صالحی امیری: لفظ دوپینگ را درباره قهرمان کاراته به کار نبریم/ از قهرمانان ناشنوا مراقبت می‌کنیم

رئیس کمیته ملی المپیک گفت: نباید درباره قهرمان کاراته ایران که با تجویز پزشک دارو مصرف کرد، لفظ دوپینگی را به کار برد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سیدرضا صالحی امیری در حاشیه مراسم بدرقه تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی ناشنوایان به مسابقات جهانی گفت: با بعضی مقامات دولتی جلسه برگزار کردیم و مدام  از قهرمانان ناشنوا مراقبت می‌کنیم. با رئیس فدراسیون، هیئت رئیسه و نماینده مجلس صحبت می‌کنیم تا این مجموعه مراقبت شود. ناشنوایان جامعه بزرگی هستند و ما باید زبان آنها باشیم. خدا را شاکرم که در 2 سال اخیر فدراسیون ناشنوایان جهش داشته و باید سرعت این جهش بیشتر شود.

وی اضافه کرد: باور دارم اگر به قهرمانان ناشنوا امکانات نرم افزاری و سخت افزای بدهیم و از آنها حمایت معنوی کنیم، معادل فدراسیون‌های قهرمانی خواهند درخشید. فقط باید فضا و بسترمهیا شود و این نیز نیازمند انگیزه است. احساس می‌کنیم کمک به این قشر وظیفه انسانی و اخلاقی است و بودجه این فدراسیون  را تقریباً 5 برابر کردیم. بودجه 200 میلیونی فدراسیون ناشنوایان را به بالای یک میلیارد رساندیم و قول دادیم این مبلغ را نیز افزایش دهیم. با همه دستگاه‌ها و دولت نیز در ارتباط هستیم تا استخدام این افراد را تسهیل کنیم.

رئیس کمیته ملی المپیک اظهار داشت: در حرکتی سمبلیک در کمیته ملی المپیک یکی از این قهرمانان را استخدام کردیم و از دستگاه‌های مختلف نیز درخواست کردیم این قهرمانان را استخدام کنند. اشتغال و ازدواج این عزیزان بسیار مهم است. باید مجموعه مسائل ناشنوایان را به عنوان یک نگاه انسانی و اخلاقی با یکدیگر ببینیم و نزد خداوند پاسخگو باشیم. مراسم امروز تجلیلی از این عزیزان بود تا بدانند ما قدردان زحمات آنها هستیم.

صالحی امیری در خصوص وضعیت کاروان المپیکی کشورمان گفت: هر روز جلسه داریم و امروز نیز جلسه‌ای در این خصوص داشتیم. همه توان و ظرفیت ما به کار گرفته شده تا بتوانیم در توکیو کام ملت را شیرین کنیم. در حال حاضر در تپه‌های عباس‌آباد حرکت فرهنگی گسترده‌ای در حال انجام است. 14 برنامه در تپه‌های عبا‌س‌آباد و چهار برنامه را در توکیو تعریف کردیم و  فدراسیون‌ها در اوج آمادگی خود هستند.

وی ادامه داد: دو مورد در ژیمناستیک و کاراته و یک مورد برای سهراب مرادی در وزنه‌برداری مشکلاتی به وجود آمد که این حوادث طبیعی است و شکل می‌گیرد. کاروان ما با انگیزه حداکثری و با شعار ایران برای همه یا همه برای ایران که یعنی همه دلبسته این سرزمین هستیم و با شعار نمادین ستارگان ایران زمین که قهرمانان، جانبازان و شهدا و ملت ما همه ستارگان ایران زمین هستند، در المپیک شرکت می‌کند. جام مرجان نیز نماد ما شد که نمادی سه هزار ساله است. وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و 15 فدراسیونی سهمیه گرفتند، همه توان خود را به میدان آوردند و منتظر هستیم در توکیو کام ملت شیرین شود.

رئیس کمیته ملی المپیک در خصوص مثبت شدن تست دوپینگ ورزشکاران کاراته و تکواندو گفت: قوانین بین‌المللی است و این نیست که ما بتوانیم به کسی وعده دهیم. با تلاشی که انجام شد در نهایت 20 ماه محرومیت قهرمان کاراته به 12 ماه کاهش پیدا کرد. قهرمان کاراته ما که مشمول این جریمه شد، قهرمان با اخلاقی است و واقعاً دوپینگ نکرد، بلکه با توصیه و تجویز پزشک دارویی برای بیماری خاص مصرف می‌کرد. دکتر او قول داده بود این دارو مشمول دوپینگ نخواهد شد. چندین تست این قهرمان نیز منفی بود و فقط یک تست او مثبت اعلام شد و به همین خاطر لفظ دوپینگ را برای قهرمان بااخلاق کاراته استفاده نکنیم.

صالحی امیری خاطرنشان کرد: یک اشتباه سهوی صورت گرفت و باید مراقبت بیشتری توسط فدراسیون کاراته و پزشک مربوطه صورت می‌گرفت. این مراقبت صورت نگرفت و این اتفاق برای قهرمان ما افتاد. در خصوص سهراب مرادی نیز دو بار او را به آلمان اعزام کردیم و شخصاً با توجه به اهمیت موضوع سهراب با پزشک او صحبت می‌کردم، اما در نهایت مصدوم شد. حسن یزدانی اما مشکلی ندارد و حمیده عباسعلی نیز در شرایط خوبی است. در هر کاروانی این مسائل طبیعی است و در آستانه المپیک مهمترین نیاز ما آرامش است. از اصحاب رسانه خواهش می‌کنم فضای کاروان را در آستانه اعزام به سمت ثبات و آرامش ببرند و از حاشیه پرهیز کنند. 

 

دیدگاه تان را بنویسید