گزارش جی پلاس

کرونا به جان فوتبال ایران افتاد؛ سرنوشت نامعلوم لیگ بیست و دوم!

در حالی که بعد از گذشت حدود 20 ماه از شیوع کرونا، وضعیت لیگ های مختلف دنیا به حالت سفید درآمده، فوتبال ایران همچنان در بند اپیدمی شوم است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ موضوع مهم امروز فوتبال ایران به ممنوعیت حضور هواداران یا سایر محدودیت‌های فوتبال در دوران پاندمی کرونا مربوط نمی‌شود بلکه مسئله اصلی بهم خوردن تقویم فوتبالی ایران است که مشخص نیست چه زمانی به حالت عادی خود در می‌آید.

تقریبا تمام کشورهای اروپایی و حتی آسیایی در تمام رشته‌ها به حالت سفید در آمده اند و بعد از یک سال تعویق و تاخیر، فصل جدید خود را در موعد مقرر برگزاری کردند تا از نظر زمانی با سایر رویدادهای مختلف ملی و بین‌المللی همخوانی داشته باشد. اما فوتبال ایران همچنان در بند کرونا است و بعد از 20 ماه از گذشت این ویروس و تجربه برگزاری یک فصل کامل و یک نیم فصل ناقص (لیگ نوزدهم)، فصل جدید را در هم در زمان غیر متعارفی شروع می کند!

*تاخیر سه ماهه در شروع فصل جدید

شروع مسابقات لیگ برتر در اواخر مهر 1400 یعنی فصل جدید به نسبت لیگ نوزدهم (قبل از شیوع کرونا) با حدود سه ماه تاخیر شروع می شود. این تاخیر پیامدهای بدی را برای فوتبال ایران به دنبال دارد.

یکی از این مسائل، تعطیلی فوتبال ایران و خارج شدن تیم ها از شرایط مسابقه و بازی در حین رویدادهای بین‌المللی است. در واقع لیگ قهرمانان آسیا در فصل جاری در حالی دنبال می شوم که فصل قبل فوتبال ایران تمام شده و فصل جدید شروع نشده است. در نتیجه تیم ها هم از شرایط مسابقه دور هستند و هر سه تیم ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا (حتی پرسپولیس هم که صعود کرد) از این موضوع متضرر شدند.

سپس نوبت به تیم ملی می رسد که در چهار بازی خود در انتخابی جام جهانی از تعطیلی لیگ و آماده نبودن ملی پوشان شاغل در ایران متضرر می‌شود چرا که نمی توانند با نهایت آمادگی خود بازی کنند.

علاوه بر این، مشکل کنونی باعث شده برخی از تیم های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا، زمان کمتری برای استراحت و بازیابی داشته باشند حدفاصل فصل قبلی و جدید تمرین کنند تا مبادا از رقبای خود عقب بیفتند؛ به طوری که پرسپولیس از زمان شیوع کرونا فرصتی برای استراحت آنچنانی نداشته است و قطعا در بلند مدت بازیکنانی آماتور ایرانی آسیب خواهند دید.

*ادامه بی نظمی در لیگ تا پایان جام جهانی‌!

این مشکل با فرا رسیدن لیگ بیست و دوم هم حل نمی شود! در واقع فصل جدید در مرداد 1401 تمام می شود و مجددا بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا برگزار می شود و این بار در اواخر آبان 1401 جام جهانی هم برگزار خواهد شد و حتی معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار لیگ بیست و دوم خواهد بود (شاید مسابقات باشگاهی در زمستان برگزار شود).

با تقویم فعلی و وجود 16 تیم در ایران که نسبت به لیگ‌های منطقه با تعداد تیم بیشتری برگزار می‌شود، امیدی به خارج شدن این ویروس از جان تقویم مسابقات باشگاهی وجود ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید