گزارش جی پلاس

فوتبال ایران و لولای هرز شده؛ پنجره‌هایی که مهر و موم می شوند!

هر روز اخبار بیشتری از بسته شدن پنجره نقل و انتقالات تیم های مختلف به علت بدهی به بازیکنان و مربیان داخلی و خارجی شنیده می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ با فرا رسیدن زمستان و نزدیکی به نقل و انتقالات نیم فصل، مشکل حاد سالیان اخیر فوتبال ایران تشدید شده. در یک هفته اخیر، سه بار خبر بسته شدن پنجره نقل و انتقالات ایرانی‌ها از سوی فیفا شنیده شده است!

ذوب آهن و تراکتور از سوی فیفا و پرسپولیس از سوی کمیته تعیین وضعیت فدراسیون فوتبال از هر گونه نقل و انتقالی تا زمان پرداخت بدهی های خود  محروم شده اند!

این تعداد در حالی است که احتمالا در روزهای آینده اخبار بیشتری از این دست شنیده خواهد شد. قبل از این همه تیم‌های دیگری از لیگ برتر ایران با این مشکل مواجه شده‌اند و از سوی مراجع داخلی و خارجی محروم هستند.

وجود این تعداد تیم محروم و بدهکار به بازیکنان، مربیان و اشخاص حقیقی وحقوقی که برای طلب خود حکم قطعی گرفته‌اند یک رکورد در فوتبال ایران است و احتمالا با یک بررسی ساده می توان به حجم بالای بدهکاری ها در این فوتبال پی برد.

این روند در شرایطی است که از چندین سال قبل به این سمت، مشکلات نه تنها بهتر نشده بلکه باشگاه‌هایی مانند ذوب آهن که از شرایط سخت افزاری و نرم افزاری خوبی هم برخوردار است، با این مشکل مواجه شده اند و این دست تیم ها هم محروم هستند.

حتی یک فصل محرومیت تیم ها از جذب هر گونه بازیکن و مربی خارجی هم نتوانسته نقشی در کاهش این مشکلات داشته باشد و مجددا تیم ها با این دردسر مواجه خواهند شد. به طور مثال استقلال به دیاباته و میلیچ و پرسپولیس به اوساگونا، استوکس و رادوشویچ بدهکار هستند و همه این بازیکنان از طریق شکایت در فیفا خواستار مطالبات خود هستند.

در داخل ایران هم وضعیت به همین منوال است و طلبکاران ایرانی که نمی توانند از طریق فدراسیون فوتبال به حق و حقوق خود برسند، با مراجعه به AFC و از این طریق در هنگام اخذ مجوز حرفه‌ای وارد عمل می شوند و به حقوق خود می رسند.

در واقع مشکلات مالی تیم ها در این قبیل موارد با حساسیت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم همراه شده و در این فصل شاهد بودیم که دو تیم استقلال و پرسپولیس چطور به دلیل مشکلات و کاستی ها نتوانستند مجوز حرفه ای بگیرند و احتمالا در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا غایب خواهند بود.

نکته جالب توجه اینکه تیم های ایرانی به جای عمل به تعهدات خود، در هنگام مواجهه با احکام محکومیت در فیفا، اقدام به شکایت مجدد می کنند و درخواست تجدید نظر می دهند که هزینه بیشتری را در بلند مدت روی دستشان می گذارد.

گابریل کالدرون، سرمربی سابق پرسپولیس که به تازگی با دریافت مطالبات خود، رضایت خود را برای بازگشایی پنجره سرخپوشان اعلام کرد، می گوید مدیران این تیم به جای پرداخت دستمزدی وی، متحمل 100 هزار دلار هزینه بیشتر شدند تا پرداخت حقوق او را عقب بیاندازند!

در فوتبال آماتوری ایران که به هر راهی دست گذاشته می شود تا راه درست و اصولی انجام نشود، باید به انتظار محرومیت های بیشتر از نقل و انتقالات نشست و به نوعی می توان گفت روزهای تاریک در راه است.

 

دیدگاه تان را بنویسید