جی پلاس

اِما رادوکانو دختر تاریخ ساز؛ شیرین ترین ۱۸ سالگی

اما رادوکانو در ۱۸ سالگی قهرمان تنیس اپن آمریکا شد و رکوردهای تاریخی را به نام خود ثبت کرد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: هجده سالگی برای اغلب ما به معنای شروع تصمیم های بزرگ و ساختن یک زندگی جدید است ولی برای اِما رادوکانو این چنین نبود.

تنیسور بریتانیایی در ۱۸ سالگی به بهترین جایگاه ممکن رسید و تاریخ این رشته را عوض کرد. او به عنوان بانوی صد و پنجاهم جهان به نیویورک سفر کرد تا فرصت حضور در آخرین گرند اسلم سال را پیدا کند. رادوکانو کار خود را از پلی اف شروع کرد و در نخستین بازی با نتیجه قاطع ۲ بر صفر شوفز را شکست داد. سپس بولکوادزه را مغلوب کرد و با پیروزی برابر شریف فرصت رقابت در مرحله نهایی اپن آمریکا را پیدا کرد. عملکرد خوب تنیسور بریتانیایی در این مرحله هم ادامه داشت و توانست به ترتیب فوگله، ژانگ، تورمو و راجرز را با نتایج مشابه ۲ بر صفر شکست دهد. در آن زمان بود که نگاه ها به تنیسور جوان معطوف شد. رقیب بعدی اش در یک چهارم بلیندا بنچیچ قهرمان المپیک توکیو ۲۰۲۰ بود اما باز هم رادوکانو بدون واگذار کردن حتی یک ست برنده بازی شد. اِما تنها یک گام با تاریخ سازی فاصله داشت و رقیبش تنیسور سرسخت آلمانی، ساکاری بود. او دوباره ۲ بر صفر پیروز شد تا نخستین زن تاریخ لقب بگیرد که از پلی اف به فینال گرند اسلم صعود می کند. 

حریف رادوکانو، شگفتی ساز دیگر اپن آمریکا ۲۰۲۱ بود. لیلا فرناندس هم با پیروزی های خود همه را به وجد آورده بود. او که پدری اکوادوری و مادری فلیپینی دارد و در کانادا متولد شده است در جریان بازی ها ۱۹ سالگی اش را جشن گرفت و توانست در مسیر رسیدن به دیدار نهایی تنیسور های بزرگی همچون نائومی اوساکا (تنیسور شماره دو جهان)، آنجلیک کربر، الینا اسویتولینا و سابالنکا را مغلوب کند. خورخه پدر لیلا و مربی اش نقش مهمی در موفقیت فرزندش داشت. فرناندس می خواست مانند پدرش فوتبالیست شود اما به توصیه خورخه به رشته تنیس روی آورد. با این حال شور و هیجان فوتبال برای او جذابیت زیادی داشت و رونالدینیو و لیونل مسی را به عنوان الگویش انتخاب کرد. فرناندس بامداد امروز تنها یک گام با فتح بزرگترین افتخار دوران ورزشی اش فاصله داشت اما رقیب پر شوری را پیش رویش داشت که در شرایط مشابه به دنبال تاریخ سازی بود. 

ورزشگاه آرتور اش شاهد یکی از به یادماندنی ترین فینال های تاریخ بود‌. هواداران از تلاش دو تنیسور جوان  به وجد آمده بودند. رادوکانو که در کانادا متولد شده اما بزرگ شده انگلیس است و پدری رومانیایی و مادری اهل فلیپین دارد پس از نزدیک به دو ساعت رقابت با نتیجه ۲ بر صفر فرناندس را شکست داد. او در ست نخست ۶ بر ۴ و در ست دوم ۶ بر ۳ پیروز شد تا جوانترین قهرمان گرند اسلم پس از شارپووا (تنیسور روس در سال ۲۰۰۴ در ۱۷ سالگی جام قهرمانی را بالای سر برده بود) شود. او همچنین نهمین تنیسوری لقب گرفت که پیش از ۱۹ سالگی فاتح گرند اسلم می شوند. بریتانیایی ها ۴۴ سال صبر کردند تا دوباره شاهد قهرمانی یکی از تنیسورهایشان شوند. آخرین بار ویرجینیا وید در سال ۱۹۷۷ به این افتخار دست یافته بود. رادوکانو با این قهرمانی از جایگاه ۱۵۰ به رتبه بیست و سوم صعود کرد تا در این زمینه هم رکورد شکنی کند. او به کمترین زمان ممکن نیاز داشت تا فاتح گرند اسلم شود (پیش از این تنها در ویمبلدون رقابت کرده بود). تاریخ سازی رادوکانو با کسب ۱۰ پیروزی پیاپی بدون واگذار کردن یک ست تکمیل شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید