داورزنی: باور داریم که با آلکنو در المپیک نتیجه می‌گیریم/ سختی‌های لیگ ملت‌ها برای پخته شدن بازیکنان ضروری بود

رئیس فدراسیون والیبال با وجود عملکرد ضعیف تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌های ۲۰۲۱ باور دارد که این تیم با ولادیمیر آلکنو در المپیک توکیو نتیجه خواهد گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محمدرضا داورزنی که میهمان برنامه «لیگ ملت‌های والیبال» در شبکه ورزش بود، ابتدا در پاسخ به این سؤال که «آیا نتایج تیم ملی والیبال در ایتالیا نشانه اُفت این تیم بود؟»، اظهار داشت: تیم‌هایی مثل فرانسه، لهستان و روسیه هم ثبات کادر فنی داشتند و هم ثبات بازیکن. برزیل همان تیم المپیک 2016 بود و این شرایط برای فرانسه و لهستان هم تقریباً وجود داشت. از طرف دیگر 9 تیم اروپایی در لیگ ملت‌ها حضور دارند که به صورت مرتب با هم رقابت می‌کنند، اما این مسئله در آسیا وجود ندارد و با کمبودی جدی مواجه هستیم. البته چند بازیکن لژیونر داریم که در لیگ‌های سایر کشورها حضور دارند.

وی ادامه داد: این یکی دو سال هم که فاصله در برگزاری لیگ جهانی افتاد، تأثیرگذار بود. ضمناً پوست‌اندازی و دعوت از جوانان و تغییر کادر فنی می‌طلبید که قسمتی از این هزینه را پرداخت کنیم. هزینه کردن فقط در بخش مادی نیست، بلکه مربوط به فرصت دادن و نتیجه هم می‌شود تا کادر فنی ضعف‌ها را شناسایی و برای برطرف کردن آنها تلاش کند.

رئیس فدراسیون والیبال درباره عذرخواهی که چند روز قبل بابت نتایج تیم ملی انجام داده بود، گفت: عذرخواهی بابت نتیجه نبود. مردم با والیبال زندگی می‌کنند و علاقه‌مند هستند. آنها فراز و نشیب‌ها را دیدند و این مسئله احساسات آنها را جریحه‌دار کرد. ما از این ناحیه احساس کردیم که باید عذرخواهی کنیم و بگوییم که بخشی از آن شاید از جمله شکست مقابل استرالیا غیرقابل توجیه باشد، اما از این بابت که به جوانان فرصت دادیم، نباید ناراحت باشیم.

داورزنی تصریح کرد: برخی از بازیکنان خوب ما دچار مشکلاتی شدند که نمی‌توانستیم کاری کنیم که می‌توان به میرزاجانپور، قائمی و شهرام محمودی اشاره کرد. البته این نوید را می‌دهم که امروز از قائمی برای حضور در تیم ملی دعوت کردیم.

وی درباره لیست نهایی تیم ملی برای اعزام به المپیک خاطرنشان کرد: ما اسامی 60 بازیکن را در لیست اولیه گنجانده بودیم و می‌توانیم لیست نهایی را تغییر بدهیم.

رئیس فدراسیون والیبال با بیان اینکه تلاشی صورت گرفت که کادر فنی اعزامی به ایتالیا در المپیک هم حضور داشته باشد، گفت: در حال تلاش برای برطرف کردن مشکلات و ضعف‌ها هستیم. اگر قائمی به شرایط مطلوب برسد، امیدواریم بتواند تیم را همراهی کند. خودش گفته است که یک آمادگی نسبی دارد و امیدواریم به آمادگی برسد.

داورزنی خاطرنشان کرد: اگر هدف ما در لیگ ملت‌های والیبال کسب نتیجه بود، نتایج تیم ملی برعکس می‌شد و 10 برد و پنج باخت می‌گرفتیم و این شدنی هم بود. خیلی از بازی‌های پنج گیمه را باختیم، چون کادر فنی اهداف خاص خودش را داشت و هدف‌گذاری می‌کرد.

وی در واکنش به برخی انتقادهایی که مطرح می‌شود، اظهار داشت: یک وقت هست انتقادی می‌شود که شایسته‌ها دعوت نشده‌اند، در حالی که نفرات انتخابی بهترین‌های ایران بودند. جواد کریمی زمانی که برگشت، آماده نبود، اما تمریناتش را با فشار زیاد انجام داد تا آلکنو او را دعوت کند. خوشبختانه عملکردش هم خوب بود و آلکنو نیز بر این مسئله اذعان دارد. او الان به مرز آمادگی 70 درصد رسیده است.

وی درباره عدم حضور پیمان اکبری در کادر فنی تیم ملی تصریح کرد: بعد از اصرار آلکنو بر اینکه مترجم تیم ملی به زبان روسی مسلط باشد، قرار شد دو مربی در کنار او باشند، اما پس از محدودیت‌هایی که در معرفی نفرات اعلام شد، اسامی هم محدود شدند و بر همین اساس نیز قرار شد یک نفر در کنار آلکنو باشد. این خط خوردن به معنای عدم شایستگی پیمان اکبری نبود، بلکه این محدودیت باعث شد که او نباشد.

رئیس فدراسیون والیبال درباره اصرار روی استفاده از مربی خارجی گفت: تیم بزرگسالان باید برای حضور در جام ملت‌های آسیا که شهریور ماه در ژاپن برگزار خواهد شد، آماده شود. آن رقابت‌ها اهمیت دارد، چون انتخابی مسابقات قهرمانی جهان است و باید قدرتمندانه کار کنیم. آنجا فرصت هست که به کادر داخلی فرصت داده شود. ما با کادر ایرانی قهرمان نوجوانان و جوانان جهان شدیم، اما سطح مسابقات بزرگسالان با رده‌های سنی پایین‌تر متفاوت است. با این حال جام ملت‌های آسیا فرصت خوبی است. برخی کارشناس معتقدند که ما در رده بزرگسالان نیاز به دانش مربیان اروپایی داریم. فکر می‌کنم شایستگی‌های مربیان داخلی ما خیلی فاصله ندارد. باید کم کم به جلو برویم. ضمن اینکه ما در سال 2010 به حسین معدنی فرصت دادیم. حالا هم باید ببینیم عطایی چه می‌شود. ما آمادگی ریسک در این زمینه را داریم و به همین مسئله هم افتخار می‌کنیم.

داورزنی راجع به انتقادات اعضای کمیته فنی فدراسیون والیبال از آلکنو گفت: در سطح بین‌المللی هیچکس نمی‌تواند به توانمندی‌های آلکنو شک کند. وقتی با او صحبت می‌شود که لیگ ملت‌ها نقش بازی تدارکاتی را دارد، او هم نفرات مدنظر را محک می‌زند. او جمعه برمی‌گردد و از شنبه نیز کارش را شروع می‌کند و یک نشست خبری نیز خواهد داشت.

وی یادآور شد: آلکنو جزو مربیانی بود که هیچکس در توانمندی‌اش شک نداشت. ارزیابی او را باید در آینده داشته باشیم و ببینیم که روند تمرینات چگونه خواهد بود. اجازه بدهید که کادر فنی خودش درباره ابهامات مدنظر کارشناسان توضیح بدهد. ما امیدوار به تیم و بازیکنان هستیم. یک مقدار این فشارهای روحی و روانی را باید از روی تیم برداریم و آنها روان‌تر بازی کنند. این نوید را می‌دهم که مردم نگران نباشند. تلاش فدراسیون برطرف کردن مشکلات است تا گام به گام پیش برویم. ما باور داریم که با آلکنو در المپیک نتیجه می‌گیریم.

رئیس فدراسیون والیبال درباره این موضوع که ایران تنها تیمی است که مربی خود را در آستانه المپیک تغییر داده، گفت: نتایج عملکرد ولاسکو را کواچ گرفت. وقتی کواچ کار کرد، کولاکوویچ ادامه داد. قرارداد ما با کولاکوویچ 2+2 بود و منتقدانی زیادی هم بودند که برخی معتقد بودند تیم با اصلاح برخی امور می‌تواند نتیجه بهتری بگیرد. برخی هم می‌گفتند که باید اقتدار بیشتری حاکم شود. در آن مقطع باید یک پوست‌اندازی صورت گرفت و کارشناسان اعتقاد داشتند می‌بایست تغییری صورت بگیرد. ضمن اینکه پولی که باید به کولاکوویچ بابت این چند ماه می‌دادیم، خیلی بیشتر از پول کادر فنی فعلی بود.

داورزنی خطرنشان کرد: روی توانمندی بازیکنان و آلکنو تردید نداریم. باید در این فاصله تا المپیک ضعف‌ها را از بین ببریم تا در توکیو نتیجه بگیریم. باید در آن مقطع ببینیم که تصمیم فدراسیون درست بوده است یا غلط و این را بعد از المپیک ارزیابی کنیم. باید بگویم چنین بحث‌هایی در زمان ولاسکو هم بود. من اعتقاد دارم که یک تصمیم با خردجمعی اتفاق افتاده است. به آلکنو گفته شده است که این مسابقات لیگ ملت‌ها برای نتیجه نیست. تیم هم نقاط ضعفش را نشان داده است و دو، سه هفته فرصت وجود دارد که مشکلات برطرف شود و بهترین‌ها انتخاب شوند.

وی درباره قرارداد آلکنو گفت: نوع قراردادش به گونه‌ای است که مرحله به مرحله که پیش می‌رود، دریافتی خواهد داشت و اینگونه نیست که اگر نتیجه نگیرد، همه پولش را بگیرد.

داورزنی در پایان تصریح کرد: مطمئنم ترکیبی از جوانان و باتجربه‌ها می‌تواند در المپیک نتیجه مدنظر را کسب کند. این سختی‌ها برای پخته‌تر شدن بازیکنان ضروری بود و امیدواریم از این مسیر سختی که پیمودند، بتوانیم به یک شادی خوب در المپیک برسیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید