جی پلاس

تاریخ سازی شطرنج باز ایران/ صعود طباطبایی به یک هشتم نهایی جام جهانی

شطرنج باز ملی پوش ایران برای نخستین بار در تاریخ به جم 16 بازیکن برتر جهان راه یافت.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی پلاس؛ رقابت های دور چهارم جام جهانی شطرنج به پایان رسید و محمدامین طباطبایی با نمایشی درخشان و با شکست پنتالا هری کریشنا از هند با ریتینگ 2730 به مرحله یک هشتم نهایی جام جهانی راه یافت تا اولین ایرانی راه یافته به این مرحله در تاریخ رقابت ها باشد.

طباطبایی در دیدار نخست فکری به زیبایی با مهره سفید نفر دوم شطرنج هند و یک از 30 بازیکن برتر جهان را شکست داد. در بازی دوم با مهره سیاه دچار مشکلاتی شد، اما به هر شکل ممکن با وجود داشتن زمان اندک دفاع مستحکمی داشت و مساوی گرفت تا به دور بعد راه پیدا کند.

به این ترتیب طباطبایی که در رده بندی جهانی در جایگاه 186 جهان قرار دارد، موفق به قرار گرفتن در جمع 16 بازیکن برتر جام جهانی شد. 

اما در سایر دیدارها دو نماینده ایران مقابل حریفان قدرتمند خود حذف شدند. پویا ایدنی مقابل یان کریستوف دودا از لهستان که یکی از سوپر استاد بزرگ های شطرنج جهان است و سابقه پیروزی بر قهرمان جهان را نیز دارد پس از تساوی در بازی اول در دیدار دوم بازی را واگذار کرد و حذف شد.

سارا خادم الشریعه نیز مقابل تان ژونئی از چین که در مسابقات قهرمانی جهان در تهران به مقام قهرمانی رسیده بود، پس از تساوی در بازی اول، در بازی دوم باخت و از دور رقابت ها کنار رفت.

به این ترتیب طباطبایی تنها نماینده شطرنج ایران در جام جهانی سوچی خواهد بود که روز یکشنبه در نخستین دیدار کلاسیک برای صعود به مرحله یک چهارم نهایی خواهد جنگید

 

دیدگاه تان را بنویسید