مدیرعامل سایپا کمیته استیناف را به مناظره دعوت کرد

مدیرعامل باشگاه سایپا گفت: کمیته استیناف برای صدور رای بازی تیم ما با پیکان به یک ماده منسوخ شده استناد کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مهرداد سراجی درباره آخرین وضعیت پیگیری باشگاه سایپا درباره رای کمیته استیناف فدراسیون فوتبال نسبت به پرونده دیدار این تیم مقابل پیکان اظهار داشت: مسیر قانونی و حقوق مسلم خود را از دادگاه بین المللی ورزش پیگیری کرده و طبق مشورتی که با وکلای مان داشتیم، تصمیم بر این شد در فرصت قانونی که در اختیار داریم به دادگاه CAS مراجعه کنیم.

وی افزود: البته طبق صحبت موسوی، معاون کمیته استیناف فرصت دیگری داریم و می‌توانیم اعاده دادرسی کنیم. قانون هم چنین اجازه ای به ما می‌دهد. البته می‌خواهم توضیحاتی درباره  ادله و استدلالی که برای این تخلف به کار گرفته ایم و سبب شد رای کمیته انضباطی سه بر صفر به سود سایپا اعلام شود و کمیته استیناف آن را نقض کرد، ارائه کنم. مدیرعامل باشگاه سایپا درباره اینکه کمیته استیناف به دلیل دخالت نداشتن تعویض ششم پیکان، رای کمیته انضباطی را نقض کرده است، توضیح داد: میزان اثرگذاری در ماده ۳۶ سابق آیین نامه انضباطی وارد شده اما این موضوع در آیین نامه جدید مصوب ۱۳۹۷ مدنظر قانون‌گزار نبوده است زیرا میزان اثرگذاری قابل اندازه گیری نیست و تعجب می کنم عزیزان در رای انشاء شده و به امضاء رسیده به میزان تأثیر بازیکن پیکان استناد کرده‌اند.

سراجی خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات ما همین است که چگونه کمیته استیناف به ماده ای که منسوخ شده و قانون‌گزار در آیین نامه جدید از آن یاد نکرده استناد کرده است‌. این از اشکالات رای استیناف است و ما به همین موضوع استناد کرده و درخواست اعاده دادرسی داریم‌. در قوانین مدنی هم این موضوع وجود دارد.  وی ادامه داد: به صورت مثال وقتی تخلفی در حوزه راهنمایی و رانندگی اتفاق می‌افتد و راننده‌ای چراغ قرمز را رد می‌کند، به صرف نقض مقررات مستوجب اعمال قانون است. افسر راهنمایی و رانندگی سر چهار راه به این نگاه نمی کند که فرد ناقض قانون راه‌بندان کرده یا این تخلف چه میزان می‌توانست در راه بندان ها و تصادفات نقش داشته باشد. صرف نقض مقررات مستوجب اعمال قانون است.

مدیرعامل باشگاه سایپا اضافه کرد: قانون‌گزار در آیین نامه سال ۹۷ با همین ذهنیتی که در قوانین مدنی ما وجود دارد، میزان تأثیرگذاری را به کل کنار گذاشته و در قوانین جدید انضباطی به این موضوع اشاره ای نداشته است. متاسفانه کمیته استیناف به این بند منسوخ شده استناد کرده است‌. سراجی تصریح کرد: نکته بعدی که باید به آن اشاره کنم بحث تعریف ما از نوع بازیکن است. در ماده ۶۱ آیین نامه انضباطی مصوب ۱۳۹۷ تعریف بازیکن غیرمجاز آمده است. در دادنامه ای که به کمیته انضباطی و استیناف ارائه کردیم، به تعریف بازیکن غیرمجاز توجه نکردیم بلکه از بازیکن فاقد صلاحیت یاد کردیم‌. تعریف لغوی انگلیسی بازیکن فاقد صلاحیت را هم در آیین نامه خود به کار بردیم و گفتیم منظورمان بازیکن فاقد صلاحیت است.

وی افزود: در تعریف بازیکن غیرمجاز در ماده ۶۱ از بازیکنان دو کارته یا بازیکنی که مستنداتش مجهول است یاد شده است. در دادنامه خود به این موضوع اشاره نکرده و گفتیم تعویض ششم پیکان فاقد صلاحیت بوده است. بازیکنان زیادی روی نیمکت می‌نشینند و مجاز به ورود به زمین هستند اما طبق سایر قوانین الزامی فیفا که جزو قوانین رکین فیفا محسوب می شود، یک تیم باید پنج تعویض کرده یا از یازده بازیکن استفاده کند.

مدیرعامل باشگاه سایپا افزود: برای یک بازی باید از یازده بازیکن استفاده شود. اگر از بازیکنانی که روی نیمکت نشسته‌اند یک بازیکن مازاد این یازده نفر را به زمین بیاوریم، باید استدلال ما این باشد که وی به شکل مجاز وارد زمین شده است؟ جواب خیر است اما این بازیکن صلاحیت لازم را نداشته و یکی از قوانین فیفا را نقض کرده است.

سراجی ادامه داد: در آیین نامه فیفا به صراحت اعلام شده اگر بازیکن فاقد صلاحیت به کار گرفته شود، نتیجه بازی سه بر صفر به سود تیم زیان دیده می شود. این مسیری بود که از کمیته انضباطی پیگیری کردیم زیرا نقض صریح قوانین فیفا رخ داده است. طبق بند پنج آیین نامه انضباطی ارکان قضایی در شرایطی که یک موضوعی در مقررات داخلی پیش بینی نشده باشد، می توانند به آیین نامه های بالادستی مثل قوانین AFC، فیفا و قوانین بازی مراجعه کنند. کمیته انضباطی هم به استناد همین بند حکم خود را صادر کرد. وی درباره اینکه پس از صدور حکم کمیته انضباطی اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه به دلیل حضورش در هیات رئیسه فدراسیون فوتبال چنین حکمی صادر شده اما رای کمیته استیناف این موضوع را رد کرد، گفت: متاسفانه جو مسمومی در کشور حاکم شد. برخی به آن دامن زدند و حتی برخی سیاسیون در مجلس شورای اسلامی خلاف مقررات فیفا و قوانین فوتبال به موضوع فوتبال ورود کردند، نطق های آتشین در صحن علنی مجلس به کار بردند و رسما فدراسیون فوتبال را تهدید کردند. از مردم می خواهم به صفحه فیفا مراجعه کنند زیرا ویدیوها آنجا بازنشر شده است.

مدیرعامل باشگاه سایپا افزود: یک  نماینده فریاد زده و گفت اجازه نمی دهیم چنین اتفاقی بیفتد و نماینده‌ای از استان دیگری اعلام کرد چنانچه رای به سود سایپا صادر شود با فدراسیون برخورد می‌کنیم. این مسائلِ سیاسی و خارج از فوتبال جو مسمومی ایجاد کرد و به همین دلیل یکی از شخصیت های عالی فدراسیون با کمیته استیناف تماس گرفت و درخواست کرد جلسه‌ای خارج از جلسات عادی و هفتگی این کمیته برگزار شود، برهمین اساس حقوق باشگاه سایپا نادیده گرفته شد.

سراجی در گفت و گو با برنامه چهار چهار دو رادیو جوان عنوان کرد: به استناد مسائل حقوقی که گفتم رای کمیته استیناف پشتوانه حقوقی ندارد. از صالحی، رئیس کمیته استیناف دعوت می کنم اگر استدلالش را محق می داند در یک برنامه تلویزیونی و رادیویی با من درباره این موضوع وارد مناظره کند  تا اثبات کنم رای صادر شده فاقد پشتوانه حقوقی بوده است‌.

 

دیدگاه تان را بنویسید