گزارش جی پلاس

سولسشایر به دنبال فتح نخستین جام با منچستریونایتد؛ امری برای چهارمین بار فاتح لیگ اروپا می شود؟

ویارئال اونای امری و منچستریونایتد اوله گونار سولسشایر در حالی در دیدار نهایی لیگ اروپا به مصاف هم می روند که هر کدام به یک شکل به دنبال نخستین جام اروپایی خود هستند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس، فینال لیگ اروپا فصل ۲۱-۲۰۲۰ چهارشنبه شب در گدانسک بین ویارئال و منچستریونایتد برگزار می شود. زیر دریایی های زرد به دنبال فتح نخستین عنوان اروپایی خود هستند این در حالی است که یونایتد، قهرمان فصل ۱۷-۲۰۱۶ چهاردهمین فینال اروپایی اش را تجربه می کند. 

ویارئال تیم بدون شکست لیگ اروپا، در مرحله گروهی با کسب پنج پیروزی و تنها یک تساوی با ۱۶ امتیاز به عنوان صدرنشین به دور حذفی صعود کرد. ابتدا سالزبورگ را شکست داد و در هر دو بازی پیروز شد ( ۲ بر صفر و ۲ بریک). سپس دیناموکی‌یف را با نتایج مشابه ۲ بر صفر در هر دو بازی مغلوب کرد. در یک چهارم نهایی برابر دینامو زاگرب قرار گرفت و پس از پیروزی یک بر صفر در زمین حریف، توانست در خانه ۲ بر یک تیم کروات را شکست دهد. آرسنال آخرین حریف تیم اسپانیایی پیش از فینال بود. ویارئال در خانه ۲ بر یک پیروز شد و در بازی برگشت اجازه گلزنی به توپچی های لندن نداد تا با تساوی بدون گل راهی دیدار نهایی شود.

منچستریونایتد پاییز در لیگ قهرمانان اروپا رقابت می کرد اما با شکست در دو بازی آخر مرحله گروهی از صعود به دور حذفی باز ماند. تیم های پاری‌سن ژرمن و لایپزیش به ترتیب در رتبه های اول و دوم قرار گرفتند و یونایتد سوم شد تا در لیگ اروپا به رقابت خود ادامه دهد. تیم اوله گونار سولسشایر ابتدا دو حریف اسپانیایی را پشت سر گذاشت و سپس دو نماینده ایتالیا را شکست داد تا به فینال برسد. شیاطین سرخ در یک شانزدهم نهایی رئال سوسیداد را در خانه اش با چهار گل شکست دادند و بازی برگشت بدون گل مساوی شد. آن ها سپس در هر دو دیدار گرانادا را با نتیجه مشابه ۲ بر صفر مغلوب کردند. یونایتد برابر میلان در خانه یک- یک متوقف شد اما در بازی برگشت با پیروزی یک بر صفر به نیمه نهایی صعود کرد. شاگردان سولسشایر رم را در خانه گلباران کردند و پیروزی ۶ بر ۲ را به ثبت رساندند. در دیدار برگشت با وجود شکست ۳ بر ۲ فینالیست شدند. 

ویارئال و یونایتد تاکنون چهار بار با هم روبرو شده اند که هر چهار بازی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا بوده و همه این دیدارها نیز با تساوی بدون گل به پایان رسید. زیر دریایی های زرد تاکنون برابر تیم های انگلیسی پنج پیروزی و هفت تساوی به دست آوردند و پنج بار شکست خوردند. یونایتد از ۶۱ بازی اش در رقابت های اروپایی برابر حریفان اسپانیایی تنها ۱۶ بار پیروز شده و آمار ۲۳ مساوی و ۲۲ شکست را به ثبت رسانده است. تیم انگلیسی در مراحل حذفی ۹ بار توانسته است از سد اسپانیایی ها عبور کند و ۱۲ بار حذف شده است. یونایتد در سه فینال آخری که با تیم های اسپانیایی روبرو شده شکست خورده است. شیاطین سرخ در فینال های لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ مغلوب بارسلونا شدند و در سوپرجام ۲۰۱۷ از رئال مادرید شکست خوردند. 

حضور اونای امری روی نیمکت ویارئال یک امتیاز مثبت محسوب می شود. سرمربی اسپانیایی سه بار قهرمان لیگ اروپا شده است. او در سال های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ سویا را در این رقابت ها قهرمان کرد. همچنین با آرسنال به فینال لیگ اروپا ۲۰۱۹ رسید اما مغلوب چلسی شد. اکنون امری می خواهد شکست گذشته را با فتح یک عنوان دیگر در این رقابت جبران کند. او در این رابطه گفت: "شایسته رسیدن به فینال بودیم و بهترین عملکردمان را به نمایش خواهیم گذاشت. می خواهیم نشان دهیم برای فتح جام برابر یونایتد می جنگیم." از طرفی سولسشایر که نخستین فینال اروپایی اش را به عنوان سرمربی تجربه می کند، گفت: "بازی خاصی خواهد بود. باید احساس غرور کرد که توانسته ایم منچستریونایتد را به یک فینال برسانیم. سفر فوق العاده ای بود. به قول نروژی ها هدف سفر است. این تنها یک گام برای یونایتدمان است." سرمربی نروژی فرصت دارد اولین جامش را با یونایتد کسب کند. 

بازیکنان کلیدی دو تیم نقش مهمی در دیدار نهایی خواهند داشت. جرارد مورنو، بازیکن اسپانیایی ویارئال در بهترین دوران خود به سر می برد و در شوت زنی صاحب سبک است. در خط دفاعی زیر دریایی های زرد رائول آلبیول حضور دارد که هم جنگنده است و هم باهوش. همچنین یک رهبر محسوب می شود و در بازی منطقه ای می درخشد. برونو فرناندس در یونایتد یکی از ستاره های تیم به حساب می آید و تنها گلزنی و پاس گل هایش (۲۸ گل و ۱۷ پاس در ۵۶ بازی این فصل) اهمیت ندارد بلکه رهبری اش در زمین نیز ارزشمند است. در خط حمله این تیم ادینسون کاوانی با تجربه حضور دارد. مهاجم اروگوئه ای فصل را با یک ریتم خوب به با پایان رساند و میانگین بیشتر از یک گل در هر ۹۰ دقیقه را به ثبت رساند. هری مگوایر، کاپیتان یونایتد بیش از ۵۰ بازی در این فصل انجام داده است و رهبری دفاع را بر عهده دارد. او با وجود اینکه  به دلیل مصدومیت مدتی بازی نکرده است همراه تیم به گدانسک سفر کرد. 

یونایتد روی کاغذ شانس بیشتری نسبت به حریف اسپانیایی اش برای قهرمانی دارد اما نباید تجربه امری را در فینال ها نادیده گرفت و این موضوع می تواند به ویارئال در فتح جام کمک کند. فینال لیگ اروپا از ساعت ۲۳:۳۰ با سوت کلمنت تورپین آغاز می شود.

دیدگاه تان را بنویسید