کرمانی مقدم در گفت و گو با جی پلاس؛

سیاسی بازی ها فوتبال ایران را ضعیف کرده است/ جلوی الاغ، گوشت و جلوی سگ علف می‌گذاریم!

یک پیشکسوت فوتبال می گوید تیم های ایرانی به علت تعطیلی لیگ برتر با آمادگی زیادی راهی لیگ قهرمانان آسیا نمی شوند و مشخص نیست بازیکنان جدید جای خالی ستاره های سابق تیم ها را پر کرده اند یا خیر.

لینک کوتاه کپی شد

مرتضی کرمانی مقدم در گفت و گو با جی پلاس؛ درباره آغاز مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا از روز دوشنبه و مصاف نمایندگان ایران با رقبای عربستانی و تاجیکستانی گفت: این را بدانید اگر استقلال، پرسپولیس و تراکتور در این مسابقات نتیجه بگیرند و به مرحله بعد صعود کنند، به نفع فوتبالمان است. امتیازات تیم‌های هر کشور در پایان ارزیابی می‌شود و در سهمیه کشورها هم تاثیرگذار است. موفقیت پرسپولیس در چند سال گذشته نتایج بسیاری برای بهبود وضعیت کشورمان در آسیا داشته است.

این کارشناس فوتبال با بیان اینکه امیدوار است هر سه تیم ایرانی به مرحله یک چهارم نهایی صعود کنند، تصریح کرد: از صمیم قلبم می‌خواهم که علاوه بر پرسپولیس، دو نماینده دیگر ایران یعنی استقلال و تراکتور هم نتیجه بگیرند. به خصوص جلوی تیم‌های عربی که هر وقت خودم هم مقابلشان بازی می‌کردم، دشمن‌شان بودم.

او درباره دیدار پرسپولیس مقابل استقلال تاجیکستان و اطلاعات اندک از این تیم اظهار کرد: خودم هم از استقلال تاجیکستان اطلاع زیادی ندارم. تا جایی که شنیدم تیم خوب و گردن کلفتی است. البته این سمت هم پرسپولیس حضور دارد که اعتبار و جایگاه بزرگی را در آسیا دارد. همه تیم‌ها پرسپولیس را آنالیز کرده‌اند و از قدرت ما هراس دارند.

کرمانی‌مقدم درباره وضعیت پرسپولیس در آستانه این بازی گفت: پرسپولیس در مرحله گروهی مسابقات بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشت اما بازی با استقلال تاجیکستان متفاوت از دیدار با تیم‌های عربی است. من این دیدار را دشوارتر از بازی‌های قبل می‌دانم چرا که شناخت مان از فوتبال این تیم و این کشور اندک است.

مهاجم سال‌های دور پرسپولیس به جدایی بازیکنان این تیم در فصل نقل و انتقالات اشاره کرد و گفت: جای نوراللهی، مغانلو، کنعانی‌زادگان و .... بازیکنان جدیدی جذب شده که من شناخت زیادی از آن ها ندارم. به هر حال نوراللهی بازیکن ناثیرگذاری برای پرسپولیس بود. باید دید چه بازیکنی جای او را پر خواهد کرد. معمولا بازیکنانی که به استقلال و پرسپولیس می‌آیند، یا خیلی خوب جواب نمی‌دهند یا نیمکت می شوند. احتمال اینکه بازیکنی خیلی خوب از آب در بیاید اندک است.

او به آمادگی اندک تیم‌های ایرانی استقلال، پرسپولیس و تراکتور به علت تعطیلی مسابقات باشگاهی برخلاف کشورهای منطقه خاطرنشان کرد: کاش هر سه تیم چند بازی در لیگ برتر برگزار می‌ کردند که شناخت و آمادگی تیم‌ها از همدیگر بالاتر برود و به خصوص بازیکنان جدید در ترکیب تیم‌ها جا می‌افتادند. از طرفی تیم‌های ما تمرینات زیادی هم نداشتند و نمی‌دانم با چه سطحی از آمادگی به این مسابقات خواهند رفت. تا وقتی تیم‌ها بازی نکنند نمی‌توان پیش بینی کرد چه وضعیتی دارند.

این کارشناس فوتبال درباره مصنوعی بودن زمین چمن ورزشگاه خانگی استقلال تاجیکستان گفت: بازی در زمین چمن مصنوعی واقعا سخت است ولی پرسپولیس خیلی سختی کشیده و بازی‌هایی که در هند انجام داد، دست کمی از این ورزشگاه نداشت. همه دیدیم در چه آب و هوایی به میدان رفت و از آنجا زنده برگشت. مطمئنا یحیی بازیکنانش را برای بازی در چنین وضعیتی آماده کرده است. فقط امیدوارم جنس چمن مصنوعی مناسب باشد و از موکت استفاده نکرده باشند. مطمئن باشید هر سه تیم ما با تمام وجود بازی خواهند کرد.

این مهاجم سابق تیم ملی درباره مصاف استقلال با الهلال عربستان گفت: استقلال هم در بازی های دور گروهی بد بازی نکرد و نتیجه خوبی گرفت اما مسئله مهم این است که شاکله تیم استقلال تغییر کرده و برخی از بازیکنان این تیم هم جدا شدند و نفرات جدید آمده‌اند. من نمی‌دانم نفرات جدید پتانسیل لازم برای جایگزینی بازیکنان جدا شده از تیم را دارند یا نه. با این حال برای همه تیم‌های ایران آرزوی موفقیت دارم.

او درباره اوضاع و احوال تراکتور برای دیدار با النصر عربستان و اخبار منفی از درون این تیم مبنی بر واگذاری مالکیت تیم یا جدایی بازیکنان و مربیان تراکتور گفت: ناگفته مشخص است که تراکتور اوضاع خوبی ندارد. این تیم در شرایطی نیست که بتواند با تیم‌هایی آسیایی رقابت کند. قطعا وضعیتی مدیریتی تیم روی اوضاع تراکتور سایه انداخته و اصلا نشانی از تراکتور چند فصل گذشته ندارد. فقط امیدوارم که از نام ایران دفاع کنند و با هر نتیجه ای، عملکرد خوبی را به نمایش بگذارند. نمی توان چیز بیشتری از وضعیت این تیم گفت.

کرمانی مقدم درباره اینکه آیا تیم‌ های ایرانی و همینطور فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برنامه ای برای موفقیت در آسیا دارند یا خیر گفت: نمی توان وضعیت ما را با تیم های منطقه مقایسه کرد. شما زمین تمرین تیم ها را هم مقایسه کنید، متوجه اختلافات زیادی می شوید اما تنها نقطه قوت ما فوتبال قدرتمندمان در قیاس با کشورهای منطقه است. فوتبال ما فراتر از آسیا است و این موضوع را می توان در تیم ملی هم ببینید که بدون برنامه ریزی و امکانات آنچنانی موفق است. موفقیت های ما روی غیرت و تعصب بازیکنان جلو می رود.

این مهاجم سال‌های دور پرسپولیس درباره اینکه در صورت ناکامی احتمالی ایراد کار در کدام بخش است اظهار کرد: قطعا کادرفنی هیچ تقصیری ندارد. اگر خدای نکرده نتیجه‌ای هم نگیریم، یحیی و سایر مربیان مانند فرهاد مجیدی تقصیری ندارند. فوتبال ما از ریشه مشکل دارد. به قول معروف جلوی الاغ، گوشت و جلو سگ علف می‌گذاریم. هیچ کسی سر جای خود نیست. یک مدیر ورزشی که فوتبال را بشناسد نداریم. این وضعیت و سیاسی بازی‌ها ما را ضعیف کرده و حال و روز فوتبالمان به این شکل در آمده است.

دیدگاه تان را بنویسید