گزارش جی پلاس از آمادگی بالای فوتبالیست های ایرانی؛

جعبه ابزار جادویی اسکوچیچ/ سرگیجه سرمربی کروات برای انتخاب ترکیب تیم ملی!

اسکوچیچ بهتر از هر کسی می داند که یک مربی خوشبخت است که می تواند از میان ده ها فوتبالیست آماده تیمش را آماده کند اما آمادگی بالای بازیکنان، او را با تردیدهایی در ترکیب نهایی تیم ملی مواجه خواهد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال ایران از شهریور ماه اردوی خود را آغاز می کند و قرار است در روزهای موسوم به فیفا دی، دو بازی تدارکاتی را برگزار کند. اسکوچیچ سرمربی کروات تیم ملی در این اردو فرصت خواهد داشت تا برای اولین بار در جمع بازیکنان حاضر شود و از بازیکنان مدنظر خود برای اجرای اهداف تاکتیکی خود استفاده کند.

اسکوچیچ به علت شیوع کرونا با فاصله ای در حدود 6 ماه با بازیکنان رو به رو می شود و می تواند در این اردوی تدارکاتی، شناخت لازم را از تیمش به دست بیاورد. او در این اردو بازیکنان مختلفی را دعوت خواهد کرد تا به ترکیب 23 نفره مدنظر خود برای شرکت در 4 بازی رسمی تیم ملی در انتخابی جام جهانی 2022 قطر نزدیک شود و خطر حذف از رقابت ها را از ایران دور کند.

در حال حاضر اسکوچیچ وظیفه خطیری بر عهده دارد و برای تداوم مربیگری با ایران، باید هر طور شده تیم ملی را از این چهار بازی به سلامت و با پیروزی بگذارند تا تجربه نشستن روی نیمکت تیمی در جام جهانی نصیبش شود. در واقع همانقدر که ایران به دنبال رفتن به جام جهانی است، اسکوچیچ هم انگیزه های لازم را برای ثبت یک موفقیت بزرگ در کارنامه اش دارد.

*بازیکنان تیم ملی در اوج آمادگی

سرمربی کروات ایران خوب می داند چه فرصت بزرگی در اختیارش قرار گرفته تا با یکی از قدرت های آسیا به جام جهانی برود و رزومه خود را برای ادامه موفقیت در عرصه مربیگری پربارتر کند.

اسکوچیچ برای موفقیت با تیم ملی ابزارهای لازم را در اختیار دارد و در حال حاضر در خط حمله، هافبک، دفاع و دروازه چندین بازیکن خوب و جوان با توانایی سال ها بازی در تیم ملی در اختیارش است و شاید برای انتخاب 23 نفر از آن ها با مشکلاتی رو به رو شود و آنطور که فکر می کند کار برایش راحت نیست.

شاید شانسی که اسکوچیچ آورده این است که بعد از کرونا بازیکنان ایرانی در اروپا و ایران بازی کردند و از نظر آمادگی جسمانی عقب نیستند؛ در شرایطی که لیگ های داخلی هم گروه های ایران به خصوص بحرین و عراق تعطیل است، سرمربی تیم ملی با سرگیجه خفیفی برای انتخاب بهترین ترکیب مواجه است.

اگر بازیکنان آماده فوتبال ایران را به یک جعبه ابزار حرفه ای یا وسایل پزشکی پیشرفته برای یک عمل جراحی تشبیه کنیم، اسکوچیچ باید یک مهندس حاذق یا یک جراح زبردست باشد تا بتواند از این امکانات استفاده کند.

برای درک بهتر این وضعیت و نگاهی به عملکرد فوتبالیست های ایرانی نگاهی داشته های اسکوچیچ برای آماده کردن تیم ملی خواهیم داشت:

*دروازه بان

به جرات یکی از سخت ترین کارهای اسکوچیچ انتخاب دروازه بان است. اگرچه آمار و ارقام از برتری علیرضا بیرانوند نسبت به سایر دروازه بانان می گوید و اخیرا هم او دیداری با اسکوچیچ داشته اما سرمربی کروات نمی تواند چشمش را روی نام های دیگر ببندد و عملکرد آن ها را نادیده بگیرد.

دروازه/ بیرانوند/ پیام نیازمند/ تیم ملی فوتبال ایران/ دروازه بان

اگر علیرضا بیرانوند را بهترین دروازه بان سال های اخیر تیم ملی بدانیم، او در این زمینه ذخیره های خوب و آماده ای دارد که مترصد یک لحظه غفلت از سوی این دروازه بان هستند.

امیر عابدزاده طبق آمار و گواه رسانه های پرتغالی در ترکیب ماریتیمو خوش درخشید و دومین دروازه بان موفق فصل پرتغال بود. در ایران پیام نیازمند با سپاهان عالی عملکرده و در عین جوانی می تواند راهی فوتبال اروپا شود و یکی دیگر از دروازه بان های لژیونر تیم ملی شود.

به جز این سه نفر، رشید مظاهری در تراکتور نقش تعیین کننده ای داشته و می تواند یکی از سه دروازه تیم ملی و چه بسا شماره یک تیم ملی شود.

اما دو چهره دیگر که مشخص نیست اسکوچیچ آن ها را به واسطه عملکردشان دعوت می کند یا نه علیرضا حقیقی و مهدی رحمتی هستند. علیرضا حقیقی از زمان بازگشت به ایران به یکی از بهترین های لیگ برتر تبدیل شده و در دروازه نساجی خوش می درخشد. او در هفته های اخیر بارها نشان داده که همان علیرضا حقیقی جام جهانی 2014 است و حالا خودش را پیدا کرده است.

 سید مهدی رحمتی که سال ها پیش به علت یک اشتباه از تیم ملی دور ماند همچنان پرانگیزه است و در این فصل نام خود را به عنوان پنالتی گیرترین دروازه بان مطرح کرده است و زمزمه هایی وجود دارد که به تیم ملی بازگردد. خود او هیچ گاه از پیراهن تیم ملی خداحافظی نکرده ولی باید دید اسکوچیچ آمادگی او را به سن و سالش ترجیح می دهد؟ البته که می گویند دروازه بان هرچه باتجربه تر شود، بهتر می شود.

4 دروازه بان در ایران و 2 دروازه بان در اروپا پیش روی اسکوچیچ هستند تا او بهترین ها را برای خود انتخاب کند و یکی را درون دروازه قرار دهد.

*مدافعان

خط دفاع تیم ملی در این سال ها مدام دست خودش تغییراتی بوده اما شاکله اصلی خود را حفظ کرده و حالا مدعیان جدیدی هم به آن ها اضافه شده است.

تیم ملی فوتبال ایران / کریم انصاری فرد و رامین رضاییان

در فصل جاری اسکوچیچ بازیکنان زیادی را در نظر گرفته و علاوه بر چندین چهره همیشگی که در این فصل هم درخشیدند، جوان های دیگر هم نام خودشان را مطرح کردند.

رامین رضاییان بهترین گلزن تیمش در قطر است، سید مجید حسینی با ترابزون اسپور نایب قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی ترکیه شد، میلاد محمدی با خنت بلژیک تا مرحله حذفی لیگ اروپا رفت، مرتضی پورعلی گنجی مدافع باتجربه ای برای العربی قطر شده است، وریا غفوری به عنوان بهترین مدافع راست ایران می درخشد، مجتبی محرمی در وطن اسکوچیچ همراه با دیناموزاگرب قهرمان لیگ و جام حذفی شد، محمد نادری از آماده ترین مدافعان چپ ایران است.

در کنار این اسامی، شجاع خلیل زاده که سال ها با وجود آمادگی بالا به تیم ملی دعوت نشد، در آستانه پوشیدن پیراهن سفید ایران است و البته باید نام محمدحسین کنعانی زادگان را هم اضافه کرد که هر دو با هم قهرمان لیگ برتر شدند. نام های دیگری هم وجود دارد که قطعا اسکوچیچ در اولین اردو آنان را به تیم ملی می آورد و از این به بعد همه چیز بستگی به تلاش خودشان دارد که آیا می توانند پیراهن تیم ملی را به تن کنند یا خیر.

*هافبک

بدون شک اسکوچیچ تردیدهایی در این پست خواهد داشت. شمار هافبک های تیم ملی کم نیست و سرمربی تیم ملی به صورت دقیق باید عملکرد آن ها را رصد کند. چه بسا او مجبور شود از برخی از هافبک هایش در خط حمله هم بهره ببرد.

حاج صفی

به جز نام های سنتی مانند مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و ... که به واسطه تجربه و کلاس بین المللی بازی خود به تیم ملی دعوت شده اند و این بار هم احتمالا اسکوچیچ از آن ها نمی گذرد، باید به احسان حاج صفی اشاره کرد. کاپیتان جوان تیم ملی بهترین بازی هایش را برای تراکتور انجام می دهد و احتمالا در پایان فصل مجددا به یونان باز می گردد و دوباره لژیونر می شود. پس شکی نیست که او در ترکیب تیم ملی به میدان خواهد رفت.

در خط هافبک امید ابراهیمی دیده می شود که فصل گذشته در تمام بازی های یوپن بلژیک به میدان رفت و عملکرد خوبی نشان داد. احمد نوراللهی دیگر بازیکنی است که به عنوان کاپیتان جوان پرسپولیس خوش می درخشد. کمال کامیابی نیا هم این فرصت را خواهد داشت تا خودش را به سرمربی تیم ملی اثبات کند.

علی کریمی از استقلال یکی از بهترین بازیکنان در پست خود است که می تواند به تیم ملی کمک کند. به این نفرات باید اسامی بازیکنان جوان را اضافه کرد که یکی دو جین از آن ها در تراکتور، پرسپولیس، سپاهان، فولاد و استقلال به میدان می روند.

*هافبک – مهاجم

اما بیشترین شک و تردید درباره بازیکنانی است که در دو پست به میدان می روند و می توانند به عنوان هافبک کناری یا مهاجم کاذب بازی کنند اما به علت ترافیک بالا در خط حمله از جایگاه ثابتی برخوردار نیستند.

علیرضا جهانبخش

وحید امیری و مهدی ترابی از این دست بازیکنان هستند که می توانند در چندین پست بازی کنند. علی قلی زاده، لژیونر ایرانی همراه با شارلوا خوش درخشید و حالا می تواند بعد از پشت سر گذاشتن مصدومیت بد موقع در جام جهانی 2018 و جام ملت های آسیا 2019 برای تیم ملی بازی کند.

معروف ترین چهره ایران در این پست علیرضا جهانبخش است که از بدشانسی با گراهام پاتر در برایتون قرار دارد و این مربی آنچنان که باید به جهانبخش میدان نداد تا او درخشش قبل از کریسمس را تمکرار کند اما مطمئنا اسکوچیچ اشتباه ویلموتس را نخواه کرد و نمی تواند به راحتی روی نام جهانبخش خط قرمز بکشد.

نام های دیگری در این پست دیده می شود که در عین جوانی توانستند عملکرد خوبی را ارائه کنند. محمد محبی از این دست بازیکنان است که خوش درخشیده و باید به تیم ملی دعوت شود و چه بسا در پایان فصل راهی فوتبال اروپا شود.

*مهاجم

اگر نگوییم اسکوچیچ کار سختی دارد، پس قطعا او در انتخاب بازیکنان مدنظرش در خط حمله سرگیجه می گیرد و حتما انتقاداتی را هم باید متحمل شود. بازیکنان آماده زیادی در خط حمله هستند که تعدادشان بسیار زیاد است.

طارمی

سرآمد همه مهاجمان تیم ملی سردار آزمون، آقای گل روسیه و مهدی طارمی، دومین گلزن برتر پرتغال است که حسابی درخشیدند و شاید همین روزها به تیم دیگری منتقل شوند. پس دو جای خالی را باید برای این دو نفر در نظر گرفت که از الان به گلزنی برابر رقبای تیم ملی فکر می کنند.

دیگر مهاجم آماده فوتبال ایران در این فصل کاوه رضایی است که تا قبل از شیوع کرونا، با زدن ۱۲ گل توانست آمادگی خود را به رخ سایر بازیکنان بکشد.

از مهاجمان آماده ایرانی در اروپا می‌توان به مهرداد محمدی، بازیکن آوس پرتغال اشاره کرد که با وجود سقوط تیمش به دسته پایین‌تر، او در نخستین سال حضورش در اروپا عالی عمل کرد و احتمالا فصل بعد در سنت اتین فرانسه به میدان می رود.

کریم انصاری فرد و رضا قوچان نژاد مهاجمان باسابقه تیم ملی هستند که می توانند همچنان پیراهن ایران را به تن کنند. اولی در قطر و دومی در هلند بازی می کنند و کوله باری از تجربه هستند.

با عبور از این بازیکنان، به اسامی مهاجمان داخلی می رسیم که آن ها هم امیدوارند پیراهن تیم ملی را به تن کنند ولی کار سختی در انتظارشان است.

در لیگ ایران نام‌هایی مثل ارسلان مطهری، مهدی قایدی، شهریار مغانلو و علی علیپور وجود دارند که در انتظار به دست آوردن فرصتی مناسب برای عرض اندام در تیم ملی هستند تا با مهاجمان اروپایی ایران رقابت کنند.

به گزارش جی پلاس، این همه بازیکن آماده و فقط 23 انتخاب، چیزی مانند سرگیجه لذتبخش برای سرمربی کروات تیم ملی است و باید با وسواس بالایی گزینه های نهایی خود را انتخاب کند.

دیدگاه تان را بنویسید