جی پلاس

قفس توری ایران به بیرو می رسد یا بچه عقاب؟

دراگان اسکوچیچ در کنار انتخاب‌های زیاد در خط حمله و هافبک تیم ملی، با یک سوال اساسی مواجه است؛ شماره یک تیم ملی به بیرانوند می‌رسد یا عابدزاده؟

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ سرمربی کروات تیم ملی که تا پیش از این بارها در انتخاب ترکیب اصلی تیمش در فاز هجومی تردیدهایی داشت و با تغییرات متنوعی در هر بازی به میدان می‌رفت، حالا با یک سوال بسیار مهم مواجه است که هر تصمیمی می‌تواند موجب جنجال در محافل ورزشی شود.

در آستانه شروع انتخابی جام جهانی 2022 و دیدار با سوریه و عراق، این سوال مطرح است که کدام دروازه‌بان استحقاق دستکش دروازه‌بانی تیم ملی را دارد و باید در بازی‌های رسمی در ترکیب اصلی قرار گیرد؟

علیرضا بیرانوند و امیر عابدزاده، دو دروازه‌بان باتجربه تیم ملی هستند که از مدت‌ها قبل تبدیل به نفرات اول و دوم ایران شده‌اند ولی تا به حال هیچ تردیدی وجود نداشت که بیرانوند باید شماره یک را در اختیار داشته باشد اما عملکرد این دو در ماه‌های گذشته این سوال را ایجاد کرده که آیا زمان تغییر فرا رسیده و عابدزاده باید نفر اول تیم ملی در درون دروازه باشد؟

*علیرضا بیرانوند؛ همچنان نیمکت نشین

شاید اگر علیرضا تصمیم گرفته بود در ایران بماند و چالش حضور در فوتبال بلژیک را به جان نخرد، امروز هم هیچ تردیدی وجود نداشت که او مستحفق دستکش دروازه‌بانی ایران است اما از تابستان یک سال قبل تا کنون و حضور در تیم آنتورپ و در ادامه بوایشتا، علیرضا فقط در چند دیدار معدود به میدان رفته و همینطور در سه بازی ملی در بحرین هم نفر اول ایران بوده است.

به جز این، بیرو هیچ ثباتی در قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم‌هایش نداشته و به مرور زمان تبدیل به یک دروازه‌بان نیمکت‌نشین شد که طبیعتا از زهر هم برای یک دروازه‌بان بدتر است ولی اسکوچیچ در انتخابی جام جهانی به بیرانوند اعتماد کرد و او همچنان نفر اول تیم ملی بود.

بیرانوند

با این حال، بعد از انتقال بیرانوند به بوایشتا هم هنوز او نتوانسته برای تیمش به میدان برود و حالا تردیدهایی درباره آمادگی او وجود دارد که باید در تمرینات تیم ملی این موضوع مشخص شود که آیا علیرضا می‌تواند همچنان نفر اول باشد یا باید جای خود را به فرد دیگری بدهد؟

البته علیرضا در بحرین نشان داد که هر چقدر هم دروازه بان نیمکت نشینی برای تیمش باشد، با انجام تمرین های خوب، در آمادگی کامل به سر می‌برد و می تواند تیم ملی را در بازی های دشوار هم همراهی کند.

*امیررضا عابدزاده؛ پرروحیه و آماده برای تصاحب شماره یک

آمادگی روحی و روانی و هم چنین فنی امیر عابدزاده در اردوهای اخیر تیم ملی و بازی‌های باشگاهی در لیگ پرتغال و ادامه دسته دوم اسپانیا، مهم‌ترین عامل برای به چالش کشیدن اسکوچیچ است که آیا می‌تواند به او اعتماد کند و جای بیرانوند را به عابدزاده بدهد؟

تمرین تیم ملی فوتبال ایران امیر عابدزاده

امیر عابدزاده در فصل گذشته ۲۹ بازی برای ماریتیمو در لیگ برتر پرتغال انجام داده و از سویی با ۱۰۲ مهار در چارچوب دروازه این تیم در بین دروازه‌بان‌های حاضر در لیگ برتر پرتغال در رده سوم جای گرفته است. او  ۹ کلین شیت را هم در کارنامه خوب ثبت کرد. در ادامه به پونفرادینا اسپانیا رفت و بعد از مهارهای خوبش در دو بازی اخیر، این تیم با دو کلین شیت و 6 امتیاز در رتبه دوم جدول است.

او حالا کاملا آماده است تا بعد از چندین سال نیمکت نشین بودن، بالاخره به نفر اول ایران تبدیل شود و اسکوچیچ فردی است که در این باره تصمیمات لازم را می‌گیرد که آیا امیر مناسب‌تر است یا علیرضا؟

*اسکوچیچ چه تصمیمی می‌گیرد؟

برخی معتقدند اگر چه بیرانوند در تیم باشگاهی خود به میدان نمی رود ولی از تجربه قابل توجهی برخوردار است و با عملکردی که داشته، بهترین دروازه‌بان تاریخ فوتبال ایران از حیث گل خورده نام گرفته است و به همین دلیل نباید به واسطه نیمکت نشین بودن، دروازه بان تیم ملی تغییر کند!

همچنین کارشناسان معتقدند اگر اسکوچیچ در بازی نخست به امیر عابدزاده میدان دهد و این دروازه‌بان مرتکب اشتباه شود هم امیر عابدزاده را از دست خواهد داد و هم علیرضا بیرانوند را...

در سایر پست‌ها این حساسیت وجود ندارد و سرمربی تیم ملی به سادگی دست به تغییر در ترکیب تیم زده است؛ به طور مثال در دفاع راست رامین رضاییان دیگر حضور نخواهد داشت و احتمالا به جای او صادق محرمی یا سیامک نعمتی بازی خواهد کرد.

البته به نظر می‌رسد اسکوچیچ بیشتر مایل است در خط دروازه به امیر عابدزاده بازی دهد به خصوص که این دروازه‌بان همانند پدرش دروازه‌بان شجاع و با روحیه ای است اما منطق به او توصیه می‌کند از علیرضا بیرانوند بهره بگیرد. به خاطر تجربیات این بازیکن و هم چنین بازی‌های سختی که در انتخابی جام جهانی پیش روی تیم ملی است. اسکوچیچ باز در این باره در روزهای آتی با دستیاران خود مشورت خواهد کرد.

دیدگاه تان را بنویسید