خطر تعلیق فوتبال ایران رفع شد؟ + عکس

با تائید شورای نگهبان، فدراسیون فوتبال ایران در زمره موسسات خصوصی قرار گرفت تا خطر تعلیق فیفا در این مورد از بین برود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در سال‌های اخیر فدراسیون فوتبال ایران و فدراسیون جهانی فوتبال بر سر یک موضوع اختلاف نظری جدی داشتند. فیفا اعتقاد داشت که فدراسیون فوتبال ایران باید به حالت غیر دولتی دربیاید و فدراسیون فوتبال این را مغایر با قوانین داخلی ایران می‌دانست اما حالا به نظر می‌رسد که این اختلاف حل شده باشد.

ورزش سه نوشت؛ آنطور که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توییتر خود نوشته: «در جلسه چهارشنبه ۹ تیرماه اساسنامه فدراسیون های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، مورد بررسی قرار گرفت و مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشد.»

پایان خطر تعلیق برای فوتبال ایران؟/عکس

او از تائید لایحه‌ای نوشته که روز 12 اردیبهشت با نامه مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و حسن روحانی رئیس جمهور تقدیم مجلس شد و پس از تصویب در صحن مجلس، به شورای نگهبان رفت تا این شورای «مغایر نبودن با شرع و قانون اساسی» را بررسی کند. پیش‌تر نیز چنین چرخه‌ای طی شده بود اما شورای نگهبان ایراداتی را بر این لایحه گرفت که دولت را موظف به اصلاح آنها می‌کرد.

پایان خطر تعلیق برای فوتبال ایران؟/عکس

دولت در این لایحه درخواست کرده «فدراسیون‌های ورزشی آماتوری از فهرست نهادهای عمومی غیر دولتی خارج و به عنوان موسسات غیردولتی با استقلال شخصیت حقوقی شناخته شوند.» در ادامه آمده که البته فدراسیون ها «در چهارچوب قوانین و مقررات کشور با رعایت اساسنامه بین المللی مربوط فعالیت» خواهند کرد.

پیش از تصویب و تائید این لایحه، فدراسیون فوتبال به عنوان «نهاد عمومی غیر دولتی» شناخته می‌شد که در تعریف حقوقی و طبق قانون مدیریت کشوری، باید 50 درصد از بودجه خود را تامین کند و دولت در 50 درصد باقی مانده می‌تواند بودجه بدهد. اگر این رقم از 50 درصد بگذرد، موسسه مذکور تبدیل به شرکت دولتی خواهد شد. همچنین بودجه دولت باعث می‌شود تا امکان نظارت دولتی نیز به وجودبیاید که مغایر با قوانین فیفاست.

پایان خطر تعلیق برای فوتبال ایران؟/عکس

پیش‌تر شورای نگهبان به این دلیل، درخواست وزارت ورزش را رد کرده بود: «با توجه به اینکه مقرر شده است مصوبات مجمع از یک سو نباید در تعارض با قوانین و مقررات ملی باشد و از سوی دیگر بر رعایت ملاحظات بین‌المللی تأکید شده است، از این جهت که مشخص نیست در صورت تعارض میان قوانین و مقررات ملی و ملاحظات بین‌المللی، تکلیف چیست ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.»

حالا با تائید این قانون و تبدیل شدن فدراسیون فوتبال به نهادی غیردولتی، امکان حضور بازنشستگان نیز در آن خواهد بود و البته باید دید که در این باره چه اظهار نظری انجام خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید