به اینکه صعود از دور گروهی جام جهانی تا چه اندازه واقع‌بینانه است، گفت: تا وقتی رقبای ما مشخص نشوند، نمی‌توانیم چیزی بگوییم. احتمالا ما با تیم‌هایی از اروپا، آمریکای جنوبی و آفریقا هم گروه می‌شویم. باید ببینیم تیم‌های هم‌گروه در چه شرایطی خواهند بود چون ما بضاعت خودمان را می دانیم. بچه‌های ما در لیگ‌های معتبر هستند و از این نظر می‌گوییم که صعود دور از ذهن نیست. همین مقدار امید و احتمال هم برنامه ریزی می خواهد. اگر خواسته‌های سرمربی تیم ملی و انجام بازی تدارکاتی همانند گذشته برآورده نشود، صعود ما سخت می‌شود. اگر ابزارهای لازم را داشته باشیم و با تیم‌هایی مانند ازبکستان و سوریه بازی نکنیم، می‌توان امیدوار بود که صعود کنیم. ما بازیکنان خوبی داریم اما باید به خوبی از آن‌ها استفاده شود.

این کارشناس فوتبال در واکنش به اینکه به نظر او اسکوچیچ با چه رویکردی در سه بازی آینده و تشریفاتی به میدان می‌رود و آیا به بازیکنان کم تجربه میدان می‌دهد گفت: ما با هر کدام از بازیکنان به این دیدارها برویم، برنده می‌شویم. البته به شرطی که بازی‌ها را جدی بگیریم و به شکل تفریحی به زمین نرویم. دلیل هم این است که بازیکنانی که داریم در یک سطح هستند و همگی کیفیت بالایی دارند. وقتی راهی جام جهانی 98 شدیم، در هر پست سه بازیکن خوب و در یک سطح داشتیم. وقتی طارمی نبود، عراق را بردیم. وقتی سردار نبود، باز هم عراق را بردیم. اختلاف بین بازیکنان چندان زیاد نیست. مطمئنا باید از بازیکنان کم تجربه هم استفاده کنیم که در کوران مسابقه قرار بگیرند و اعتماد به نفسشان بیشتر شود. خدای نکرده ممکن است بازیکنی مصدوم و محروم شود. اگر بازیکنان به میدان بروند، اعتماد به نفس خوب برای پر کردن جای خالی سایر بازیکنان خواهند داشت. ما با هر بازیکنی به میدان برویم، این بازی‌ها را ببریم.

جشن صعود تیم ملی فوتبال ایران امیر عابدزاده دراگان اسکوچیچ

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازیکنی در تیم ملی وجود دارد که باید بیشتر به میدان برود، گفت: شاید بازیکنی بوده اما کسی به ترکیبی که نتیجه می‌گیرد، دست نمی‌زند. قایدی به دلیل سرعت، تکنیک و خلاقیت می‌توانست جایگزین یکی از بازیکنان شود. طبیعی است که موقعی که تیمت با آن نفرات نتیجه می گیرد، خیلی نمی‌توان جابه‌جایی داشت. 

قاسمپور درباره افزایش کیفیت بازیکنانی مانند علیرضا جهانبخش در تیم ملی و این گفته وحید امیری که اسکوچیچ آزادی عمل بیشتری به بازیکنان می‌دهد، یادآور شد: جهانبخش بازیکنی است که لیگ های خوبی بازی کرده و تجربیات زیادی به دست آورده است. اگر امیری گفته که در تیم اسکوچیچ بهتر بازی می‌کنم، به این خاطر است که بعضی مربیان به بازیکنان خود آزادی عمل بیشتری می‌دهند. اسکوچیچ اجازه می‌دهد بازیکن تمام توان خود را بروز دهد. به نظرم بازوبند کاپیتانی هم تاثیر زیادی دارد. جهانبخش به عنوان کاپیتان احساس مسئولیت بیشتری می‌کند. همیشه کاپیتان را کسی را انتخاب می کنند که قدرت رهبری و هدایت تیم را داشته باشد.

این کارشناس فوتبال در واکنش به اینکه آیا سبک بازی تیم ملی را می‌پسندد یا خیر عنوان کرد: شاید خیلی بازی‌های تیم ملی و لیگ برتر فوتبالمان قشنگ نیست و تاکتیک خاصی هم برای رسیدن به گل وجود ندارد. درست است که صعود زودهنگامی داشتیم اما در 20 دقیقه ابتدایی بازی با عراق هم خوب نبودیم. بعد از آن توپ را به دیرک دروازه زدیم و فشار بیشتری آوردیم. به نظرم مربیان داخلی و خارجی بهای بیشتری به نتیجه می‌دهند و به فوتبال زیبا تکیه نمی‌کند. علت آن هم اهمیت نتیجه گرفتن است اما باید برای مرحله بعد کارهای بیشتری انجام شود. تیم ما این توانایی را هم دارد. در آسیا بهترین هستیم و این توانایی را داریم که بازی زیبا هم انجام دهیم. این موضوع بستگی به تفکرات سرمربی تیم ملی دارد .

دیدگاه تان را بنویسید