جی پلاس

از مارادونا و مسی تا برایانت و توتی؛ اسطوره‌های جهان ورزش و هنر خیابانی +عکس

هنرمندان خیابانی تصاویر اسطوره های جهان ورزش را به شکل نقاشی دیواری و گرافیتی در شهر ها به نمایش گذاشته اند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: هنر خیابانی یکی از جذابیت های شهری است که معمولا هنرمند برای بیان عقاید اجتماعی و سیاسی خود اثری را خلق می کند. این هنر می تواند در رابطه با موضوعات دیگر هم باشد‌ که نقاشی  دیواری و گرافیتی از اسطوره های جهان ورزش یکی از آن هاست. دیگو آرماندو مارادونا، پله، نواک جوکوویچ، لیونل مسی، فرانچسکو توتی، آیرتون سنا، کوبی برایانت، محمد صلاح، محمد علی، مارک مارکس و ولنتینو روسی از جمله بزرگان ورزش هستند که تصاویرشان روی دیوارهای نقاط مختلف دنیا نقش بسته است. 

پله

ورزش و هنر خیابانی

اواخر اکتبر ۲۰۲۰ پله ۸۰ ساله شد. به نوشته آس، برای گرامیداشت این عدد گرد، ادواردو کوبرا، هنرمند خیابانی این نقاشی را در سانتوس به اسطوره فوتبال برزیل تقدیم کرده است. این اثر ۸۰۰ متر مربع است. کوبرا در این باره گفت: "هر بار که به برزیل سفر می کنم و با کسی در این کشور صحبت می کنم از پله می گوید." او نابغه است. بهترین بازیکن تمام ادوار و یک اسطوره است. این نقاشی دیواری که "قلب مقدس" نامیده شده است تصویری از پله در دیدار برزیل و فلامنگو در سال ۱۹۷۶ را نشان می دهد. ۳۰ طرح، ۱۰ ساعت کار در طول ۴۵ روز و ۳۰۰ اسپری رنگ موجب خلق این اثر به یادماندنی شده است. 

آیرتون سنا

ورزش و هنر خیابانی

دوباره به مناسبت هشتاد سالگی اما این بار در پیست اینترگالوس که آن هم هدیه خاصی محسوب می شود. این نقاشی دیواری به آیرتون سنا، قهرمان سه فصل فرمول یک تقدیم شده است. راننده برزیلی در سال های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۳ پیروزی های بزرگی در این پیست به دست آورد. ۲۴ مارس ۱۹۹۱ این اثر توسط ادواردو کوبرا خلق و "ترقی" نامیده شد. از این نقاشی دیواری دوازدهم می، روز تولد سنا رونمایی شد. این نخستین بار نیست کوبرا برای اسطوره فرمول یک برزیل نقاشی دیواری می کشد "ترقی" یازدهمین اثری بود که به سنا تقدیم کرد. 

ورزش و هنر خیابانی

نقاشی دیگر کوبرا با نام "اسطوره برزیل"  روی یکی از دیوارهای ساختمانی در خیابان پائولیستا سائوپالو نقش بسته است. از این اثر در سال ۲۰۱۵ در شهر زادگاه سنا و کوبرا رونمایی شد. بیش از ۲۰۰۰ لیتر رنگ و ۵۰۰ قوطی رنگ برای این نقاشی دیواری استفاده شده است. این اثر در سال ۲۰۱۹ به پیست ایمولا ایتالیان انتقال داده شد، جایی که در یک حادثه جانش را از دست داد (یکم می ۱۹۹۴). 

لیونل مسی

ورزش و هنر خیابانیپشت نام TVBoy، سالواتوره بنینتنده مخفی شده است. این هنرمند ایتالیایی در سال ۲۰۰۴ به بارسلونا نقل مکان کرد. پس از آن سالواتوره از خیابان های شهر کاتالانی برای نشان دادن علاقه خود به تیم بارسلونا و مسی استفاده کرد. اسطوره کاتالانی ها شخص محبوب TVBOy در نقاشی های دیواری اش است. یکی از آخرین آثارش در میدان کاتالونیا دیده می شود که تصویر مسی پس از پیروزی بارسلونا در یکی از ال کلاسیکوها روی دیوار نقاشی شده است.

ورزش و هنر خیابانی

آخرین اثر او در تابستان ۲۰۲۰ در بارسلونا نمی توانست نقش اول دیگری داشته باشد. مسی به شکل چگوارا در آمده است که چمدان در دست در حال ترک بارسلونا است. این اثر "تا همیشه فرمانده" نام دارد که در جریان آن تابستان طوفانی در رابطه با آینده ستاره آرژانتینی کشیده شد. در این نقاشی سه پرچم دیده می شود که به مقصد های احتمالی لئو اشاره دارد: فرانسه (پاری‌سن ژرمن)، ایتالیا (اینتر) و انگلیس (منچسترسیتی). این تصویر مسی سوژه برخی رسانه ها شد و اکیپ تیتر زد: " چه بارسلونا" این خداحافظی اتفاق نیفتاد و در نهایت ستاره آرژانتینی در تیم کاتالانی ماند. یک سال بعد مسی در عین ناباوری با آبی اناری ها خداحافظی کرد و به پاری‌سن ژرمن پیوست. 

فرانچسکو توتی

ورزش و هنر خیابانیدر میدان فیکو شهر رم تصویر فرانسیس توتی سوم رکس رومائه دیده می شود. این نقاشی دیواری به منظور  گرامیداشت توتی، اسطوره فوتبال ایتالیا توسط TVBoy خلق شده است. این اثر نشان از اهمیت مهاجم ایتالیایی در شهر می دهد. هنرمند ایتالیایی توتی را با تاج نشان می دهد که توپی را در دستانش نگه داشته است و مانند امپراتور لباس پوشیده است.

 محمد علی

ورزش و هنر خیابانی"کسی که جرات ریسک کردن ندارن به هیچ چیز دست نخواهد یافت." این یکی از جمله های مشهور محمد علی است و به همین خاطر در اثر TVBoy به کار رفته است. در طرح او بوکسور آمریکایی دو قلمو در دست دارد که رنگ قرمز از آن ها سرازیر است. TVBoy همچنین نقاشی دیگری از اسطوره رینگ کشیده است که محمد علی در آن مانند یک پادشاه است (پادشاه علی). 

ورزش و هنر خیابانی

در آثار بنکسی، پادشاه هنر خیابانی تصاویر کاسیوس کلی دیده می شود‌. یکی از مشهورترینشان در پشت ساختمانی در شهر منچستر نقش بسته است که حرکت معروف محمد علی در رینگ را نشان می دهد و پروانه ای روی کتفش دیده می شود. چهره بوکسور آمریکایی در این اثر برجسته است اما در دیگر آثار بنکسی صحنه های از مبارزه های تاریخی اش دیده می شود. 

مارک مارکس و ولنتینو روسی

ورزش و هنر خیابانیچند روز پیش از برگزاری جایزه بزرگ موتوجی پی در مونتملو تصویر زوج ابرقهرمان در بارسلونا خلق شد:  "بت‌مارک و سوپر‌‌‌واله" در این نقاشی خیابانی مارک مارکس در لباس یک بتمن و والنتینو روسی مانند یک سوپرمن دیده می شوند. TVBoy در این رابطه اظهار کرد: "می خواستم رقابت ورزشی که میان این دو موتور سوار است را در دنیای غیر واقعی نشان دهم. آن ها را در یک سطح قرار دادم. من ایتالیایی هستم و در ایل داتوره بزرگ شدم اما مارک را به عنوان یک ورزشکار شجاع می شناسم." هنرمند ایتالیایی فرصت ملاقات با مارکس را پیدا کرد و اثرش را به او نشان داد.

 

نواک جوکوویچ

ورزش و هنر خیابانییکی از بزرگان جهان تنیس نواک جوکوویچ است. عادی است که در بلگراد، زادگاه تنیسور صربستانی گرافیتی از او دیده شود. با این حال نقاشی دیواری خیلی خاصی از او در بانیکا وجود دارد. در این اثر تصویر گنسیچ، نخستین مربی و پدربزرگش ولادیمیر دیده می شوند. هر دو درگذشته اند. نقاشی تصویر جوکوویچ روی آن دیوار اتفاقی نیست. آنجا خانه ولاد، پدربزرگ نوله بود که پناهگاه تنیسور صربستانی در کودکی در زمان بمباران مارس و ژوئیه ۱۹۹۹ بود. جوکوویچ در یک مستند گفت:  " در زیر زمین می ماندیم و هر شب به خاطر صدای بمب ها بیدار می شدیم. این تجربیات من را به یک قهرمان سر سخت و تشنه موفقیت تبدیل کرد." نزدیک آنجا تصویر نوله روی پرچمی نقش بسته است که می توان خواند: "با باور به خدا." در برخی از محل ها  او را در حال مسخره کردن نشان دادند که زبانش را بیرون آورده است یا در کنار میروسلاو رادولیتسا، بسکتبالیست قرار دارد. 

محمد صلاح

ورزش و هنر خیابانیستاره لیورپول نخستین بازیکن مصری است که فاتح لیگ قهرمانان اروپا و لیگ برتر شد. به همین خاطر فدراسیون فوتبال کشورش از او تقدیر کرد. علاوه بر موفقیت های ورزشی، محمد صلاح در نزد هموطنانش محبوب است. نقاشی از چهره خندان مهاجم لیورپول روی دیوار کافه ای در قاهره نقش بسته است. او رهبر گروه لژیونرهای تیم ملی کشورش است. صلاح در مصر و لیورپول به یک اسطوره تبدیل شده است و تصویر او به لطف برندن هنرمند روی یکی از ساختمان های تایمز اسکوئر نقش بسته است. 

دیگو مارادونا

ورزش و هنر خیابانیدرگذشت مارادونا در نوامبر ۲۰۲۰ جهان را تحت تاثیر قرار داد که شهر ناپل یکی از آن ها بود. ستاره آرژانتینی در بهترین روزهای ناپولی در این تیم پا به توپ بود. در آن دوران تیم ایتالیایی دو اسکودتو فتح کرد و یک بار قهرمان جام یوفا شد. پس از آن هرگز نتوانست این قهرمانی ها را تکرار کند. در ناپل مارادونا را مانند خدا می دانند. اسطوره آرژانتینی در "بار نیلو" محراب مخصوص به خود را دارد و حتی چند تار موی فرفری اش در آن جا نگه داری می شود. نقاشی های دیواری نیز از او در خیابان ها دیده می شود. سن اسپیگا فراتر از همه آن ها است که لحظه تاریخی "دست خدا" را نشان می دهد. دیگر نقاشی معروف این بازیکن با پیراهن سلسته است که از سال ۱۹۹۰ در کوارتیری اسپانیولی خودنمایی می کند. این اثر از ماریو فیلاردو است اما سالواتوره یودیسه در سال ۲۰۱۶ آن را باز سازی کرد. جدیدترین اثر به جوریت آگوچ تعلق دارد. او چهره جدی از مارادونا را به تصویر کشیده است که جمله "خدای انسان" در آن دیده می شود. مارادونا از هنرمند ایتالیایی قدردانی کرد. آن اثر به بزرگترین نقاشی دیواری با تصویر  دیگو تبدیل شد. در سوریه، آرژانتین، فرانسه و دیگر نقاط جهان نقاشی های دیواری از مهاجم سابق ناپولی وجود دارد. 

کوبی برایانت

ورزش و هنر خیابانیپایان غم انگیز کوبی برایانت NBA و دنیای ورزش را تحت تاثیر قرار داد. پس از آن حادثه هوایی که منجر به مرگ اسطوره بسکتبال شد نقاشی های دیواری از او به شدت افزایش یافت. در کالیفرنیا تعداد نقاشی های دیواری به ۲۵۰ رسید اما این موج به مکزیک، پورتو ریکو، برزیل، آرژانتین، سنگال، غنا، اوگاندا، آفریقای جنوبی، امارات، هند، چین، ژاپن، استرالیا، اسپانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، یونان و دیگر کشورها رسید. تنها از دیوارها برای ثبت تصویر برایانت بهره نبردند و روی زمین های مختلف ورزشی چهره نقاشی شده بسکتبالیست آمریکایی دیده می شود. 

  • علی ارسالی در

    قشنگ بود

دیدگاه تان را بنویسید