گزارش جی پلاس از حمله نژادپرستانه به سه بازیکن سیاه پوست

فوتبالیست ها علیه شبکه های اجتماعی؛ خشونتی که هیچ افساری ندارد!

شدت حملات و جملات نژادپرستانه به سه بازیکن جوان تیم ملی انگلیس ذهن ها را به سمت کمپین بایکوت صفحات اجتماعی تا زمان ایجاد تغییرات ساختاری برای شناسایی کاربران برده و این سوال مطرح شده که آیا الان زمان تغییر است؟

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ پس از اینکه جیدون سانچو، مارکوس راشفورد و بوکایو ساکا موفق نشدند پنالتی‌های خود را در فینال یورو برای انگلیس تبدیل به گل کنند، هر سه مورد حملات آنلاین نژادپرستان قرار گرفتند.

هواداران نژادپرست انگلیسی در شبکه های اجتماعی بلافاصه به اکانت های هر سه بازیکن سیاه پوست تیم ملی انگلیس که پنالتی های خود را برابر ایتالیا از دست دادند، حمله کردند. اکانت های این سه بازیکن در اینستاگرام و توییتر با انبوهی از تصاویر نژادپرستانه از جمله شکلک های میمون و موز و همچنین نظرات کتبی همراه با دشنام ها و لعن و نفرین هایی هولناک مورد حمله قرار گرفت.

این اتفاق، همان دلیلی است که مدت ها است منتقدان شبکه های اجتماعی می گویند باید سازوکار مشخصی برای کاربران اینترنتی اجرا شود و هر کسی هویت حقیقی خود را داشته باشد و به خود اجازه ندهد هر گونه نظری را فاقد معیارهای اجتماعی و خشونت آمیز به زبان بیاورد.

به همین دلیل در یک سال گذشته کمپین هایی در فوتبال اروپا ایجاد شد که باشگاه و ستاره های فوتبال را به ترک شبکه های اجتماعی مجاب می کند. ایده این طرح، خداحافظی باشگاه ها و ستاره ها از شبکه اجتماعی و دل کندن از میلیون ها دلار درآمدزایی از محل تبلیغات است تا شرکت های بزرگ مانند فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام پلتفرمی را ایجاد کنند که هر کسی در قبال نظرات و عقاید خود مسئولیت داشته باشد؛ در واقع اینطور نباشد که هر کسی پشت یک دستگاه پنهان شود و نظرات فجیع خود را درباره نابراری جنسیتی، نژاد پرستی و ... به زبان بیاورد.

در طول فصل گذشته، مربیان و چهره های سرشناس فوتبال انگلیس برای مقابله با این موضوع صفحات مجازی خود را بستند. اسکات پارکر، سرمربی فولام، گفت: «من علاقه‌ای به حضور (در شبکه‌های اجتماعی) ندارم. آنجا پلتفرمی در اختیار مردم قرار می‌دهد که اظهارات احمقانه‌ای را مطرح کنند که من نمی‌خواهم بشنوم و هیچ ارزشی هم برایم ندارد.»

تیری آنری ستاره سابق تیم ملی فرانسه و آرسنال اوایل بهار امسال اعلام کرد در اعتراض به رفتار نژادپرستانه در فضای مجازی می خواهد تمام حساب های شخصی اش در این فضا را ببندد. آنری عنوان کرد: "بی توجهی به این حجم از نژادپرستی و نفرت پراکنی باعث می شود که بسیاری شکنجه شوند. از صبح امروز تمام حساب های خودم در فضای مجازی را مسدود می کنم تا مسئولان پیگیر این قانون شکنی ها باشند."

در وهله اول سوانسی‌سیتی و بیرمنگام‌سیتی به طور موقت از این هیاهو خارج شده و گلاسکو رنجرز، قهرمان جدید اسکاتلند، نیز در بایکوت یک هفته‌ای پلتفرم‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی به آنها پیوست. کاپیتان رنجرز، پیش از این مدعی شده بود که تمامی بازیکنان سیاه‌پوست حاضر در تیم اول باشگاه در این فصل هدف توهین‌های نژادی در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

یورگن کلوپ، سرمربی لیورپول، روز جمعه پیشنهادی را تکرار کرد که پیش از این از سوی هری مگوایر، کاپیتان منچستریونایتد، مطرح شده بود و اعلام کرد که شبکه‌های اجتماعی باید به ناشناس ماندن افراد پایان دهند. ایده مگوایر درباره این موضوع این است که مقامات اجراکننده قانون بتوانند درخواستی برای شناسایی هویت فرد آزاردهنده ارائه کنند چرا که توهین نژادی نقض قانون ایالتی در بریتانیا به حساب می‌آید.

با این حال مشکل اصلی این است که ستاره های فوتبال مانند رونالدو یا مسی با میلیون ها دنبال کننده و باشگاه های بزرگ جهان مانند رئال مادرید، بارسلونا و منچستریونایتد که بیشتری دنبال کننده ها را در صفحات مجازی دارند، به این کمپین ملحق نشده اند و طبیعتا شرکت ها هم چندان میلی به ایجاد تغییر در ساختار خود ندارند.

سم آلاردایس، سرمربی وست برومویچ صداقتی به خرج داد که معمولا از سوی افراد حاضر در فوتبال دیده نمی‌شود. او گفت:« من دوست دارم تعداد زیادی از باشگاه‌های فوتبال این کار (بایکوت ) را در کنار هم انجام دهند. از نظر من این تنها راه ایجاد تغییر است، این که چنین اتحادی از سوی تمامی 92 باشگاه حرفه‌ای شکل بگیرد… اما اگر این کار به معنای از دست دادن درآمد باشد، متاسفانه پول مانع از انجام این کار خواهد شد چون بسیاری از مردم (از نظر مالی) در شرایط سختی هستند.»

در واقع تا وقتی که وضعیت به همین منوال است، بازیکنان سیاه پوست، زنان و برخی اقلیت ها بیش از هر کسی هدف این قبیل حملات هستند. تصور کنید بعد از یک مسابقه سخت و کابوس وار موبایل خود را در دست می گیرید و آماج حملات هزاران کابر اینترنتی قرار می گیرد که هیچ چیزی را مقابل خود نمی بینند و به راحتی بدترین جملات و کلمات را به زبان می آورند. آلوارو موراتا می گوید بعد از بازی های اسپانیا به مرگ تهدید شده است!

کامنت های وحشتناک و نفرت انگیزی که این سه بازیکنان جوان انگلیسی دریافت کرده اند موجب شده تا اتحادیه فوتبال انگلیس در بیانیه هواداران نژادپرست انگلیسی را محکوم کرده و بگوید که تیم ملی انگلیس نیازی به این هواداران ندارد. همچنین پلیس انگلیس نیز تایید کرده که در حال تحقیق درباره کامنت‌گذاران نژادپرست است ولی باید دید جهان و جنبش های اجتماعی قدمی برای تغییر ساختار شبکه های اجتماعی بر می دارند یا خیر.

دیدگاه تان را بنویسید