جی پلاس

چرا کشورهای جهان سوم با طرح جنجالی فیفا موافق هستند؟

در حالی که یوفا و بازیکنان بزرگ جهان با طرح برگزاری دو سال یک بار جام جهانی مخالفت کرده‌اند، کشورهای نه چندان توسعه یافته و بازیکنانی که در لیگ های بزرگ جهان شاغلند، با این طرح جنجالی فیفا موافقت کرده اند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) طرح جنجالی خود برای برگزاری دو سال یک بار جام جهانی را با رهبری آرسن ونگر پیش می‌برد. بعد از موافقیت 188 کشور عضو کنگره فیفا (88 درصد کشورهای عضو) با بررسی این طرح تا کنگره آینده، مقدمات جلب نظر بزرگان فوتبال جهان آغاز شده است.

آرسن ونگر در مدت زمان اخیر به عنوان رئیس کمیته آموزش فیفا مذاکراتی را با سرمربیان و کاپیتان‌های تیم ملی آغاز کرده است تا موافقت افکار عمومی به منظور کاهش مخالفت‌ها را به دنبال داشته باشد. در حالی که کشورهای جهان سومی و نه چندان پرافتخار با این طرح موافقت کرده‌اند و دنباله رو فیفا هستند، اما همچنان مخالفت ها از سوی کشورهای توسعه یافته و بازیکنان بزرگ جهان ادامه دارد.

مهم ترین مخالفان تصمیم اخیر فیفا، بازیکنان حرفه‌ای و نام آشنای فوتبال جهان هستند. آن‌ها ادعا کردند که به این ترتیب زمان مناسبی برای استراحت و ریکاوری نخواهند داشت و هنوز کسی آماده چنین تغییر بزرگی نیست. در واقع بازیکنان حرفه‌ای که در بالاترین سطح فوتبال دنیا در لیگ قهرمانان اروپا و همینطور 4 لیگ بزرگ این قاره به میدان می‌روند، این تصمیم را با توجه به وجود مسابقات مختلفی درسطح ملی مانند جام ملت‌ها، جام جهانی، لیگ ملت‌ها، جام کنفدراسیون ها و ... منطقی نمی‌دانند و معتقدند فیفا از فوتبالیست‌ها استفاده ابزاری می کند.

*چرا بازیکنان آماتور و کشورهای جهان سومی موافقند؟

دلایل مختلفی برای موافقت کشورهای جهان سومی و کمتر توسعه یافته و همینطور فوتبالیست‌های شاغل در این کشورها با این طرح وجود دارد که باعث شده فیفا به پشتوانه این کشورها، طرح جنجالی خود را اجرایی کند؛ طرحی که به اعتقاد مخالفانش فقط به منظور افزایش درآمدهای این نهاد صورت می‌گیرد.

دقیقا به همین دلیل است است که کشورهای نه چندان قدرتمند فوتبال جهان از جمله ایران با برگزاری دو سال یک بار این مسابقات موافق هستند چرا که به جای اندوختن حدود 15 میلیون دلار در هر 4 سال، می‌توانند این درآمد را هر دو سال یک بار به دست بیاورند. قطعا کشورهایی مانند ایران در آسیا، آفریقا و حتی در اروپای شرقی هم کم نیستند!

همچنین سرمربیان و بازیکنان هم با طرح فیفا موافقت کرده‌اند. اگر برای بازیکنانی مانند رونالدو، مسی و نیمار قهرمانی در جام جهانی در اولویت است، برای دیگر فوتبالیست‌های عمدتا شاغل در خارج از 4 لیگ معتبر جهان، جام جهانی فرصت ویژه ای است که توانایی های خود را هر دو سال یک بار به نمایش بگذارند و چه بسا به این ترتیب خود را به لیگ‌های بهتری برسانند.

از طرفی مسابقات جهانی این فرصت را به مربیان شاغل در رده ملی هم می‌دهد که بیشتر از شرایط کنونی با تیم‌های خود کار کنند. دو سال یک بار شدن جام جهانی به منزله افزایش مسابقات انتخابی است و آن‌ها هم می‌توانند در موقعیت شغلی خود بیشتر به عنوان مربی با بازیکنان تمرین کنند و در مسابقات حضور یابند.

دلایل دیگری هم برای همراهی این طیف با فیفا وجود دارد اما در حال حاضر تهدیدهای زیادی از سوی کنفدراسیون فوتبال اروپا (یوفا) و آمریکای جنوبی (کانمبول) صورت گرفته و آن‌ها گفته‌اند در مسابقات کنونی شرکت نخواهند کرد چرا که سلامت و منافع فوتبالیست‌ها و کشورها را به خطر می‌اندازد!

دیدگاه تان را بنویسید