بهداد سلیمی مطرح کرد؛

عدم کسب سهمیه رستمی و مرادی قابل پیش بینی بود/ نسل وزنه برداری در حال تغییر است

قهرمان وزنه‌برداری المپیک لندن با تاکید بر اینکه ناکامی کیانوش رستمی و سهراب مرادی از کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ قابل پیش بینی بود، گفت: امیدوارم در توکیو از آبروی وزنه‌برداری ایران دفاع شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، با اعلام فدراسیون جهانی وزنه برداری و طبق رنکینگ به روز شده این فدراسیون، علی هاشمی در دسته ۱۰۹ کیلوگرم و علی داودی در دسته فوق سنگین نمایندگان وزنه برداری ایران در بازی‌های المپیک توکیو خواهند بود و این یعنی وداع کیانوش رستمی و سهراب مرادی با این دوره بازی‌ها.

مهر نوشت؛ این دو وزنه بردار مدعی ایران در حالی از کسب سهمیه برای المپیک توکیو بازماندند که در المپیک ۲۰۱۶ ریو صاحب مدال طلای اوزان ۸۵ کیلوگرم (کیانوش رستمی) و ۹۴ کیلوگرم (سهراب مرادی) شده بودند اما با وجود پیگیری‌ها و هزینه‌های زیادی که برای المپیکی شدن دوباره‌شان انجام شد، از دست یابی به سهمیه بازماندند چراکه نه جزو هشت نفر اول اوزان خود بودند و نه بهترین وزنه بردار قاره.

بهداد سلیمی که خود مدال طلا المپیک ۲۰۱۲ لندن در دسته فوق سنگین را در اختیار دارد، می‌گوید ناکامی کیانوش رستمی و سهراب مرادی در کسب سهمیه کاملاً قابل پیش بینی بود. وی همچنین امیدوار است که دو نماینده جوان وزنه برداری ایران که تجربه‌ای از المپیک ندارند، بتوانند در توکیو موفق ظاهر شده و از آبروی وزنه برداری ایران دفاع کنند.

کیانوش و سهراب مسائل خاص خود را داشتند

بهداد سلیمی با تاکید بر اینکه کیانوش رستمی و سهراب مرادی هر یک به دلیل مشکلات خاص خود نتوانستند برای المپیک توکیو صاحب سهمیه شوند، گفت: کیانوش رستمی به خاطر عدم ثبت نام رسمی نتوانست از امتیاز خود در مسابقات سوئیس برای کسب سهمیه استفاده کند، بعد از آن هم در مسابقات گزینشی دیگر از دستیابی به امتیاز لازم بازماند. سهراب مرادی هم به خاطر آسیب دیدگی نتوانست مسیر کسب امتیاز و سهمیه را نتیجه بخش طی کند.

عدم کسب سهمیه رستمی و مرادی قابل پیش بینی بود

وی ادامه داد: البته با توجه به شرایطی که کیانوش رستمی و سهراب مرادی داشتند و به خصوص بعد از مسابقات قهرمانی آسیا و نتایج به دست آمده در آن رویداد، از چندماه قبل قابل پیش بینی بود که آنها نمی‌توانند برای المپیک توکیو کسب سهمیه کنند.

برای همه ورزشکاران هزینه شده نه فقط کیانوش و سهراب

ملی پوش پیشین وزنه برداری ایران در واکنش به اینکه «کیانوش رستمی و سهراب مرادی در شرایطی نتوانستند کسب سهمیه کنند که به المپیکی شدن آنها و حتی مدال آوری‌شان امید زیادی وجود داشت و حتی برای کمک به کسب سهمیه آنها هزینه‌های زیادی شد»، گفت: به هر حال برای ورزشکار و حضور او در میادین و به خصوص المپیک باید هزینه شود. برای تمام ورزشکارانی که امروز در آستانه حضور در المپیک هستند، هزینه شده است. سهراب مرادی و کیانوش رستمی هم مستثنی نبودند. امید زیادی به المپیکی شدن‌شان وجود داشت و به همین دلیل هر اقدام لازمی انجام شد تا نتیجه مورد نظر حاصل شود اما در نهایت خیلی مسائل دست به دست هم داد تا این مهم محقق نشود.

علی هاشمی و علی داودی شایسته‌ترین وزنه برداران برای المپیک بودند

سلیمی در مورد علی هاشمی و علی داودی که نمایندگان ایران در المپیک توکیو خواهند بود نیز خاطرنشان کرد: علی هاشمی وزنه بردار درجه یکی است که دو مدال جهانی و چند مدال آسیایی دارد. علی داودی هم وزنه بردار جوانی است که مدال‌های با ارزشی در کارنامه دارد. او به دنبال این است که بتواند توانایی‌هایش را در رده سنی بزرگسالان هم ثابت کند. به نظرم با توجه به حذف کیانوش رستمی و سهراب مرادی، شایسته‌ترین وزنه برداران ایران برای حضور در المپیک علی هاشمی و علی داودی هستند.

تأثیر حضور نمایندگان با اسم و رسم در المپیک

قهرمان پیشین وزنه برداری ایران و جهان در واکنش به این موضوع که «به هر حال وزنه برداری ایران به خاطر ناکامی و عملکرد دور از انتظار کیانوش رستمی و سهراب مرادی با نمایندگانی در المپیک شرکت خواهد کرد که اسم و رسم بزرگی ندارند»، تصریح کرد: قبول دارم که حضور در المپیک با نمایندگانی که اسم و رسم مطرحی در جهان دارند، خیلی تأثیر گذار است. به طور مثال اگر کیانوش رستمی و سهراب مرادی به توکیو اعزام می‌شدند به خاطر اسم بزرگ‌شان و مدال‌هایی که در کارنامه دارند ترس زیادی در دل حریفان ایجاد می‌کردند.

چاره‌ای جز این نیست

وی دراین زمینه ادامه داد: در کل داشتن اسم و رسم و پیشینه خود یک امتیاز مثبت است اما حالا چاره‌ای نیست جز اعزام علی هاشمی و علی داودی که طبق رنکینگ جهانی بهترین‌های وزنه برداری ایران برای المپیک توکیو هستند.

نسل وزنه برداری در حال تغییر است

این پیشکسوت وزنه برداری ایران که شهریورماه سال ۹۷ و پس از قهرمانی در بازی‌های آسیایی اندونزی از دنیای حرفه‌ای ورزش و وزنه برداری خداحافظی کرد، گفت: باید بپذیریم که نسل قهرمانان در وزنه برداری در حال تغییر است. کیانوش رستمی و سهراب مرادی از نسل من و هم دوره من هستند. به جز این دو نفر سایر وزنه برداران آن نسل بازنشسته شده اند. به تدریج نسل جدید رو می‌شود.

کیانوش و سهراب هنوز بازنشسته نشده اند

«یعنی کیانوش رستمی و سهراب مرادی هم بازنشسته شده اند؟»، سلیمی در پاسخ به این پرسش گفت: نه؛ منظور من بازنشسته شدن این دو نفر نیست. کیانوش و سهراب به دلیل مسائل خاص خود نتوانستند کسب سهمیه کنند. به نظرم ورزشکار تا زمانیکه با آسیب جدی مواجه نشده و شرایط کسب نتیجه را دارد باید در عرصه حضور داشته باشد. سهراب مرادی تا پیش از آسیب دیدگی حتی امید مدال آوری در کاروان بود. خود من هم به خاطر آسیب دیدگی تصمیم به کنار گذاشتن ورزش حرفه‌ای گرفتم وگرنه کماکان به حضور در این عرصه ادامه می‌دادم.

امید به آبروداری در المپیک توکیو

بهداد سلیمی در پایان در مورد شرایط نمایندگان وزنه برداری ایران در المپیک توکیو و مدال آوری آنها گفت: امیدوارم علی هاشمی و علی داودی بتوانند در توکیو صاحب مدال شوند. وزنه برداری ایران سالیان سال است که در المپیک مدال آور بوده است. امیدواریم این دو نفر بتوانند از آبروی وزنه بردرای ایران در توکیو دفاع کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید