رضا شاه منصوری در گفت وگو با جی پلاس

ایراد وکیل سابق پرونده ویلموتس به حکم بازیکن گابنی؛ حکم گل گهر در استیناف شکسته می شود؟

یک کارشناس حقوق ورزشی می گوید تخلف باشگاه گل گهر در پرونده بازیکن گابنی محرز است و دپارتمان بین الملل فدراسیون فوتبال هم در این مسیر نقش مهمی را ایفا کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

رضا شاه‌ منصوری، وکیل حقوق ورزشی در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره صدور حکم پرونده اریک بایناما بوکوم، بازیکن گابنی گل گهر سیرجان و غیر مجاز اعلام شدن این بازیکن از سوی کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال که منجر به شکست سه بر صفر این تیم سیرجانی مقابل استقلال، سپاهان و پیکان شده است گفت: تعریف قانون‌گذار (فیفا) درباره بازیکن غیرمجاز با تعریف بازیکن غیرمجاز در فوتبال ایران یک تفاوت دارد. تفاوت هم این است که قانون ایران مصادیق را مطرح کرده است. مثلا قانون را تعریف نکره است که اگر بازیکن قرارداد نداشته باشد، چه می‌شود؟ یا اگر مدارک و مستندات ایراد دار باشد، بازی سه بر صفر خواهد شد.

وی با اشاره به شرایط بازیکن گابنی گل گهر سیرجان گفت: در بحث این بازیکن و گل گهر سیرجان، آیین نامه به کارگیری بایکنان خارجی شرایطی را مطرح کرده که بر همین اساس باشگاه باشگاه گل گهر هم مدارک و مستندات را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار داده و گفته می خواهم این بازیکن را بگیرم. بخشی از این فرآیند را هم کمیته بین الملل فدراسیون فوتبال انجام داده است و در حال حاضر ابهاماتی در ارتباط با تنبیه در نظر گرفته شده وجود ندارد.

وکیل سابق فدراسیون فوتبال در پرونده مارک ویلموتس با بیان اینکه هر تخلفی باید دارای جنبه مادی، معنوی و قانونی باشد گفت: در این پرونده عنصر مادی را دپارتمان بین الملل فدراسیون فوتبال انجام داده است. در واقع باشگاه گل گهر مدارک را در اختیار فدراسیون فوتبال گذاشته و آن‌ها استعلام‌های لازم را گرفته و برای دریافت کارت بازی به سازمان لیگ نامه زده‌اند. در این ماجرا با یک عنصر مادی نصفه و نیمه مواجه هستیم.

شاه منصوری به جنبه معنوی این ماجرا اشاره کرد و گفت: در عنصر معنوی این اتفاق، باید سوء‌نیت و قصد وقوع این تخلف را توسط باشگاه گل گهر سیرجان احراز کنید. درست است که آیین نامه می گوید مسئولیت صحت و سقم اسناد و مدارک مطلقا بر عهده باشگاه است. این در شرایطی است که باشگاه تخلفی کرده و موازین حرفه ای را لغو کرده باشد و در نتیجه فدراسیون فوتبال هم بگوید در این زمینه باشگاه مقصر است. وقتی باشگاه رفتار استاندارد و عرف متعارف برای جذب بازیکن خارجی را انجام داده، نمی توان گفت از نظر معنوی این تیم سوء نیت داشته است. گل گهر همان کاری را کرد که باشگاه A یا B انجام داده است. به نظرم عنصر مادی و معنوی کامل نیست.

وی به عنصر قانونی در این پرونده پرداخت و اظهار کرد: خودمان تعریف مشخصی از بازیکن غیرمجاز و استفاده و به کارگیری از بازیکن غیرمجاز نداریم. بند 8 ماده 32 آیین نامه می گوید جایی که مشخص شود باشگاهی از یک بازیکن غیرمجاز استفاده می‌کند، اجازه به کارگیری از آن بازیکن را ندارد. برخی می گویند در آیین نامه سال 96 این موضوع مسکوت مانده است. از طرفی دستورالعمل هم می‌گوید دپارتمان بین الملل مسئول هم تایید و تنفیذ مدارک است. در این ماجرا بحثمان این نیست که چرا بازیکن تنبیه شده است. بحثمان تطابق شرح ماوقع با اصول حقوقی و قصد غایی قانون گذار است. قطع بر یقین بازیکنی که تخلف می کند بایستی مجازات شود اما این پرونده فتح بابی می شود که ما خیلی مفهوم بازیکن غیر مجاز را وسیع بگیریم.

این وکیل ورزشی به ماجرای شکایت باشگاه نساجی از باشگاه استقلال به علت عدم ارائه ضمانه نامه معتبر به سازمان لیگ گفت: هدف قانون گذار از بازیکن غیر مجاز این نیست. ما مفهوم بازیکن غیر مجاز خودمان را لوث می کنیم. منظور قانون گذار این نیست که ساز و کاری را به وجود آورد که در سیستم و چرخه به کارگیری بازیکنان هرج و مرج ایجاد شود. ما برای این وضعیت کارت ITC، TMS و کمیته نقل و انتقالات را ایجاد کردیم. به خاطر تشریفات اداری با شرایطی مواجه هستیم که می‌گویند بازیکنی غیرمجاز بوده است.

شاه منصوری با بیان اینکه اعلام غیرمجاز بودن بازیکن گابنی نیازمند عنصر معنوی است گفت: در حال حاضر این ایراد وجود دارد که تمام تشریفات توسط باشگاه گل گهر هم انجام نشده است. اگر گل گهر همه کارها را می کرد، می توانستند بگویند تمام و کمال خودشان مسئول بوده اند. برای این بازیکن ITC هم صادر شده است و از این حیث هم ایرادی وارد نیست.

او در پاسخ به این سوال که امکان دارد این حکم مانند برخی از احکام دیگر در کمیته استیناف شکسته شود گفت: احکام قضایی چند مرحله ای است و تک مرحله ای نیست. رکن قضایی مستقل دیگری در فدراسیون فوتبال به پرونده این بازیکن مجددا رسیدگی می کند. مشابه این احکام در گذشته هم در کمیته استیناف نقض شده و بعید نیست که چنین اتفاقی بیفتد.

دیدگاه تان را بنویسید