جی پلاس

برگزاری المپیک کودکان آواره در سوریه برای فرار از جنگ‌+ تصاویر

همزمان با توکیو ۲۰۲۰ در سوریه بازی های المپیک برگزار شد و کودکان در رشته های مختلف رقابت کردند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم: المپیک توکیو ۲۰۲۰ هفته گذشته به پایان رسید اما هزاران کیلومتر دورتر از پایتخت ژاپن المپیک دیگری در فوعه با حضور صدها کودک سوری برگزار شد. به نوشته ال پائیس آن ها در رشته هایی همچون پرتاب نیزه، پرش ارتفاع، دو با مانع و جودو رقابت کردند. 

المپیک سوریه

ادلب در شمال غربی سوریه محل زندگی نزدیک به سه هزار نفر است که دو سوم آن ها از دیگر مناطق کشور به خاطر جنگ ۱۰ ساله در آنجا ساکن شدند. اغلب آن ها که خانه هایشان را از دست دادند در کمپ هایی حضور دارند که جیش الفتح در آن منطقه حکمرانی می کند. آن ها برای زنده ماندن به کمک های بشردوستانه نیازمند هستند و با سرما و سیل در زمستان روبرو هستند. در شهر فوعه المپیک کمپ ۲۰۲۰ برگزار شد.

المپیک سوریه

۱۲۰ کودک از ۱۲ کمپ مختلف در این رقابت ها شرکت کردند تا همزمان با بازی های توکیو (بیست و سوم جولای تا هشتم آگوست)، المپیک خود را برگزار کنند.

المپیک سوریه

 کودکان هشت تا ۱۴ سال با پوشیدن کاورهای مخصوص به کمپ خود در رشته هایی همچون پرتاب دیسک، پرش ارتفاع، هنرهای رزمی، ژیمناستیک، بدمینتون و ... رقابت کردند اما مسابقاتی همچون اسب های خیالی وجود داشت که شرکت کنندگان از اسب های کارتونی استفاده می کردند. 

المپیک سوریه

یک نیزه که در هوا می چرخد، یک نوجوان در رشته پرش از ارتفاع، مانع را لمس می کند، دیگری هنگام پشتک زدن در ژیمناستیک خطا می کند و ... بیش از عملکرد، داشتن اوقات خوش مهم تر است. 

المپیک سوریه

در جنگ سوریه تقریبا ۱۲ هزار کودک کشته شدند و این درگیری که بیش از ۱۰ سال طول کشیده موجب شده است ۲۷۵۰۰ نفر از کسانی که زیر سن قانونی هستند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند. هزاران کودک سوری در کمپ‌های شمال غرب کشور زندگی می کنند. تقریبا ۹۰ درصدشان به کمک های بشردوستانه نیاز دارند، این آمار در سال ۲۰۲۱ بیست درصد افزایش یافت. 

المپیک سوریه

خشونت موجود در شمال موجب کشته شدن یا مجروح شدن ۴۵ کودک از شروع ماه جولای شده است. همچنین در این هفته چهار نفر از اعضای یک خانواده در یک حمله  در شمال سوریه کشته شدند. در این جنگ ۱۰ ساله مرگ خردسالان به یک اتفاق عادی تبدیل شده است. خیلی از خانواده ها داغدار کودکان از دست رفته شان می شوند.

المپیک سوریه

دو کاراته کار در حضور تماشاگران که کمربند نارنجی دارند فریاد می کشند در حالی که یکی از پاهایشان جلو است و مشت خود را به هوا پرتاب می کنند. 

المپیک سوریه

ابراهیم سرمینی، یکی از مسئولین برگزاری بازی ها می گوید: "دیدن جوانان سوری که در وضعیت پناهندگی در این بازی ها شرکت میکنند غم انگیز است. با این حال ما می بینیم قهرمانان واقعی و آزادی وجود دارند که معرف مردم شمال غرب سوریه در بازی های المپیک هستند." 

المپیک سوریه

در زمین های خاکی، که نزدیک فروشگاه های کمپ های یمنی هستند زمین فوتبال با گچ سفید کشیده شده است. در کنارش پیست دوومیدانی که پر از موانع است دیده می شود. 

المپیک سوریه

سرمینی می گوید: "هدف از برگزاری این بازی ها انجام رشته های مختلف ورزشی توسط کودکان است." در تصویر مدال های مختلفی دیده می شود که به برندگان اهدا می شود.

المپیک سوریه

ولید محمد الحسن ۱۲ ساله که توانست مدال نقره پرش طول را به دست آورد در حالی که لبخند روی لب داشت و در کنار سه هم تیمی اش بود گفت: "خیلی سرگرم شدیم." 

المپیک سوریه

این تصویر آخرین روز بازی ها است. همزمان با غروب خورشید اسامی برندگان در میان تشویق حضار اعلام می شود و در حالی که مواد آتش زا پرتاب می شود کودکان به سکو می روند تا مدال هایشان را بر گردن آویزند.

عکس: عمر حاج کدور (AFP)

 

دیدگاه تان را بنویسید