جی پلاس

یورو ۲۰۲۰| ایتالیا روی زمین، آسمان و دریا!

تیم ملی فوتبال ایتالیا که به مرحله نیمه نهایی یورو ۲۰۲۰ صعود کرده است در همه زمینه ها قدرتمند است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فرشته مقدم:  نوامبر ۲۰۱۷ تصویر فریاد کشیدن جانلوئیجی بوفون پس از ناکامی ایتالیا در صعود به جام جهانی (۲۰۱۸) نشان دهنده سقوط فوتبال این کشور بود. آتزوری حریف سوئد نشد و پس از سال ۱۹۵۴ برای نخستین بار بود که چنین اتفاق مهلکی رخ می داد. به نوشته ال پائیس، چهار سال بعد ایتالیا تیمش را دوباره ساخت و اکنون ۱۳ پیروزی پیاپی را در کارنامه اش به ثبت رسانده و تنها تیم یورو ۲۰۲۰ است که همه بازی هایش را با پیروزی پشت سر گذاشته است. آتزوری ۳۲ دیدار است که شکست نخورده است. آن ها فوتبال مالکانه خود را با سیستم ۳-۳-۴ پیش می برند و با توپ خیلی خوب کار می کنند. 

ایتالیای روبرتو مانچینی هیچ شباهتی با تیم جان‌پیرو ونتورا ندارد. سرمربی سابق تیم ملی هرگز نتوانست با تغییر نسلی که شده بود به خوبی کار کند‌. از نسل قدیمی البته بونوچی و جورجو کیه‌لینی باقی ماندند. شاید در تیم ایتالیا ستاره ای همچون کیلیان ام‌باپه یا کریستیانو رونالدو نباشد اما یازده بازیکن وجود دارند که در بالاترین سطح بازی می کنند و مستعد هستند. آن ها حریف قدرتمندی برای اسپانیا در نیمه نهایی یورو ۲۰۲۰ خواهند بود. 

یک دروازه‌بان سطح بالا

جانلوئیجی دوناروما که میلان را ترک کرد و به پاری‌سن ژرمن پیوست اکنون می تواند لقب بهترین دروازه‌بان ایتالیایی که بیش از همه دروازه اش را بسته نگه داشته است را به خود اختصاص دهد. او در ۲۲ سالگی ۱۱۶۸ دقیقه گلی دریافت نکرد و از رکورد ۱۱۴۳ دقیقه دینوزوف عبور کرد. دوناروما که ۱.۹۶ سانتی متر قد دارد در توپ های هوایی عالی عمل می کند و هنگام تک به تک زاویه را به خوبی تنگ می کند و اجازه نمی دهد بازیکن حریف به سادگی دروازه اش را باز کند. در این جام در شش بازی از دروازه آتزوری حفاظت کرده و تنها دو گل دریافت کرده است. ایتالیا از این لحاظ دومین تیم برتر به حساب می آید و فقط انگلیس (بدون گل خورده) بهتر از آن ها بوده است.   

دفاع از مدرسه قدیمی

با وجود این که ایتالیا بیش از حریفانش توپ را در اختیار دارد و در همه نقاط زمین بلاک کردن را اجرا می کند از لحاظ آمار دفاعی نکته برجسته ای ندارد. مشکلات گذشته هنوز پا برجا هستند و دو مهره قدیمی این خط را رهبری می کنند یعنی بونوچی و کیه‌لینی. در کمال تعجب بازیکن کلیدی در این منطقه اسپیناتزولا است. سریعترین بازیکن یورو ۲۰۲۰ با ثبت رکورد ۳۳.۸ کیلومتر بر ساعت تاکنون دو پاس گل داده است. در سمت راست دی  لورنزو قرار دارد. مانچینی نمی تواند برابر اسپانیا از اسپیناتزولا بهره ببرد چون مدافع ایتالیایی مصدوم است‌. 

خط میانی پر تلاش

ماشینی که دنیای ایتالیایی ها را به حرکت در می آورد جورجینیو است. او هافبک باکس تو باکس به حساب می آید که از دویدن خسته نمی شود. تاکنون ۵۷.۷ کیلومتر در یورو دویده است و تنها پدری بازیکن اسپانیا دوندگی بیشتری از او داشته است (۶۱.۵). با این حال جورجینیو تنها پاهای قوی ندارد بلکه در پاس دادن هم خوب عمل می کند و توانایی دادن ۳۷۱ پاس را داشته است. جلوتر از جورجینیو، وراتی و بارلا قرار دارند. همیشه آغوش مانچینی برای وراتی باز است چون بازیکنی است که می تواند در میانه میدان حفظ توپ کند. از طرفی بارلا که توانست این پست را از لوکاتلی بدزدد نقش بازی ساز را دارد و با حضورش در محوطه جریمه، تیم حریف را شگفت زده می کند. ایتالیایی ها با ثبت میانگین ۵۵.۸ درصد مالکیت توپ در رتبه چهارم قرار دارند. اسپانیا با ۶۷.۲ درصد در جایگاه نخست است.

خط حمله زهردار

باوجود این که آتزوری دومین تیم گلزن جام است (۱۱ گل) و تنها اسپانیا بالاتر از آن ها قرار دارد (12) این تیم یک گلزن مشخص ندارد. در سمت چپ اینسینیه حضور دارد، ایموبیله وسط است و کیه‌زا که توانست این جایگاه را از  براردی بگیرد در سمت راست بازی می کند.  اینسینیه، ایموبیله، لوکاتلی و پسینا گل های آتزوری را به ثمر رسانده اند. با این حال خط حمله ایتالیا زهر دار است چون ایموبیله بازیکنی است که بیش از همه شوت زده است (۱۶) و در این زمینه از کریستیانو رونالدو و اینسینیه (۱۴) بهتر عمل کرده است. ایتالیایی ها در دفاع هوشمندانه عمل می کنند و خط میانی قدرتمندی دارند و مهاجم هایشان برای هر دفاعی دردسر ساز هستند. به همین خاطر اسپانیا سه شنبه شب حریف بزرگی را پیش رویش دارد.

دیدگاه تان را بنویسید