گفت و گوی جی پلاس درباره پرونده جنجالی لیگ برتر

یک وکیل ورزشی: بازی‌های گل گهر سه بر صفر نمی شود

یک وکیل حقوق ورزشی می‌گوید شکایت سه تیم لیگ برتر برای سه بر صفر شدن بازی‌هایشان با گل گهر به علت استفاده از اریک بوکوم، بازیکن گابنی که گفته می‌شود فاقد صلاحیت‌های مندرج در آیین نامه جذب بازیکنان خارجی، به جایی نمی‌رسد.

لینک کوتاه کپی شد

آرش شکرریز در گفت ‌گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره شکایت سه باشگاه استقلال، پیکان و سپاهان از گل‌گهر به علت استفاده از اریک بانیاما بوکوم، بازیکن گابنی که گفته می‌شود او دارای بازی ملی برای تیم ملی کشورش نیست و استعلام گرفته شده از فدراسیون فوتبال که بازی ملی او را تایید کرده، نادرست و جعل است، گفت: آیین نامه‌های داخلی از نظر بررسی صلاحیت بازی برای یک کشور یا مسابقات کشوری مرجع و موثر هستند اما تعیین مجاز یا غیرمجاز بودن یک بازیکن براساس مقررات فیفا انجام می‌شود. فیفا می‌گوید بازیکن غیرمجازی کسی است که در بازی قبل کارت قرمز گرفته باشد یا خارج از پنجره نقل و انتقالات جذب شود یا شناسنامه خود را جعل کند و ... اما این بازیکن مشمول هیچ یک از این موارد نمی‌شود.

وی با اشاره به آیین نامه داخلی فوتبال ایران که شروطی را برای جذب بعضی از بازیکنان خارجی تعیین کرده است گفت:  در آیین نامه ما آمده است که باید در چند فصل اخیر در لیگ‌های خاصی بازی کرده باشد یا بازی ملی داشته باشد و اگر غیر از این باشد، نمی‌تواند در لیگ برتر به میدان برود. در صورتی که کارت بازی هم صادر شود اما به اشتباه در صدور کارت بازی پی ببرند، به علت نقض آیین نامه – نه مقررات – کارت بازی این بازیکن باطل می‌شود. همانطور که گفته شد این اشکال جزو نقض مقررات بازی که از سوی فیفا تعیین می‌شود، نیست.

این وکیل حقوق ورزشی با بیان اینکه به محض محرز شدن تقلب و تخلف در ارائه مستندات، کارت بازی بازیکن باطل می‌شود گفت: در این زمینه باشگاه مقصر خواهد بود و دیگر مجاز به استفاده از چنین بازیکنی نیست اما باید تا پایان قرارداد، حقوق و دستمزد این بازیکن را پرداخت کند.

شکرریز در واکنش به اینکه برخی اعتقاد داشتند باید برای ممنوعیت استفاده از این بازیکن دستور موقت صادر می شد یا باشگاه گل گهر برای جلوگیری از سه بر صفر شدن بازی‌هایش به طور خودخواسته این بازیکن را نیمکت نشین می‌کرد، گفت: گل گهر با خود می‌گوید تا جای ممکن از این بازیکن استفاده می‌کنم و وقتی کارت بازی او باطل شد، دیگر به او بازی نمی دهم. حداقل تا وقتی که رای و حکمی صادر نشده است، از بازیکن خود استفاده می‌کند. اگر در حال حاضر نقضی هم شده، مربوط به آیین نامه داخلی ما است که نمی‌تواند منجر به سه بر صفر شدن یک مسابقه شود  و نهایتا کارت بازی او را باطل می‌کنند.

به گزارش جی پلاس؛ ماجرای قانونی بودن یا نبودن حضور اریک بانیاما بوکوم، بازیکن گابنی گل‌گهر هم‌چنان با وجود نامه فدراسیون فوتبال گابن با ابهاماتی روبه‌رو است چرا که از چهار دیدار دوستانه عنوان شده در فدراسیون فوتبال گابن هیچ اطلاعاتی در فضای اینترنت راجع به دیدارهای دوستانه با لیبریا، توگو و رواندا وجود ندارد و فقط می‌توان بازی دوستانه با بنین را در بازه زمانی مطرح شده در نامه نخست فدراسیون گابن (سپتامبر ۲۰۲۰) یافت که اریک بوکوم در لیست این بازی حضور نداشته است.

طبق آیین نامه جذب بازیکنان خارجی، برخی فوتبالیست‌های اهل کشورهایی مانند گابن در صورت بازی نکردن در لیگ‌های اروپایی، باید سابقه بازی ملی داشته باشند که این بازیکن با وجود ارائه اسناد و مدارک، فاقد بازی ملی است.

این ماجرا باعث شده که باشگاه‌های استقلال، پیکان و سپاهان، دو تیمی که اریک بوکوم مقابل آن‌ها به میدان رفته به فکر شکایت از گل‌گهر بیفتند تا شاید با اثبات غیرقانونی بودن حضور بوکوم در میدان، نتیجه بازی را ۳ بر صفر به سود خودشان بکنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید